
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
چرا شنیدن؟ چون او اساسا اعتقاد و علاقهای به خواندن و نوشتن هم نداشت: «شب آکنده از توطئههای مهیب است و ایشان میدانستند که رویدادهای شبانه مهمتر از وقایع روزانه است. در خلال روز مراقب همه بودند، اما شبها این کار میسر نبود. به این دلیل، به گزارشهای بامدادی اهمیت فراوان میدادند... ذات مبارک شاهانه اهل خواندن نبودند. حرف نوشته یا چاپ شده برای ایشان وجود خارجی نداشت؛ مطالب باید شفاهی به عرض میرسید. اعلیحضرت به مدرسه نرفته بودند. تنها آموزگار ایشان ـ آن هم فقط در کودکی ـ کشیشی فرانسوی، عالیجناب ژروم، بود که بعدها اسقف هرار شد. این مرد روحانی نتوانست امپراتور را به مطالعه عادت دهد و چون هایله سلاسی از کودکی عهدهدار مشاغل مسئولیتدار اداری بودند و وقت خواندن منظم نداشتند، این خود کار را وخیمتر کرد. ولی موضوع به نظر صرفا کمبود وقت و ترک عادت نبود. رسم به عرض رساندن شفاهی امور دارای این مزیت بود که امپراتور، در صورت ضرورت، میتوانستند، کاملا برخلاف واقع، بگویند که فلان کس فلان چیز را گفت، و از آنجا که مدرک کتبی وجود نداشت، آن کس قادر نبود از خود دفاع کند. بدین قرار، امپراتور نه آنچه زیردستان میگفتند، بلکه هرچه را به نظر ایشان میبایست میگفتند، از آنها میشنید.» این چنین بود که «شهریار ما نه تنها هیچگاه سواد خواندن خود را به کار نمیانداختند، بلکه دست به قلم هم نمیبردند و هرگز چیزی را توشیح نمیفرمودند. با آنکه نیم قرن فرمان راندند، شکل امضای همایونی را حتی نزدیکان ایشان به چشم ندیدند.» (ص۳۷)
منبع: ریشارد کاپوشچینسکی + مایکل هیستینگز، جاناتان میلر، «امپراتور + بازی امپراتور»، ترجمه حسن کامشاد، نشر ماهی، ۱۳۹۳، ۲۵۶ صفحه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
با وحید اسدی، مدیر رادیو جوان درباره رویکردهای جدید این رادیو در ۲۸ سالگی تأسیس آن گفتگو کردیم
بررسی آسیبهای نگاه غرب به مسأله زن در گفتوگوی «جامجم» با دکتر عاصمه قاسمی، جامعهشناس
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد