اتفاقی بی سابقه در دنیای نانو؛

تبدیل هر سطحی به صفحه لمسی

شاید خیلی زود بتوان هر سطحی را به صفحه لمسی تبدیل کرد آن هم به لطف فناوری فیلمهای کشسان و رسانایی که با استفاده از فناوری نانو ساخته می شوند.
کد خبر: ۷۴۹۸۹۰
تبدیل هر سطحی به صفحه لمسی

فیلم​های شفافی که مبتنی بر نانوجوانه های کربنی هستند – لوله های مولکولی کربنی دارای زوائد توپی شکل – می توانند تقریبا هر سطحی را بدون توجه شکل کلی به یک حسگر لمسی تبدیل کنند.

این فیلم ها توسط گروهی از محققان شرکتی دانش بنیان و نوپا در فنلاند به نام «Canatu» طراحی و تولید شده اند. این فیلم ها قابلیت آن را دارند که کنترل های تماسی را به کنسول و داشبورد خمیده خودروها و موارد دیگری از این دست اضافه کنند.

از این رو می توان روزی را تصور کرد که تنها با لمس داشبورد فرمان های مورد نظر راننده و سایر سرنشینان دقیقا مانند زمانی که یک صفحه لمسی هوشمند لمس می شود اجرا شود.

از قابلیت های مهم این فیلم ها می توان به امکان خم کردن چندین و چند باره آنها اشاره کرده بدون آنکه جای هیچ نگرانی درخصوص آسیب رسیدن به آن وجود داشته باشد.

درحال حاضر برای ساخت صفحات لمسی از لایه شفاف ماده ای موسوم به «ایندیوم» استفاده می شود اما این ماده شکننده بوده و به همین دلیل نمی توان از آن در ساخت سطوح لمسی به جز سطوح صاف استفاده کرد.

با این حال اکنون می توان امیدوار بود که با استفاده از نانوجوانه های کربنی هر سطحی را به یک صفحه لمسی پرکاربرد تبدیل کرد.

تاکنون 40 نمونه اولیه از این فناوری جدید ارایه شده است و پیش بینی می شود خیلی زود در انبوهی از دستگاه های پرکاربرد نظیر تلفن های همراه به کار گرفته شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها