عفو بین‌الملل می‌گوید دختران ایزدی برای فرار از تجاوزات جنسی اعضای داعش دست به خودکشی زده‌اند

گزارش تکان‌دهنده جنایات داعش علیه زنان ایزدی

عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد زنان و دختران جوان ایزدی در معرض تجاوزات مکرر جنسی از سوی اعضای داعش بوده‌اند و شهادت‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دختران ایزدی برای فرار از تجاوزات جنسی دست به خودکشی زده‌اند. این درحالی است که حملات ارتش عراق علیه تروریست‌های تکفیری داعش همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۷۵۱۸۹۴

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دوناتلا رورا، مشاور ارشد عفو بین‌الملل در امور بحران‌ در این گزارش اعلام کرد: تعداد زیادی از دخترانی که قربانی‌ بردگی جنسی به دست اعضای داعش شده‌اند بین 14 تا 15 سال یا حتی کمتر دارند.

بنا بر گزارش عفو بین‌الملل، خواهر دختری با نام جیلان، شهادت داد که جیلان نوزده ساله برای قرار نگرفتن در معرض تجاوز جنسی دست به خودکشی زد. یکی دیگر از دختران ایزدی که به دست داعش ربوده شده بود و بعدا توانست فرار کند نیز واقعه خودکشی جیلان را تائید کرد. این دختر ایزدی‌ گفت: در آن روز لباس‌هایی به ما دادند که شبیه لباس رقص بود و از ما خواستند استحمام کرده و این لباس‌ها را بپوشیم. جیلان در حمام خودکشی کرد. این دختر ایزدی افزود: جیلان که دختر بسیار زیبایی بود رگ دستش را زد و خود را به دار آویخت. به نظر من می‌دانست که وی به همراه مردی به مکان دیگری منتقل خواهد شد. برای همین دست به خودکشی زد.

دختر جوان دیگری نیز که گروگان‌ اعضای داعش بوده است به عفو بین‌الملل گفت که برای فرار از ازدواج اجباری تلاش کرده با خواهرش خودکشی کند. قربانیان دیگری نیز به تجاوز جنسی اعضای داعش به دختران و زنان ایزدی شهادت داده‌اند. دختر نوزده ساله‌ای با نام رنده که به همراه خانواده‌اش توسط داعش ربوده شده بود اعلام کرد مردی که سنش دو برابر وی بوده است دو بار به وی تجاوز کرده است.

دختر دیگری به نام وفا می‌گوید: به دور گردن ما دستمال‌هایی بستند و این دستمال‌ها را با طنابی با فواصل معین و دور از هم به یکدیگر وصل کردند. به این ترتیب ما به صورت زنجیروار در یک صف قرار می‌گرفتیم. آنها با قدرت تمام به وسیله این طناب‌ها ما را از هم دور نگه می‌داشتند. فشار بر ما آن‌قدر زیاد بود که هوشیاری خود را از دست داده بودم و تا چند روز نمی‌توانستم حرف بزنم.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: بیشتر کسانی که زنان و دختران جوان عراقی را به عنوان کنیز و برده گرفته‌اند و به آنها تجاوز کرده‌اند از اعضای داعش بوده و برخی از حامیان داعش نیز دست به چنین اقدامی زده‌اند.

به گزارش بی‌.بی.سی، پیروان آیین ایزدی در عراق می‌گویند ۳۵۰۰ نفر از زنان و دختران آنها هنوز در اسارت شبه‌نظامیان داعش هستند و با بسیاری از آنها همچون برده‌های جنسی رفتار می‌شود. یکی از این زنان روایت کرده است که شبه‌نظامیان، جاده‌های اطراف سنجار را بسته بودند. همه را به داخل شهر بازگرداندند و آنجا زنان و دختران را از بقیه جدا کردند. آنها 20 نفر بودند با ریش‌ بلند و تفنگ. گفتند ما را به موصل می‌برند. اعتراض کردیم. ما را زدند و به زور سوار خودرو کردند. در موصل زنان را به یک سالن ورزشی و بعد از چند هفته به یک تالار عروسی بردند. ۲۰۰ زن و دختر را یک جا جمع کرده بودند. آنجا در واقع بازار فروش برده بود. اعضای داعش می‌آمدند و انتخاب می‌کردند.

فرار داعشی‌ها

با تداوم پیروزی‌های نیروهای مسلح پیشمرگه، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای عشایری عراق بر تروریست‌های داعش، تعداد زیادی از تروریست‌ها از مناطق مختلف استان نینوا فرار کردند. روزنامه الصباح چاپ عراق با استناد به اطلاعات دریافتی از منابع آگاه نوشت: مثال آلآلوسی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق که از منطقه آزاد شده سنجار دیدن کرده است، می‌گوید: «عناصر داعش در نبرد سنجار وقتی خود را در برابر نیروهای عراقی عاجز دیدند به صورت جمعی از این شهر فرار کردند.» همچنین یک منبع امنیتی از فرار ده‌ها تروریست داعشی از شهر موصل خبر داد و گفت، پیروزی‌های اخیر که موجب آزادسازی مناطق و آبادی‌های زیادی در نزدیکی‌های موصل شده است سبب شد تا ده‌ها عضو داعش از موصل به سمت سوریه فرار کنند تا بتوانند خود را از مهلکه‌ای که بزودی با آغاز عملیات آزادسازی موصل به وجود خواهد آمد نجات دهند.

از سوی دیگر، مقامات عراقی می‌گویند: نیروهای امنیتی با حمایت گروه‌های مردمی، منطقه الجبهه (در غرب شهر رمادی) را از داعش پس گرفتند. در ادامه شکست‌های داعش در عراق، شبکه اسکای نیوز عربی نیز گزارش داد که تروریست‌های داعش ایست‌های بازرسی و پایگاه‌های اصلی خود را در شهر قائم ، واقع در غرب استان الانبار و در مرز عراق با سوریه جمع کرده‌اند و از بیم حملات قریب‌الوقوع ارتش و نیروهای مردمی، قصد عقب‌نشینی کامل از این شهر استراتژیک مرزی را دارند.

در روزهای گذشته گروه تروریستی داعش شکست‌های سختی را از نیروهای مردمی ارتش عراق و پیشمرگ‌های کرد متحمل شده است که از جمله آن می‌توان از دست دادن منطقه استراتژیک سنجار و گذرگاه‌های مرزی آن با سوریه نام برد. این در حالی است که منابعی در عراق از برخی پیشروی‌های داعش در نقاط دیگری از استان الانبار بویژه در اطراف شهرستان هیت خبر داده‌ا‌ند و می‌گویند این گروه تروریستی چند روستا در اطراف هیت را تصرف کرده و برای حمله به این شهرستان آماده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها