ساوتهمپتون، تیم کوچکی است که در صدر جدول لیگ برتر خودنمایی می‌کند

غریبه‌‌ای در میان غول‌ها

«فلش‌بک» بزنیم به پیش از آغاز فصل جدید لیگ برتر یا کمی عقب‌تر، در ساعات پایانی فصل نقل و انتقالات؛ جایی که فوتبال جزیره با نام‌های بزرگ احاطه شده بود و شایعاتی که در مورد انتقال بهترین‌های فوتبال جهان به تیم‌هایی مانند منچستریونایتد، آرسنال، لیورپول و... وجود داشت، رنگ واقعیت به خود می‌گرفت.
کد خبر: ۷۴۶۴۳۱

فالکائو، دی ماریا، الکسیس سانچز، بالوتلی، دیگو کاستا و چند ستاره دیگر وارد تیم‌های متمول انگلیسی شدند تا به این خیال باشیم که جذاب‌ترین فصل تاریخ لیگ برتر را به نظاره می‌نشینیم، اما نه یونایتد با فن خال و ستاره‌هایش تیم دلچسبی است، نه آرسنال و ونگر همچون فصل‌های گذشته حرفی برای گفتن دارند، نه سیتی در قد و قواره مدافع عنوان قهرمانی ظاهر شده و نه لیورپول، تاتنهام و اورتون می‌توانند تنه به تنه چلسی آماده بزنند.

حالا در میان همه این نبودن‌ها و کم‌تلالویی فوتبال جزیره، تیمی از سواحل جنوبی به‌پا خاسته است. تیمی به نام ساوتهمپتون که از سال 1978 در بالاترین سطح فوتبال انگلستان حضور دارد و از فصل 1993ـ1992 در لیگ برتر حضور پیدا کرد. این تیم در این 20 سال فراز و نشیب زیادی داشت و حتی به دسته‌های پایین‌تر هم صعود کرد، اما باز هم خودش را بازیابی کرد و بار دیگر به صف اول نبرد با غول‌های فوتبال انگلستان بازگشت.

ساوتهمپتون تکامل یافته

با جدایی نیکلا کورتس، رئیس باشگاه، در‌ ژانویه ‌ 2014 خیلی‌ها نگران این بودند که این مساله می‌تواند باعث افول ساوتهمپتون شود، زیرا او محبوبیت قابل توجهی نداشت، اما هواداران نمی‌توانستند نقش او را در پیشرفت چشمگیر تیمشان طی مدتی کوتاه فراموش کنند؛ کسی که انتقال تیم از لیگ دسته اول به لیگ برتر را به وی نسبت می‌دهند. استعفای کورتس به دنبال قطعی شدن جدایی پوچتینو و ستاره‌های تیم انجام شد.

از زمان استعفای کورتس تا انتخاب سرمربی جدید و نشستن رئیس جدید روی صندلی ریاستش، هشت ماه بسرعت سپری شد و رالف کروگر به عنوان رئیس باشگاه، با انتخاب رونالدو کومان توانست بار دیگر اعتماد به نفس را به تیمش برگرداند. بازیکنان جدید در کنار اسطوره هلندی، فصل جدید را هم درخشان آغاز کردند تا ساوتهمپتون وارد زندگی پس از کورتس شود. کومان یک مربی خونسرد، باتجربه و جاه‌طلب است که همه اینها توسط تیمش در زمین منعکس می‌شود.

کومان که در ارائه تاکتیک‌های هلندی تبحر خاصی دارد، فلسفه باشگاه را که رسیدن به یک موفقیت میان‌دوره و در نهایت یک رضایت نسبی از نتایج است، به تیمش القا کرده و با انجام یک فوتبال شناور با میل هجومی بالا که نشأت گرفته از فوتبال هلند است، هواداران ساوتهمپتون را تا این مقطع از فصل راضی نگه داشته است. پرس پرفشار که توسط پوچتینو در تیم جا افتاده بود، با آمدن کومان کنار گذاشته شد و حالا تیم او طوری پرس را انجام می‌دهد که بموقع بتواند یک ضدحمله اساسی را پایه‌ریزی کند.

پولی که هدر نرفت

ساوتهمپتون در فصل نقل و انتقالات پس از فروش بازیکنان تاثیرگذارش‌ حدود 92 میلیون پوند به جیب زد؛ پولی که پس از حضور کومان در باشگاه در اختیارش قرار گرفت و باید منصفانه عنوان کرد که او این پول را هدر ندا‌د. او با شناختی که از فوتبال کشورش داشت، دومین گلزن برتر فصل لیگ هلند یعنی گرازیانو پله ایتالیایی را از فاینورد به تیمش آورد و از سوی دیگر یک بازیکن خلاق به نام دوسان تادیچ را به خدمت گرفت تا نشان دهد با هزینه‌ای کمتر از تصور هم می‌توان بازیکنانی با کیفیت مشابه لوک شاو یا ریکی لمبرت را در اختیار داشت. پله تا اینجای فصل در چهار بازی سه گل به ثمر رسانده و تادیچ دو پاس گل را به نام خودش ثبت کرده است. این در حالی است که لمبرت و لالانا در لیورپول به خاطر نداشتن آمادگی کافی، زمانی برای بازی کردن پیدا نمی‌کنند. پس می‌توان گفت ساوتهمپتون در تجارت فوق‌العاده بوده است. این تیم در میان سه تیم لیگ برتری جای دارد که در پایان فصل نقل و انتقالات، تراز مالی‌اش مثبت بود و 30 میلیون پوند در حساب باشگاه باقی ماند. فریزر فورستر دروازه‌بان انگلیسی، توبی آلدرویلد مدافع میانی بلژیکی و رایان برتراند مدافع چپ سابق چلسی، دیگر بازیکنانی بودند که به تیم کومان اضافه شدند؛ بازیکنانی که به نظر می‌رسد در این فصل در بهترین شرایط خود قرار دارند.

چهره‌های قدیمی

بدون شک جک کورک، محبوب‌ترین بازیکن دو فصل اخیر ساوتهمپتون بوده است؛ بازیکنی که علاوه بر این‌که راه گلزنی را بخوبی پیدا کرده، در میانه میدان برای تیمش همه‌کاره است. ناتانیل کلاین، دفاع راست تیم را هم نباید فراموش کنیم؛ بازیکنی که به ادعای روزنامه مترو در نوبت دعوت به تیم ملی قرار دارد. مورگان شیندرلین هم در وسط زمین فصل را برای تیمش ایده‌آل آغاز کرده است؛ بازیکن فرانسوی‌ای که در چهار بازی پایانی فصل قبل برای تیمش گلزنی کرد و به گزارش بی.بی.سی در تابستان پیشنهاد تاتنهام را برای حضور در این تیم لندنی نپذیرفت. هرچه از ساوتهمپتون گفتیم، بدون جی رودریگز بود؛ بهترین گلزن فصل قبل تیم که ابتدای فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد، اما حالا هواداران می‌توانند مطمئن باشند که او بازگشته است. آنها تاکنون به طور میانگین در هر بازی دو گل به ثمر رسانده‌اند که با آماده شدن رودریگز این میزان می‌تواند بهتر شود. او قطعا می‌تواند کمک زیادی به رقابت تیمش با غول‌های فوتبال انگلیس کند. همچنین نباید فراموش کنیم که در پس این تیم، یک آکادمی قدرتمند قرار دارد که در هر زمانی می‌توان انتظار داشت بازیکنان مستعدی را به تیم بزرگسالان معرفی کند. یک آکادمی معروف که بازیکنانی همچون تئو والکات، الکس اکسالاد چمبرلین، گرت بیل و لوک شاو از دل آن بیرون آمدند.

کومان قبل از ساوتهمپتون

کومان پیش از آن‌که از ابتدای فصل 2015 ـ 2014 هدایت ساوتهمپتون را در دست بگیرد، کوهی تجربه مربیگری در آژاکس، بنفیکا، آیندهوون، والنسیا و فاینورد داشت. او که در بارسلونا و تیم ملی هلند نیز نقش کمک مربی را به عهده داشت، در ابتدای فصل در شرایطی هدایت ساوتهمپتون را در دست گرفت که این باشگاه برخی از بازیکنان مهم خود ازجمله لوک شاو نوزده ساله را به تیم‌های دیگر فروخته بود.

کومان البته پیش از آن‌که به یکی از برترین مربیان عرصه باشگاهی تبدیل شود بازیکن بسیار بزرگی بود. او با به ثمر رساندن ۱۹۳ گل در رقابت‌هــــای باشگاهی گلزن ترین مدافع میانی تاریخ فوتبال است.

در رده ملی، او یکی از ستارگان تیم ملی هلند در کنار افرادی مانند مارکو فان باستن، دنیس برگ کمپ، فرانک رایکارد و رود گولیت بود. کومان به همراه تیم ملی هلند قهرمان جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۸۸ شد.

قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا در فصل‌های 88 ـ 1987 با آیندهوون و 92 ـ 1991 با بارسلونا و همچنین انتخاب به‌عنوان بازیکن سال هلند در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ بخشی دیگر از افتخارات کومان است.

از پوچتینو تا کومان

سال 2012 ساوتهمپتون بار دیگر به لیگ برتر رسید. اوضاع در اولین فصل وفق مراد نبود، اما رفته رفته شرایط بهتر شد. مورسیو پوچتینوی آرژانتینی‌ سال 2013 به این تیم آمد و آن را به کیفیتی رساند که توانست در بازی‌های پی‌درپی مقابل لیورپول، منچسترسیتی و در نهایت چلسی به پیروزی برسد و از منطقه سقوط فرار کند. ساوتهمپتون در پایان فصل با 41 امتیاز در رده چهاردهم ایستاد، اما با کلی برنامه و خرید به سراغ فصل بعد لیگ برتر رفت. این تیم در فصل نقل و انتقالات تابستانی با خرید بازیکنانی مانند اوسوالدو از رم، ویکتور وانیاما از سلتیک و دژان لوورن از لیون، چهار بار رکورد نقل و انتقالات تاریخ باشگاه را طی دو سال شکست و به تیمی پرمهره تبدیل شد. در فصل قبل این تیم با نتایجی که به دست آورد، به بالاترین رتبه‌اش در تاریخ لیگ برتر رسید و با 56 امتیاز در رده هشتم ایستاد، اما شیرینی این رکورد به تلخی جدایی پوچتینو و حضورش در تاتنهام رسید. علاوه بر پوچتینو، بازیکنان برجسته تیم هم راهی تیم‌های بزرگ‌تر انگلیس شدند. لوک شاو به جمع شیاطین سرخ‌پیوست، آدام لالانا، ریکی لمبرت و دژان لوورن سر از لیورپول درآوردند و کالوم چمبرز راه لندن را در پیش گرفت و در آرسنال فوتبالش را ادامه دهد. این جابه‌جایی‌ها پول خوبی را به جیب باشگاه ریخت، اما هواداران تیم را برای فصل بعد ناامید کرد.

جدایی پوچتینو با آمدن رونالد‌ کومان هلندی همراه شد تا پدیده فصل قبل لیگ برتر راهش را با این مربی هلندی ادامه دهد؛ راهی که از همان ابتدا خوش‌آغاز شد و با وجود آنچه ‌ پیش‌بینی می‌شد، کومان توانست عملکرد خوب ساوتهمپتون در فصل گذشته را ادامه دهد. بازیکنان جدیدی که به تیم اضافه شدند، توانستند خیلی زود خودشان را با تیم تطبیق دهند و تاثیر مثبت زیادی روی تیم داشته باشند. همه چیز نشان از آن دارد که ساوتهمپتون تیمی است که بار دیگر برخاسته است.

منبع: بلیچرریپورت ‌/‌ مترجم: مهیار آذر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها