سکوت امروز حماس به نفع فلسطین خواهد بود

یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: گروه های فلسطینی از نظر ایدئولوژیکی اختلاف اساسی دارند اما در صحنه عمل مسائل سیاسی وجود دارد و در عمل کمتر مسائل ایدئولوژیکی مطرح می شود.
کد خبر: ۷۵۳۷۷۱
سکوت امروز حماس به نفع فلسطین خواهد بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ا روابط عمومی رادیو گفتگو، یک تحلیلگر مسائل فلسطین ضمن گفت و گوی تلفنی با برنامه «رویداد» رادیو اندیشه ها در خصوص واکنش حماس نسبت به طرح های مجامع بین المللی درباره به رسمیت شناختن فلسطین سخن گفت.

محمدرضا حاجیان در مورد اینکه چرا حماس طرح های مجامع بین المللی را بی سرانجام می داند؛ گفت: موضوع مطرح در صحنه فلسطین این است که مذاکره با اسرائیل بر سر تشکیل دولت در اراضی فلسطین اشغالی سال 1967 صورت بگیرد یا خیر، اما آنچه مجامع بین المللی و سازمان ملل مطرح می کنند این است که منطقه ای که به عنوان فلسطین قبول دارند باید در اختیار فلسطینی ها باشد و این بدان معنا است که بقیه اراضی فلسطین در اختیار اسرائیل بماند؛ یعنی حدود 22 درصد خاک فلسطین به فلسطینی ها تعلق یابد و بیش از 78 درصد در اختیار اسرائیل قرار گیرد.

وی افزود: از سویی مطرح و پذیرفته شدن این موضوع در مذاکرات مورد تامل است و از سویی چگونگی مذاکره با اسرائیل مطرح است، در چنین شرایطی نظر کنونی حماس نیز این نیست که با اسرائیل مذاکره نشود زیرا اگر قرار بود مذاکره ای صورت نگیرد، حماس وارد فرآیند ایجاد روند حکومتی در انتخابات گذشته نمی شد چرا که انتخاباتی که در آن برای تشکیل دولت فلسطین، نخست وزیر انتخاب شد؛ بر اساس توافقی بود که با اسرائیل صورت گرفته بود.

این تحلیلگر مسائل فلسطین مشکل اساسی مذاکره با اسرائیل را در 22 درصد بخش باقی مانده از اراضی فلسطین خواند و افزود: با پیشینه و تجربه ای که از محمود عباس و اطرافیان او وجود دارد این خطر احساس می شود که امتیازاتی بیشتر از حد تصور به اسرائیل بدهند یعنی با توجه به اینکه اسرائیلی ها معتقد هستند کرانه باختری را نباید به فلسطین بدهند؛ محمود عباس چیزی در دست ندارد که در برابر خواسته های آن ها ایستادگی کند و این موضع حماس بیشتر از این دیدگاه بیان شده است.

حاجیان در مورد اختلافات بین گروه های فلسطینی اظهار داشت: اختلاف بین گروه های فلسطینی بیشتر اختلافات سیاسی گروه ها است و البته نمی توان گفت گروه ها صد در صد با هم توافق نظر دارند. بخشی از این اختلافات به گروه های خارج از سلطه و بخشی دیگر به خود فرد و سلطه محمود عباس بر می گردد.

وی گفت: اگر احتمال وجود پیشرفت در مذاکرات وجود داشته باشد محمود عباس از سایر گروه های فلسطینی کناره گیری می کند و همچنین هر موقع گروه ها احساس کنند که مقداری وضعیت مناسب شده است از هم کناره گیری می کنند و بر عکس اگر گروه ها در شرایط دشواری قرار بگیرند به هم نزدیک تر می شوند.

وی افزود: به نظر می رسد در شرایط فعلی اگر گروه ها با هم اتحاد داشته باشند شرایط برای مذاکره مناسب خواهد بود به شرط آنکه مقداری از خواسته های خودشان کم کنند اما در شرایط فعلی امکان نزدیک شدن آنها بیشتر از زمان کنونی امکان پذیر نیست.

حاجیان با اشاره به این که محمود عباس تکیه و اعتماد بیش از حدی به آمریکایی ها و مجامع بین المللی دارد، گفت: گر چه ممکن است مجامع بین المللی و آمریکایی ها نیت سوئی نداشته باشند اما نکته مهم این است که اکنون نتانیاهو و گروه های حامی نتانیاهو در فلسطین اشغالی و آمریکا توسط لابی رژیم صهیونیستی از قدرت و نفوذی برخوردارند که می توانند نظرات خود را تحمیل کنند.

این کارشناس مسائل فلسطین در خصوص اتحاد و اختلاف بین گروه های فلسطینی گفت: گروه های فلسطینی از نظر ایدئولوژیکی اختلاف اساسی دارند اما در صحنه عمل مسائل سیاسی وجود دارد و در عمل کمتر مسائل ایدئولوژیکی مطرح می شود.

وی افزود: جهاد اسلامی تا زمانی که وارد روند مذاکرات نشده است می تواند ادعا کند که اختلاف ایدئولوژیک دارد اما زمانی که وارد روند می شود نمی تواند از این اختلافات صحبت کند و در مجموع این اختلافات به شرایط زمانی و مکانی وابسته است و این حقیقتی است که وجود دارد.

این کارشناس مسائل فلسطین گفت: نیروها در راس فلسطین، محمود عباس و جنبش سرد به جای تکیه و اعتماد به اهرم نیروی داخلی خودشان، به جای اندیشیدن به مصالحه در فلسطین، قوی کردن مواضع خود و استفاده هر چه بیشتر از گروه های فلسطینی، به آمریکا و مجامع بین المللی تکیه کرده اند و حتی اگر محمود عباس و یارانش نیت سوئی نداشته باشند؛ لابی اسرائیلی و امریکا این اجازه را به فلسطینی ها نخواهد داد که هر کاری بخواهند انجام دهند.

وی در ادامه به طرح شورای امنیت و واکنش حماس اشاره کرد و افزود: شورای امنیت در این طرح، اسرائیل را ملزم می کند که از مواضع فلسطین اشغالی 1947 عقب نشینی کند و این در حالی است که ما در شورای امنیت آمریکایی ها را داریم که به احتمال زیاد از این کار جلوگیری خواهند کرد و حتی اگر این کار را هم نکنند به اجرای این قطعنامه تن نخواهند داد همچنان که به قطع نامه های سالهای قبل و قطع نامه 249 توجهی نکردند.

حاجیان در پایان این گفت و گوی تلفنی گفت: این طرح از لحاظ فشار افکار عمومی به ضرر اسرائیل و به نفع فلسطین خواهد بود و فقط یک کاربرد تبلیغاتی دارد و حماس لزومی به پذیرش این قطع نامه ندارد و می تواند سکوت کند و سکوت حماس هم می تواند مسیر و مفری برای گذر از این مشکل باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها