روحانی در کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری خواستار همکاری منطقه‌ای برای تامین امنیت خاورمیانه شد

۱۰ پیشنهاد ایران برای مبارزه فوری با تروریسم

اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی، روز گذشته در حالی با حضور نمایندگانی از 53 کشور جهان در تهران آغاز به‌کار کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، با تاکید بر ضرورت مبارزه همگانی با خشونت و افراط‌گرایی، از همه کشورهای منطقه خواست با همفکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاستگذاری‌های منطقی و عقلانی، به سوی خاورمیانه‌ای در صلح و امنیت گام بردارند.
کد خبر: ۷۴۷۸۶۴

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی در این کنفرانس با اشاره به استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراط‌‌گرایی و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: همه کشورها و جریان‌های حامی صلح، باید همکاری و تعامل، درجه تفاهم و هماهنگی و جدیت خود را در مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی به حداکثر برسانند.

رئیس‌جمهور، دولت‌های این منطقه را به مراتب علاقه‌مند‌تر و دلسوزتر در قبال آرامش و مبارزه با خشونت دانست و گفت: هیچ ضرورتی دیده نمی‌شود که بازیگران فرامنطقه‌ای که منافع خاص خود را دنبال می‌کنند، سرنوشت مردم این منطقه را رقم بزنند. رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در صورتی که کشورهای منطقه با یکدیگر به تفاهم برسند، می‌توانند جریان‌های ضد اسلامی مانند داعش را در مدت زمانی کوتاه به حاشیه رانده و هزاران زن و مرد و کودک را که به واسطه اعمال وحشیانه این جریان ضد انسانی بی‌خانمان و اسیر شده‌اند، آزاد کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه ده پیشنهاد را برای مبارزه فوری با تروریسم و افراط‌‌گرایی جاری در منطقه و جهان اعلام کرد.

رئیس‌جمهور در نخستین پیشنهاد خود در این عرصه گفت: کشورهایی که به شکل‌گرفتن تروریسم در این منطقه کمک کرده‌اند و در سازماندهی و تامین مالی آنها نقش داشته‌اند، بصراحت از تروریست‌ها اعلام برائت کرده و تامین مالی مستقیم و غیرمستقیم خود را قطع کنند و در جهت مبارزه با تروریسم با کشورهای قربانی همکاری و به آنها کمک‌های مالی، اطلاعاتی و نظامی کنند.

کشورهای عراق و سوریه متحمل تلفات و صدمات جانی و مالی بی‌سابقه‌‌ای شده‌اند و کشورهایی که مسبب این صدمات بی‌شمار شده‌اند، لازم است وظیفه تامین مالی برای جبران خسارت وارده را به عهده گیرند.

همچنین «ضرورت کمک بین‌المللی برای بازسازی خانه‌های ویران شده، اماکن مذهبی تخریب شده و تاسیسات زیرساختی نابود شده بر اثر اقدامات تروریستی و خسارات ناشی از عملیات نظامی مقابله با آن»، «تاسیس صندوق بین‌المللی، اشتغالزایی و توسعه برای کمک به رشد سرمایه‌گذاری در کشورهای قربانی تروریسم بین‌المللی»، «همکاری منطقه‌ای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی در جهت مقابله با تفسیرهای، افراطی، تکفیری و خشونت‌آمیز از آموزه‌های مذهبی و معرفی حقیقت اسلام رحمانی به جهان» و «همکاری منطقه‌ای میان کشورهای جدی در مبارزه با تروریسم درخصوص تبادل اطلاعاتی» از دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور در این کنفرانس بود.

رئیس‌جمهور در تشریح ششمین پیشنهاد خود گفت: لازم است رسانه‌های ملی و بین‌المللی، نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی در‌باره تهدیدات تروریست‌ها و جلوگیری از سوء‌استفاده از خیل بیکار و به حاشیه رانده شده برنامه‌ریزی جدی داشته باشند. ضرورت همکاری جهانی برای مقابله با سوءاستفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، ایجاد مانع در مسیر ترانزیت تروریست و تقویت سازوکار‌های ضروری در این عرصه و اعلام و نامگذاری هجدهم دسامبر که سالروز تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 است، به‌عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراط‌گرایی از دیگر پیشنهادهای رئیس‌جمهور بود.روحانی همچنین تصریح کرد: تلاش جامعه بین‌المللی برای اصلاحات در سازمان ملل بویژه شورای امنیت و کاربرد حق وتو که در موارد جدی تهدید صلح و امنیت بین‌المللی، عملا سازمان ملل را فلج کرده است، تاکنون با موفقیت چندانی روبه‌رو نبوده است.

اجتماع بزرگ اربعین، پیام‌آور وحدت است

رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه این کنفرانس در دیدار ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق با اظهار امیدواری نسبت به این‌که با تدابیر مسئولان سیاسی و امنیتی عراق، شاهد باشکوه‌ترین حضور مردمی در مراسم سالار شهیدان باشیم، گفت: اجتماع بزرگ اربعین به‌عنوان باشکوه‌ترین اجتماع مسلمانان، پیام وحدت، اتحاد و عشق خاندان رسالت را برای جهان و پیام مقاومت و یکپارچگی مردم را درخصوص اعتقاداتشان برای تروریست‌ها دارد.

او در این دیدار تصریح کرد: امروز عراق از شرایط حاد و نگران‌کننده امنیتی عبور کرده است. روحانی، آزادی مناطق وسیعی از عراق از حضور تروریست‌ها را برای ملت ایران خوشحال‌کننده توصیف و اظهار امیدواری کرد تا با فداکاری ملت، دولت و ارتش عراق همه این سرزمین از حضور تروریست‌ها پاک شود.

ابراهیم جعفری نیز در این دیدار گفت: راه مبارزه با تروریسم از بین بردن ریشه‌های ظهور و رشد خشونت و افراطی‌گری است. وی با اشاره به این‌که نیروهای مردمی در عراق تحت امر آیت‌الله سیستانی علیه گروه‌های تروریستی بسیج شده‌اند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در تامین ثبات در منطقه نقش بسیار مثبتی ایفا کرده و در موضوع مبارزه با تروریسم نسبت به ائتلاف بین‌المللی پیشتاز بوده و قبل از تشکیل ائتلاف، به ملت عراق کمک کرد تا مانع سقوط استان‌های مهم این کشور شود.

ملت سوریه پیروز نهایی است

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت سوریه در مبارزه علیه تروریسم بوده و خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که مسیر پیروزی ملت سوریه ادامه پیدا کند و صلح و آرامش به طور کامل در این کشور برقرار شود.

وی تاکید کرد: امروز برای همگان روشن شده است که راه برخی کشورها در حمایت از تروریست‌ها نادرست و بی‌نتیجه بوده است و این حمایت‌ها تنها به توسعه خشونت و ناامنی در منطقه منجر شده است. او با بیان این‌که کسانی که در سوریه سلاح به دست گرفته‌اند معارض نبوده، بلکه تروریست‌ هستند، اظهار کرد: مطمئن هستیم که ملت سوریه پیروز‌ نهایی این صحنه خواهد بود.وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار با اشاره به حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی و بمباران مناطقی از سوریه، اظهار کرد: هدف رژیم صهیونیستی و حامیانش از این‌گونه حملات، تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و ضربه به ملت سوریه است.

تاکید روحانی بر بهبود روابط با افغانستان و پاکستان

رئیس‌‌جمهور همچنین دیروز در دیدار با «آصف‌علی ‌زرداری» رئیس‌جمهور سابق پاکستان ضمن تصریح بر ضرورت بهبود روابط دو کشور، تاکید کرد: تبادل‌نظر و مساعی مشترک ایران و پاکستان می‌تواند به حل مشکلات منطقه کمک کند. او همچنین در دیدار محمد محقق معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان، گفت: اگر دولت افغانستان از ایران درخواست کند، آماده کمک علمی و تحقیقاتی در جهت تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و کاهش تولید مواد مخدر در این کشور خواهیم بود.

نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، سوریه و عراق

محمدجواد ظریف، ولید معلم و ابراهیم جعفری، وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، سوریه و عراق در حاشیه همایش بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، در این دیدار سه جانبه که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار شد، طرفین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره این دیدار گفت: سه کشور ایران، سوریه و عراق اهتمام جدی دارند تا از طریق مشورت در جهت حل مشکلات منطقه حرکت کنند.

مرضیه افخم با تاکید بر این که مسائل منطقه باید با مشورت حل شود، اظهار کرد: بحران تروریسم یکی از معضلات منطقه به شمار می‌آید و جمهوری اسلامی ایران نقش موثری در حل این معضل دارد.

در حاشیه این نشست محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرنگاران از پیگیری پیشنهادات رئیس جمهور در مجامع بین‌المللی خبـــــــرداد و درباره مذاکرات هسته‌ای هم گفت که دور آتی این گفت‌وگوها به زودی در سطح معاونان برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها