تحریم خرید در «جمعه سیاه» آمریکا

اعتراضات گسترده نسبت به تصمیم چند روز قبل هیات منصفه عالی مبنی بر این‌که شواهد کافی برای محاکمه مامور پلیس به‌خاطر کشتن یک نوجوان هجده ساله سیاهپوست در فرگوسن وجود ندارد، همچنان ادامه یافته و معترضان دیروز در حرکتی اعتراضی، تحریم خرید کالا را خواستار شدند.
کد خبر: ۷۴۳۴۶۷

بر همین اساس بی.‌بی.‌سی گزارش داده است که بعضی چهره‌های شناخته شده در آمریکا خواستار بایکوت خرید در روز موسوم به «جمعه سیاه» هستند. «بلک فرایدی» (جمعه سیاه) در آمریکا یک روز پس از روز شکرگزاری و معمولا نخستین روز از ایام کریسمس در این کشور است. این روز در واقع شلوغ‌ترین روز خرید سال محسوب می‌شود زیرا بیشتر خرده‌فروشان در آمریکا اجناس خود را با بهای اندک به حراج می‌گذارند. این گروه مدافع حقوق بشر از مردم آمریکا خواست قول بدهند جمعه خرید نکنند و مردم اطراف محل سکونت خود را نیز به این تحریم ترغیب کنند.

در کنار این اقدام نمادین، مردم نیویورک در راهپیمایی به مناسبت روز شکرگزاری علیه تصمیم هیات منصفه ایالت میسوری در تبرئه «دارن ویلسون» افسر پلیس فرگوسن که با تیراندازی موجب کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاهپوست شده بود، تظاهرات کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر، تظاهرکنندگان با حرکت به سمت خیابان پنجم نیویورک شعارهایی چون «عدالت نیست، آرامش نیست و پلیس نژادپرست نمی‌خواهیم»، «پلیس قاتل را محکوم کنید و به زندان بفرستید» و «تمام سیستم لعنتی مقصر است»، سر دادند. با شدت گرفتن بحران، پلیس با برخی تظاهرکنندگان درگیر شد و شماری از معترضان را بازداشت کرد.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از درگیری معترضان تبعیض‌نژادی در آمریکا مقابل سفارت این کشور در لندن، تعدادی از تظاهر‌کنندگان انگلیسی در میدان پارلمان لندن با پلیس درگیر شدند. به گزارش ایرنا و به نقل از راشاتودی، معترضان موانع امنیتی ایجاد شده از سوی پلیس را در میدان پارلمان لندن در هم شکستند.

اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا پس از آن، جانی دوباره گرفت که دارین ویلسون پلیس شلیک کننده به مایکل براون، نوجوان مقتول آمریکایی با رای دادگاهی در آمریکا تبرئه شد. در پی انتشار این خبر، مردم 170 شهر آمریکا و نیز شهروندان معترض در دیگر کشورهای غربی، با مسدود کردن خیابان‌ها و مختل کردن رفت و آمد خودروها به نظام ناعادلانه قضایی در این کشور اعتراض کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها