امروز 12 دی 1393 خورشیدی برابر با 10 ربیع الاول 1436 هجری و 2 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۴۹۹۹
12 دی، آغاز عملیات محمد رسول الله

هجری شمسی

12 دی 1293

قوای عثمانی شهرهای تبریز و ارومیه را در جریان جنگ جهانی اول اشغال کردند. ایران در این جنگ اعلام بی طرفی کرد اما عثمانی با ورود به ایران به سمت شمال حرکت کرد. روسیه نیز درصدد مقابله با عثمانی برآمد و در نهایت بر عثمانی چیره شد و آذربایجان را اشغال کرد.

12 دی 1334

محاکمه سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش در دادگاه نظامی به طور سری آغاز شد.

12 دی 1360

عملیات محمد رسول الله با رمز "لااله‏ الااللَّه، محمد رسول اللَّه (ص)" با هدف انهدام نیروهای دشمن و نشان دادن قدرت نفوذی و تهاجمی ایران در منطقه غرب نوسود در کردستان صورت گرفت و تا سیزدهم دی ماه به طول انجامید. در این عملیات، نیروهای سپاه، ضمن عبور از مناطق کوهستانی و تله ‏های انفجاری و عبور از مرزهای بین‏المللی، پایگاه‏های بعثی ها و ضد انقلاب در این منطقه را منهدم کردند. نتایج این عملیات: تلفات نیروی انسانی دشمن: 100 نفر اسیر، 700 نفر کشته و زخمی. تجهیزات و امکانات: تانک: 4 دستگاه انهدامی، هلیکوپتر: 2 فروند انهدامی، هواپیمای میگ: 1 فروند انهدامی.

12 دی 1371

جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای، دو کشور تازه‌ تأسیس چک و اسلواکی را به رسمیت شناخت.

هجری قمری

10 ربیع الاول 26 قبل از هجرت

حضرت محمد مصطفی (ص) با خدیجه (س) بانوی بزرگ و دختر خویلد بن اسد ازدواج کردند.

10 ربیع الاول 465

آلب ارسلان حکمران سلجوقی درگذشت. او برادرزاده طغرل اول بنیانگذار سلسله سلجوقی بود که پس از مرگ طغرل به دستیاری خواجه نظام الملک در ری خطبه به نام او خواندند. از مهم ترین رویدادهای دوره آلب ارسلان سلجوقی فتح ملازگرد در سال 463 است که در طی آن حاک سلجوقی بر رومانوس دیوجانوس امپراتور روم شرقی پیروز شد.

میلادی

2 ژانویه 1889

راجر آدامز از مشهورترین شیمی دانان جهان متولد شد. او در بیست و سه سالگی از هاروارد فارغ التحصیل شد و در برلین و آمریکا به تحقیق و مطالعه پرداخت. آدامز از اولین افرادی است که داروی بی حسی موضعی را از راه ترکیبات شیمیایی بدست آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها