دکتر سید امیرمحسن ضیایی در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: کار ضربتی که در دانشگاه های علوم پزشکی باید انجام گیرد این است که برای طرح تحول سلامت نیروی پرستار کافی فراهم شود.
وی افزود: در حال حاضر ما 6 هزار دانشجوی پرستاری تربیت می کنیم و 2 تا 3 هزار دانشجو نیز از سوی دانشگاه آزاد تربیت می شوند اما با این همه 24 هزار نیروی پرستاری کم داریم. از همین توافق کردیم که ظرفیت رشته پرستاری به دو برابر افزایش یابد.
ضیایی گفت: احیای بهیاری نیز از دیگر کارهای در دست اقدام است که معاونت درمان هزینه تربیت بهیار را متقبل می شود و 10 هزار بهیار در سال آینده تربیت خواهند شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: درست است که کمبودهایی داریم اما نباید از کیفیت کم بگذاریم و روی صندلی افرادی را بنشانیم که بگوییم به دلیل ظرفیت خالی این افراد را پذیرفته ایم. دانشگاه باید به نقطهای برسد که خودش تصمیم بگیرد و سفارش از وزارت بهداشت دریافت کند، آن وقت است که میتوانیم بگوییم چه کمبودهایی داریم.
وی گفت: هزینه هر دانشجو و سرانه آن باید شفاف و روشن اعلام شود و به دولت بگوییم اگر توسعه آموزشی میخواهد هزینهاش بیشتر میشود.
ضیایی افزود: دانشگاههایی که شرایط یکسان دارند نباید اعتبارات متفاوتی بگیرند، باید بررسی کنیم ببینیم اختلاف از کجا میآید. البته اعتبار پایه گاهی ثابت مانده و به آن اعتباراتی افزوده شده است، اما بهتر است به اعتبارات سرانهای نگاه شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:گاهی میبینیم که 20 درصد افزایش ظرفیت ها را داریم اما اعتباری برای آن پرداخت نمیشود و حتی غذای دانشجو و فعالیت خوابگاهی در هیچ کجا دیده نمیشود، البته افزایش ظرفیت 70 درصدی را در 6 سال گذشته داشتهایم و در تحصیلات تکمیلی رشد 217 درصدی را داشتهایم. طبق برنامه پنجم توسعه باید آموزش تحصیلات تکمیلی به 20 درصد میرسید که اکنون با تعدیل شاخصها، رشد 22 درصدی را داریم.
وی افزود: بیش از 170 هزار دانشجوی علوم پزشکی در بخش دولتی داریم که با پذیرش در سال جدید این تعداد به 183 هزار نفر می رسد. 26 هزار نفر پذیرش شدهاند که 1500 نفر امسال نسبت به سال گذشته کمتر پذیرش شده است. در سال 86 شاخص استاد به دانشجو 9.1 درصد بود که با ثابت نگه داشتن هیات علمی به 12.1 درصد رسید و اکنون 8 هزار عضو هیات علمی کم داریم.
ضیایی گفت: در تأسیس مؤسسات آموزشی کمبودهای زیادی را تجربه کردیم، 489 مؤسسه در وزارت بهداشت ایجاد شد که متناسب با برنامه و رشد پیشنهادی بوده است، با توجه به سند توسعه جغرافیایی آموزش عالی سلامت، این رشد متوقف شده است. البته مجوزهای قبلی را انجام میدهیم، اما در مجموع سعی شده توسعه فیزیکی را در بسیاری از بخشها متوقف کنیم.
وی ابراز امیدواری که سند توسعه جغرافیایی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته به تصویب برسد و در مقابل رشد بیقواره سلامت، حرکت مناسبی انجام شود.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اعتبارات دانشگاه ها افزود: در فصل دانشگاهها کاهش اعتبارات را داریم، برای اعتبارات جاری 2800 میلیارد تومان دیده شده است که امسال در واقع 600 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش پزشکی افزایش یافته است که شامل حقوق اعضای هیات علمی نیز میشود.
وی گفت: ارتقای کیفی برنامهها، برآورد نیروی انسانی مورد نیاز، توسعه روابط بینالمللی از راهبردهای اساسی در حوزه سلامت است، همچنین تدوین کتاب مرجع دندانپزشکی که در بهمن منتشر میشود نیز از جمله پروژههای توسعهای ماست. بازنگری در سیاستهای کمکبهیار، ایجاد مرکز برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی، راهاندازی سامانه یکپارچه نظام آماری از جمله برنامههایی است که دنبال میشود.
ضیایی یادآور شد: در طرح تحول نظام سلامت، آموزش و دانشگاهها باید پشتیبانی کنند، تاکنون کارهای سختافزاری شده که آموزش میتواند در نرمافزاری کمک کند و باید از این به بعد همکاریها بیشتر شود.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: