انتشار کتاب «اسلام میان حقیقت و تجلی تاریخی»

کتاب «اسلام میان حقیقت و تجلی تاریخی» به قلم عبدالمجید شرفی و ترجمه عبدالله ناصری طاهری در دو فصل و 216 صفحه توسط انتشارات کویر وارد بازار کتاب شد و در اختیار استادان و پژوهشگران قرار گرفت.
کد خبر: ۷۴۹۳۹۵
انتشار کتاب «اسلام میان حقیقت و تجلی تاریخی»

کتاب مشتمل بر دو فصل است:

فصل اول: ویژگی های پیام محمد(ص)

فصل دوم: قرآن در تاریخ

مترجم در مقدمه کتاب می گوید: مبالغه نیست اگر بگوییم سازگاری دین و مدرنیته یا عدم سازگاری آن دو بزرگ­ترین دغدغة فکری بشر امروز و خصوصاً انسان مسلمان است. آیا مدرنیته و فرزند طبیعی آن ــ جهانی شدن یا جهانی ­سازی ــ می­ تواند الگوی تأمین سلامت همه­ جانبه بشر باشد و تحقق اهداف جامع زندگی او را نوید بخشد؟ آیا دوره دین محوری در عصر نو و مدرن سپری شده است؟ با کدام شرایط می ­توان به عنوان یک مسلمان هم خوانی دین با دنیای مدرن را فریاد زد؟ آیا راهی جز خودباختگی در برابر غرب مدرن هست؟ رویکرد کلی نویسنده این است که اگر جوهر و حقیقت اسلام که از پیام، محمد(ص) ــ قرآن ــ درک می ­شود و با اسلام تاریخی متفاوت است، عقل­ گرایانه تعبیر و تحلیل شود هیچ ناسازگاری میان اسلام و مدرنیته نخواهد بود.

عبدالمجید شرفی به همراه چند تن از نواندیشان و عصری­اندیشان مسلمان عرب و شمال افریقا مثل عزیز عظمه، جرج طرابیشی، نصر حامد ابوزید، سید محمود القمنی، محمد حداد، خانم رجاء­بن سلامه رابطه العقلانیین العرب را در سال 2007 در پاریس تأسیس کردند تا با رویکرد عقل­گرایی شبه معتزلی ضد سلفی به بازخوانی تفسیر فقه، کلام و تاریخ اسلام بپردازند. آنها معتقدند در روند نمایش تعصب و جمود و ناکارآمدی دین اسلام در عصر مدرن شیخ یوسف قرضاوی و بن­لادن یکسان مقصرند.

این کتاب به کوشش انتشارات کویر در 216 صفحه وارد بازار کتاب شد و در اختیار استادان و پژوهشگران قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها