در پی صدور حکم منع تعقیب برای یک افسر پلیس سفید پوست که یک سیاه پوست غیر مسلح مبتلا به آسم را خفه کرده بود، خیابان های نیویورک بار دیگر شاهد تظاهرات اعتراض آمیز مردم شد.
کد خبر: ۷۴۵۸۴۳
اعتراض به تبرئه دومین پلیس قاتل

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ،شب گذشته پلیس آمریکایی که یک سیاه پوست مبتلا به آسم را خفه کرده بود، توسط هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا از اتهام قتل تبرئه شد.

معترضان با بستن بزرگراه وست ساید منهتن در حال حرکت به سوی شمال هستند.اما لحظه به لحظه، شمار بیشتری از معترضان به جمع تظاهر کنندگان افزوده می شود.

به گفته خبرنگار سی ان ان، تصاویری که از تظاهرات فعلی در نیویورک مشاهده می شود، بسیار متفاوت از آن چیزی بود که در فرگوسن روی داد. این تظاهرات کاملا سازمان یافته است. تظاهر کنندگان تلاش کرده اند با هماهنگی هایی که صورت می دهند، بیشترین تاثیر گذاری و کمترین درگیری و اخلال در این اعتراض ها ایجاد شود.از دیگر سو، پلیس نیویورک نیز با لباس های ساده در میان معترضان حاضر شده اند .

دادگاهی در نیویورک شب گذشته اعلام کرد افسر پلیس سفید پوستی که چندی پیش یک سیاه پوست غیر مسلح را در جریان بازداشت خشونت بارش به قتل رسانده بود، نمی بایست محاکمه شود و برای وی حکم منع تعقیب صادر کرده بود.

گوین کار (Gwen Carr) مادر قربانی گفته است من نمی دانم قاضی چه تصاویری را دیده است. ولی قطعا با ویدئویی که همه جهانیان آن را دیدند فرق داشته است. چگونه می توانیم به نظام قضایی که اینگونه به مسائل بی توجهی می کند اعتماد داشته باشیم.

اساو گارنر (Esaw Garner) همسر قربانی نیز گفت وی باید در میان ما، کریسمس و شکرگزاری را در کنار فرزندان و نوه هایش جشن می گرفت ولی نمی تواند چون یک افسر پلیس اشتباه کرده است. کسی که پول می گیرد که کارش را درست انجام دهد ولی این کار را نکرده است و قرار هم نیست به پاسخگویی واداشته شود.

همانطور که پیش بینی نیز می شد، صدور این حکم باعث نارضایتی گسترده در میان شهروندان آمریکایی و بخصوص سیاه پوستان شده است.

ویدئویی درماه ژوئیه از صحنه دستگیری گارنر توسط ماموران منتشر شد که اعتراضاتی در سطح ملی را به دنبال داشت. گارنر 43ساله به آسم مبتلا بود و در این ویدئو دیده می شد که چند مامور او را در خیابانی در نیویورک مهار کرده اند و او فریاد می کشید "نمی توانم نفس بکشم!".

این در حالیست که اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا که با تبرئه پلیسی که مایکل براون نوجوان سیاهپوست را با دوازده گلوله به قتل رسانده بود از نیویورک در شرق تا لس‌ آنجلس درغرب این کشور گسترش یافته است.

انتقاد کارشناسان حقوقی از رویکرد دستگاه قضایی آمریکا در قبال نیروهای پلیس

کارشناسان حقوقی روز چهارشنبه اعلام کردند دستگاه قضایی آمریکا به گونه ای عمل می کند که محکوم کردن نیروهای پلیس در این کشور بسیار دشوار است.

بر اساس اعلام این کارشناسان، این موضوع حتی زمانی که اقدامات انجام شده توسط نیروی پلیس آمریکا ناقض سیاست های این نیرو شمرده می شود و موارد رفتارهای ناقض نیروی پلیس در تصاویر ویدیویی نیز ضبط شده است، مصداق دارد.

«وینسنت وارن» مدیر اجرایی «مرکز حقوق قانون اساسی» آمریکا در این باره گفت: «آنچه که در خصوص این تصمیم دادگاه تکان دهنده شمرده می شود آن است که شواهد مربوطه در تصاویر ویدیویی ضبط شده کاملا آشکار است، اما قضات به ندرت در عملکرد صحیح نیروهای پلیس تردید می کنند.»

وی افزود:شرایط به گونه ای شده است که دستگاه قضایی آمریکا، با نیروهای پلیس نه به عنوان شهروند، که به عنوان ابرشهروند رفتار می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها