یک متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر این‌که صرع یک بیماری خانوادگی است و همه اعضا را درگیر می‌کند، گفت: یک فرد مبتلا به صرع هرگز نباید تنها بماند.
کد خبر: ۷۴۸۷۹۱

دکتر حسین پاکدامن در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اقداماتی که اطرافیان فرد مبتلا به صرع باید انجام دهند، افزود: فرد مبتلا باید از بی‌خوابی، گرسنگی و استرس‌های شدید جسمی و روحی خودداری کند.

اطرافیان هم لازم است اقدامات لازم هنگام بروز تشنج را بدانند، زیرا ممکن است بیمار هوشیار نباشد و این اطرافیان هستند که باید از او مراقبت کنند. به عنوان مثال هنگامی که حمله به بیمار صرعی دست می‌دهد باید سر مریض را به یک طرف چرخاند تا اگر استفراغ کرد مواد به ریه‌ها برنگردد و برای وی ایجاد مشکل نکند. وی تاکید کرد : افزایش غیرطبیعی امواج در قسمتی از مغز موجب بروز بیماری صرع می‌شود که در این میان مصرف برخی از داروهای انرژی‌زا از جمله ترامادول در بیماران مبتلا به این بیماری احتمال تشدید و عود مجدد حمله را افزایش می‌دهد. مصرف این داروها آستانه تحریک را کاهش می‌دهد و در نتیجه فرد مبتلا به بیماری صرع دچار حمله می‌شود.

علت چاقی کودکان را بیابید

یک فوق‌تخصص گوارش و کبد کودکان با تاکید بر این که چاقی کودکان بیشتر به سبک زندگی مربوط است، گفت: موثرترین راه پیشگیری از این نوع چاقی، فعالیت بدنی و تحرک است.

دکتر فرید ایمان‌زاده در گفت‌وگو با جام‌جم درباره عمده‌ترین دلایل چاقی در کودکان افزود: در جامعه ما پرخوری به یک عارضه تبدیل شده است و به صورت مصرف تغذیه بد خودش را نمایان می‌کند، ذخیره کالری در بدن به این صورت است که مصرف بیش از حد با فعالیت همراه نباشد. وی توضیح داد: چاقی در کودکان ممکن است در اثر مصرف غذاهای پرکالری و چاق کننده مانند فست‌فودها باشد و ممکن است به علت بی‌تحرکی و استفاده بیش از حد از رایانه و تلویزیون و به تبع آن کم شدن تحرک و نبود ورزش در زندگی باشد یا این‌که به علت بیماری مثل پرکاری تیروئید، اختلالات غددی و دیابت رخ دهد. در واقع در کودکانی که چاقی ناشی از تیروئید، بیماری‌های هیپوتالاموس و غدد و همچنین پرخوری‌های روانی است با تشخیص بموقع و درمان زودهنگام می‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: چاقی بیماری نیست که سن خاصی برای پیشگیری از آن توصیه شود و بر این اساس نمی‌توان برای درمان آن بهترین سن و بدترین سن پیشگیری را در نظر گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها