انفجار صنعا و رقبایی که درس نمی‌گیرند

‌انفجار دیروز مقابل اقامتگاه سفیر ایران در در صنعا پایتخت یمن هرچند نتوانست اهداف تروریست‌ها را محقق کند، اما بیش از هر زمان دیگری نشان داد که تروریسم همچنان ابزاری در دست برخی سیاستمداران برای پیگیری منافع سیاسی خود در جریان رقابت‌های منطقه‌ای است.
کد خبر: ۷۴۵۸۱۵
انفجار صنعا و رقبایی که درس نمی‌گیرند

این اولین بار نیست که دیپلمات‌های کشورمان در بیرون از مرزها هدف عملیات‌ تروریستی قرار می‌گیرند. در موردی مشابه از چنین عملیاتی، یکی از دیپلمات‌های کشورمان در یمن ربوده شد و هنوز تلاش‌ها برای آزادی او ادامه دارد. پیش از این، انفجاری مشابه در لبنان صورت گرفته و باعث شهادت رایزن فرهنگی ایران در این کشور شد، انفجاری که خیلی زود باعث متهم شدن ریاض و تل‌آویو در این حادثه شد.

شبیه چنین حوادثی در افغانستان و پاکستان نیز رخ داده بود و گروه‌های تروریستی که ایران را مانع رسیدن به اهداف منطقه‌ای خود می‌بینند، دیپلمات‌های ایرانی را هدف گرفته و تلاش کرده‌اند مانع از افزایش نفوذ تهران در کشورهای دیگر شوند.

مهم‌ترین نکته قابل نتیجه‌گیری از همه این اقدامات صورت گرفته در برابر فعالیت‌های دیپلماتیک کشورمان که معمولا با سکوت مجامع بین‌المللی همراه است، هراس گروه‌های تروریستی از نفوذ ایران در منطقه و بویژه نقش تهران در مقابله با گروه‌های تروریستی است.

بی‌تردید اگر ایران نیز مانند برخی کشورهای منطقه برای رسیدن به اهداف سیاسی خود در دیگر کشورها از تروریست‌ها بهره برده و منافع مشترکی با چنین گروه‌هایی تعریف می‌کرد، کمتر شاهد وقوع چنین تحولاتی می‌بودیم.

همراهی تهران با جنبش‌های مردمی در کشورهای منطقه از عراق و لبنان گرفته تا یمن و بحرین، باعث شده است تا گروه‌های مختلف تروریستی به‌قصد انتقامگیری، حمله به منافع کشورمان در منطقه را برنامه‌ریزی کرده و در این بین از حمایت برخی دولت‌های خاورمیانه نیز بهره‌مند شوند.

ایران تاکنون بارها تأکید کرده که تروریسم، منافع همه کشورهای منطقه را تهدید کرده و هیچ دولتی در بلندمدت نمی‌تواند از گروه‌های تروریستی به سود خود استفاده کند. این همان درسی است که همه کشورها در جریان بحران طالبان در افغانستان و معضل داعش در سوریه و عراق گرفته‌اند، با وجود این برخی دولت‌ها هنوز هم تلاش می‌کنند تا از تروریست‌ها به‌عنوان پیمانکاری برای پیروزی در رقابت‌های منطقه‌ای استفاده کنند.

انفجار دیروز مقابل اقامتگاه سفیر کشورمان در یمن، نشان دهنده عبرت نگرفتن برخی کشورها از واقعیت‌های خاورمیانه بوده و همین امر، زنگ خطر تداوم بحران در منطقه را به صدا درآورده است.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها