این حمله بار دیگر اثبات می کند که اسرائیل حامی نخست گروه‌های تروریستی در منطقه است

واکنش‌ها به حمله اسرائیل به حومه دمشق

حمله ناگهانی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حومه دمشق که عصر روز یکشنبه صورت گرفت، با واکنش‌های تندی مواجه شد. وزارت امور خارجه روسیه با محکومیت هر نوع دخالت خارجی در مناقشه داخلی سوریه اعلام کرد در صورت صحت اخبار رسیده، این اقدام نقض شدید منشور سازمان ملل بوده و کاملا غیرقابل توجیه است.
کد خبر: ۷۴۷۳۵۸

به گزارش روزنامه «وزگلاد»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در سایت رسمی خود منتشر کرد، آورده است: مقامات مسکو بشدت نگران اخبار منتشره در خصوص حمله هوایی اسرائیل به تاسیساتی در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه هستند. در این بیانیه همچنین آمده است: ما بار دیگر مصرانه خواستار توقف هر نوع خشونت در سوریه و آغاز گفت‌وگوهای ملی بر اساس توافقات ژنو هستیم و هر نوع دخالت خارجی در مناقشه داخلی در این کشور را غیر قابل قبول می‌دانیم. همزمان، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در نشست خبری مشترک خود با ولید المعلم همتای سوری خود که در تهران برگزار شد، گفت : تجاوز رژیم صهیونیستی علیه سوریه را محکوم می کنیم و معتقدیم این حرکت نشان‌دهنده همکاری و هماهنگی بین گروه‌های تروریستی و داعش با رژیم صهیونیستی است. ما معتقدیم این حرکت در کنار شکست‌هایی که در هفته‌های گذشته نیروهای داعش متحمل شده اند برای قوت دادن به این نیروها بوده است.

وزیر امور خارجه ایران درباره تحولات سوریه نیز گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم باید به‌دنبال راهکار سیاسی باشیم. ما در این زمینه گفت‌وگوهایی داشتیم و درباره آنچه میان نمایندگان سوریه با نماینده سازمان ملل متحد و روسیه ردوبدل شد، بحث کردیم. هدف ما امنیت منطقه و مردم سوریه و همچنین امنیت بین المللی است که امیدواریم به نتیجه برسد و فشاری که بر مردم سوریه و عراق تحمیل شده هر چه سریع تر خاتمه یابد.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز در این کنفرانس خبری گفت: سوریه به پایداری خود ادامه می دهد و گزینه‌ای جز پیروزی بر تروریسم ندارد. کشورهای حامی تروریسم در همان جبهه اسرائیل قرار دارند که روز گذشته به سوریه حمله کرد.

جزئیات حمله

روز یکشنبه رژیم صهیونیستی برای هفتمین بار از آغاز بحران سوریه، خاک این کشور را با هشت جنگنده هدف قرار داد و چند سوله و انبار را در دو منطقه دیماس و حومه فرودگاه بین‌المللی دمشق مورد هجوم قرار داد. به گزارش روزنامه الاخبار چاپ لبنان، مکان اول که در نزدیکی فرودگاه دمشق مورد حمله قرار گرفت، مربوط به مکان تخلیه کالا و انبار کردن آن بود؛ ولی مکان دوم مجموعه انبارهایی داخل یک مجموعه نظامی بوده است. این حملات تلفات جانی در پی نداشت .برخی منابع گفتند پس از بمباران‌های اسرائیل صدای ده انفجار شنیده شده است.

ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای، هدف از این حمله را کمک به تروریست‌های حاضر در سوریه دانست. از سوی دیگر، هرچند مقامات رسمی اسرائیل در قبال این جنایت سکوت اختیار کرده‌اند، اما رسانه‌های این رژیم به صورت جسته و گریخته به این حملات اشاره کرده و شایعاتی را منتشر کردند. «رونی دنییل» یکی از خبرنگاران شبکه دو رژیم صهیونیستی مدعی شد جنگنده‌های اسرائیل سلاح‌های جنگی را هدف قرار داده‌اند که از ایران برای حزب‌الله فرستاده شده بود. «ایهود یعری» خبرنگار شبکه امور عربی اسرائیل نیز مدعی شد این حملات برای جلوگیری از قاچاق محموله‌های سلاح پیشرفته از سوریه به حزب‌الله صورت گرفته است. شبکه ۱۰ این رژیم نیز ادعا کرد اسرائیل همچنان سیاست‌هایی را اجرا می‌کند که مبتنی بر منع انتقال سلاح از بین برنده توازن قواست و از سوریه به حزب‌الله ارسال می‌شد.

به گزارش فارس، سایت اسرائیلی «دبکا» که وابسته به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است، در همین رابطه مدعی شد دراین حمله موشک‌های روسی پیشرفته اس ـ‌300 هدف قرار گرفته است و مسکو قصد داشت آنها را به حزب‌الله منتقل کند. به گزارش این منبع صهیونیستی، هواپیماهای حمل و نقل روسیه، چند روز پیش، در فرودگاه دمشق فرود آمدند و این سامانه موشکی را به دمشق آوردند. این منابع در ادامه اعلام کردند، حمله رژیم صهیونیستی فقط 24 ساعت پس از دیدار «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان صورت گرفت .این منبع با اشاره به حمله یاد شده نوشت این نخستین رویارویی نظامی اسرائیل و روسیه در رابطه با بحران سوریه تلقی می شود.

اهداف تجاوز

روزنامه لبنانی السفیر روز گذشته در گزارشی اهداف این حمله را جلوگیری از ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در راه مقابله با تروریست‌ها در دیرالزور و حلب ارزیابی کرد .به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از السفیر، منابع سوری شایعات منتشر شده در مورد این‌که حملات هوایی انبارهای احتمالی موشک‌های روسی از نوع اس‌ـ 300 را هدف قرار داده تکذیب و اعلام کردند سوریه هنوز هیچ محموله ای از این موشک‌ها را دریافت نکرده است. به نوشته این منبع، این برای سومین بار از آغاز جنگ در سوریه است که اسرائیل تجاوز هوایی به دمشق را انجام می‌دهد، دو سال پیش نیز این رژیم انبار تسلیحات سوریه در جمرایا را هدف قرار داد و یک هواپیمای سوخوی سوریه را بر فراز بلندی‌های جولان در سپتامبر گذشته منهدم کرد.

حمله رژیم صهیونیستی به انبارهای دیماس و فرودگاه دمشق پیام‌های متعددی از نظر زمان‌بندی و حجم حملات برای مخالفان مسلح سوریه دارد تا روحیه آنها را در روند عقب‌نشینی‌های مکرر تقویت کند. حمله اسرائیل همچنین در شرایطی انجام شده که ارتش سوریه ابتکار عملیات نظامی در جبهه جنوبی را در دست دارد و نیروهای ارتش وارد منطقه شیخ مسکین در حومه درعا شده و امنیت مسیر دمشق به درعا را در برابر نفوذ گروه‌های مخالف تقویت کرده است، این در حالی است که تروریست‌ها در این منطقه با اسرائیل همکاری می‌کردند. این حمله همچنین همزمان با افزایش نقش نیروی هوایی سوریه در حمله به گروهک تروریستی داعش و افزایش حملات هوایی آنها در الرقه و شمال و جنوب سوریه است و بار دیگر اثبات می‌کند که اسرائیل حامی نخست گروه‌های تروریستی در منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها