اوضاع در مرز شلمچه نسبت به روزهای گذشته بهتر شده و حداکثر معطلی زائران در این مرز یک ساعت است

آماده‌باش برای پذیرایی از زائران میلیونی اربعین

این روزها حال و هوای مرزهای چزابه، شلمچه و مهران تماشایی است، زائران حسینی از شهرهای دور و نزدیک کشور خود را به اینجا رسانده‌اند تا فرصت عزاداری اربعین حسینی در عتبات عالیات را از دست ندهند.
کد خبر: ۷۴۷۳۹۷

پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و 200 هزار زائر حسینی برای شرکت در مراسم عزاداری اربعین حسینی، از کشور خارج شوند و به گفته رئیس سازمان حج و زیارت تا شب گذشته 800 هزار زائر اربعین حسینی از مرزها خارج شده‌اند.

در این راستا دستگاه‌های مسئول از سازمان حج و زیارت گرفته تا امداد و نجات هلال‌احمر در آماده‌باش کامل هستند و هر کدام به فراخور وظایف، با اعزام نیروهای ویژه تلاش می‌کنند تا سهمی در خدمات‌رسانی به زائران حسینی داشته باشند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در این خصوص از اسکان موقت بیش از ۴۵۱ هزار زائر حسینی در مرزها خبر داد.

به گزارش فارس، ناصر چرخ‌ساز با اشاره به این‌که طرح ویژه اربعین حسینی از سوی سازمان امداد و نجات از هفتم این ماه آغاز شده و تا بیست‌و‌ششم آذر ادامه دارد، گفت: پایگاه‌های امدادی در مسیرهای چزابه، شلمچه و مهران اضافه شده و نیروهای امدادی به حال آماده‌باش درآمده‌اند. وی از استقرار سه بالگرد در مرزهای کشور ویژه ایام اربعین خبر داد و افزود: بالگردهای پشتیبانی در این رابطه پیش‌بینی شده و در صورت نیاز از آنها استفاده می‌کنیم.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم قبل از برگشت زائران، شاهد یک پیک مهاجرتی دیگر در چهارشنبه همین هفته باشیم؛ چرا که کارمندان دولت در این زمان تعطیل شده و امکان سفر برای آنها مهیا می‌شود.

چرخ‌ساز به ارسال 25 خودروی امدادی در مسیر نجف به کربلا اشاره کرد و گفت: برای برگشت زائران و ارائه خدمات امدادی به آنها نیز تعداد زیادی خودرو در نظر گرفته شده است.

وی از اجرای طرح دیگری از سوی این سازمان در روزهای پایانی ماه صفر خبر داد و افزود: مراسم پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) به سمت حرم رضوی در روزهای پایانی ماه صفر انجام می‌گیرد و سازمان امداد و نجات پیش‌بینی‌های لازم را در این رابطه انجام داده است.

خدمات رایگان روزانه به 6000 زائر

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با تشریح برنامه‌های اربعین گفت: حضور شهرداری تهران در کربلا برای خدمات رسانی مطلوب به زائران است و بیشتر امور از نظر درمانی و ارائه خدمات شهری به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام میثم امرودی با بیان این‌که شهرداری تهران با درخواست سازمان حج و زیارت در کنار دیگر نهادها، خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی را بر عهده گرفته است، افزود: فقط در یک روز شهرداری تهران 220 میلیون غذا در سه مرز شلمچه، مهران و چزابه برای پذیرایی از زائران توزیع کرده است.

وی توضیح داد: شهرداری تهران با مسئولیت سازمان حج و زیارت و همکاری هلال‌احمر در سه مرز عراق از زائران پذیرایی می‌کند و در این مدت 15 هکتار از مسیر تردد زائران از سوی مدیریت شهری آماده‌سازی شده به طوری که پاکسازی زمین‌ها، ایجاد روشنایی در نقاط تاریک، راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی، راه‌اندازی درمانگاه موقت، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و در نهایت حضور 108 اتوبوس در عراق و 140 اتوبوس در این سوی مرز برای جابه‌جایی زائران تا ابتدای مرز عراق از جمله این اقدامات است.

امرودی اظهار کرد: حدود 200 نفر کادر درمانی شامل پزشک و متخصص در درمانگاه‌های موقت حضور دارند و توان ارائه خدمت تا 400 نفر به صورت درمان سرپایی در روز ایجاد شده؛ به طوری که در هر مرز 300 متر درمانگاه سرپایی ایجاد شده است و تاکنون در مدت یک روز نزدیک به 2000 بیمار سرپایی، 400 نفر در مرز چزابه و 300 نفر در شلمچه به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

وی از حضور 80 دستگاه اتوبوس در مرز چزابه، 30 دستگاه اتوبوس در مرز مهران و 30 دستگاه اتوبوس در مرز شلمچه خبر داد و گفت: بین راه نجف و کربلا بسیاری از وسایل تردد تحت اشغال عراقی‌های شیعه و سنی درآمده است از این رو مردم باید آگاه باشند که وسایل تردد محدود است و محل اسکان ندارند از این رو کیسه خواب و پتو به همراه داشته باشند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان این‌که شهرداری بعد از خروج از مرز تا نجف مسئولیتی را بر عهده ندارد، گفت: فقط برای 108 اتوبوس شرکت واحد مجوز فعالیت در عراق گرفته شده و این در حالی است که این اتوبوس‌ها در 40 کیلومتری انتهایی مسیر از نجف تا کربلا زائران را منتقل می‌کنند به طوری که 50 دستگاه اتوبوس در مسیر نجف به کربلا قرار دارند و 50 دستگاه اتوبوس نیز در مسیر حله به کربلا قرار گرفته‌اند.

حداکثر معطلی یک ساعته زائران در مرز شلمچه

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که تا شب گذشته بیش از ۸۰۰ هزار زائر اربعین حسینی از مرزها خارج شده‌اند، گفت: اوضاع مرز شلمچه نسبت به روزهای گذشته بهتر شده و حداکثر معطلی زائران در مرز شلمچه یک ساعت است.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که مرز شلمچه نسبت به روزهای گذشته از ازدحام کمتری برخوردار است، افزود: در مرزها مشکل آب و غذا و امکانات وجود ندارد و تمام نیروهای ستادی و مردمی تلاش می‌کنند تا زائران بدون هیچ مشکلی بتوانند از مرزها عبور کنند. وی خاطرنشان کرد: زائران حتما لباس گرم و پتوی مسافرتی با خود همراه داشته باشند و برای بازگشت از کربلای معلی نیز زمان خود را مدیریت کنند تا در مسیر بازگشت با مشکل مواجه نشوند و بتوانند از امکانات ستاد دائمی اربعین در مرزها استفاده کنند.

تمهیدات ترافیکی پلیس در مرزها

قرار دادن تقویم ترافیکی اربعین در برنامه‌های سالانه پلیس راهور، درخواست برای حضور نمایندگان بیمه در مسیرهای بازگشت زائران، پایش ترافیکی شهرهای مرزی با بالگردهای ناجا و استقرار چهار پمپ بنزین سیار در مسیرهای تردد زائران از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی سفرهای زائران عتبات است.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در این جلسه با بیان این‌که پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه خدمات به زائران در ایستگاه‌های بین راهی انجام شده است، افزود: یکی از اولویت‌های اصلی پلیس راهور کنترل ترافیک جاده‌ها در این ایام است و به همین منظور 10 هزار نیروی پلیس در طرح ویژه اربعین بکار گرفته شده‌اند. مومنی با بیان این‌که هم‌اکنون یک پارکینگ در 25 کیلومتری چزابه وجود دارد که خودروهای شخصی زائران در آن پارک شده است، گفت: حدود 5000 خودرو در پارکینگ‌های چزابه، شلمچه و مهران پارک شده و اکثر منازل نیز در این شهرها مملو از خودروی زائران است.

وی با بیان این‌که تاکنون 800 هزار زائر از مرزهای کشور خارج شده و به سمت عتبات رفته‌اند، افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و 200 هزار زائر نیز تا پایان طرح اربعین از کشور خارج شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که برای بازگشت زائران نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده، توضیح داد: اکثر زائران از مرزهای شلمچه، بازرگان، چزابه و مهران از کشور خارج شده‌اند و با توجه به این‌که سفر زائران از 20 روز پیش کم‌کم آغاز شده و به اوج خود رسیده، یکی از تمهیدات پلیس باید در خصوص زمان بازگشت و مدیریت این سفرها باشد؛ چرا که پیش بینی می‌شود سفرهای بازگشت در زمان کوتاه‌تر و با سرعت بیشتری انجام شود.

ثبت طرح ترافیکی اربعین در تقویم

خروج زائران امسال نسبت به چند سال گذشته به اوج خود رسیده و بی‌سابقه بوده است تا جایی که مسئولان پلیس راهور تصمیم گرفته‌اند طرح ترافیکی اربعین را نیز مانند طرح زمستانی و نوروزی در تقویم ترافیکی سالانه پلیس بگنجانند.

مومنی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه ترافیکی اربعین در مرز مهران گفت: طرح اربعین نیز تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از بکارگیری دو بالگرد برای کنترل هوایی ترافیک در شهرهای مرزی خبر داد و افزود: ترافیک بازگشت زائران نیز به شکل هوایی رصد و کنترل می‌شود.

مومنی با بیان این‌که اشتیاق شدید برخی زائران موجب شد تا برخی از آنها با خودروهای شخصی خود را به نقاط مرزی برسانند، خاطرنشان کرد: چند هزار خودرو در شهرهای مرزی و پارکینگ‌های مرزی پارک شده است که چون ممکن است هنگام بازگشت یک سری مشکلات فنی برای این خودروها پیش بیاید، لازم است تمهیدات لازم در خصوص استقرار خودروهای امداد نیز اندیشیده شود. مومنی به ضرورت ارائه خدمات به خودروهای زائران نیز تاکید کرد و گفت: تمهیداتی برای سوخت‌رسانی سیار نیز اندیشیده شده و ناجا چهار پمپ بنزین سیار را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، البته شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز باید تمهیدات لازم را در این خصوص پیش‌بینی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها