«پانتی» به خاطر قتل پدر و مادر همسرش به اعدام محکوم شده است

سکوت دربرابر اجرای حکم مرگ یک بیمار روانی

اعدام یک بیمار روانی در آمریکا با واکنش تند بازرسان حقوق بشر سازمان ملل و مردم این کشور همراه بوده است. اسکات پانتی قرار است با سم اعدام شود.
کد خبر: ۷۴۵۷۴۹

اسکات پانتی هشتم سپتامبر سال 1992 در منطقه جیلسپی در ایالات تگزاس لباس نظامی به تن کرد و موهای سرش را تراشید. او سپس به سوی خانه خانواده همسرش رفت و پدر و مادرزنش را به قتل رساند. این در حالی بود که او از سال 1981 تا 1992 میلادی به دلیل بیماری‌های روانی، از جمله اسکیزوفرنی مزمن، هذیان و گرایش به آدمکشی، در بیمارستان بستری بود و پس از آزادی از زندان دست به این جنایت زد.

پانتی سپتامبر سال 1995 میلادی محاکمه شد که قاضی او را مجرم شناخت و به اعدام محکوم کرد. پس از صدور حکم اعدام برای این بیمار روانی خانواده او به حکم دادگاه اعتراض کرده و مدعی شدند که پانتی به بیماری روانی مبتلا بوده و بر اساس قانون نمی‌توان برای او حکم اعدام صادر شود.

این اعتراض راه به جایی نبرد تا این‌که مقامات قضایی تگزاس اعلام کردند، اسکات پانتی پنجاه و شش ساله عصر چهارشنبه سوم دسامبر اعدام می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ،اعلام زمان اجرای حکم اعدام با واکنش تند بازرسان حقوق بشر سازمان ملل روبه‌رو شد. کریستوفر هینز از گزارشگران سازمان ملل می‌گوید: مجازات مرگ فقط در صورتی می‌تواند اجرا شود که جرم فرد مجرم براساس شواهد واضح و متقاعدکننده، ثابت شود. اجرای اشد مجازات بر فردی که از ناتوانی روحی رنج می‌برد نقض عهدنامه مجازات مرگ است و این اقدام می‌تواند مجازات خودسرانه محسوب شود.

وی با زیر سوال بردن روند قضایی که درباره پانتی صورت گرفته است، یاد آور شد: با توجه به چشم پوشی از حق این زندانی برای داشتن وکیل و دفاع از خود که با وجود وخامت وضع روحی نامبرده در سال 1995 میلادی در دادگاهی صورت گرفت، به طور جدی نگران هستم که نبود دفاعیه مناسب تصمیمات بعدی دادگاه را تحت‌تاثیر قرار داده باشد.

جو آن مندز، یکی دیگر از گزارشگران ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه و رفتارهای بی رحمانه و غیرانسانی نیز با تایید موضع دیگر گزارشگر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های شتابزده و خودسرانه گفت: قانون بین‌المللی اجرای مجازات اعدام را برای زندانی‌ای که به ناتوانی روحی مبتلاست، نقض می‌داند.بدون تردید این اعدام اقدامی بی رحمانه و ناشایست از سوی جوامع متمدن است که افرادی ضمن ابتلا به ناتوانی روحی را اعدام کنند. با توجه بر ماهیت غیرقابل بازگشت مجازات اعدام، ما از دولت آمریکا و مقامات ایالت تگزاس می‌خواهیم راهی را برای توقف اجرای حکم این اعدام که از قبل برنامه‌ریزی شده است، بیابد.

این دو گزارشگر سازمان ملل ابراز امیدواری کرده اند مقامات دولتی و ایالتی آمریکا به لغو مجازات اعدام پانتی به طور جدی توجه کنند.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد بیماری شدید روانی روند محاکمه این متهم آمریکایی را تحت‌تأثیر قرار داده و وی حدود ۲۰ سال در انتظار اعدام بوده است. اجرای حکم اعدام برای این زندانی با اعتراض مردمی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.طبق گزارش نیویورک‌تایمز،مقامات تگزاس از سال ۱۹۷۶ که دیوان عالی آمریکا مجازات اعدام را قانونی دانست، تاکنون ۵۱۸ نفر را اعدام کرده و بیشترین شمار اعدامی را در بین دیگر ایالات آمریکا دارد. ایالت «اوکلاهما» با ۱۱۱ اعدامی در درجه دوم قرار دارد.

در حالی که بسیاری از افراد معلول ذهنی در آمریکا اعدام می‌شوند، اما بیشتر این اخبار رسانه‌ای نمی‌شود اما چند وقت پیش اخباری منتشر شد مبنی بر آنکه «ترزا لوئیس» زن آمریکایی که مبتلا به مشکلات ذهنی بود از طریق تزریق مواد سمی اعدام شد.

اسکات پانتی در حالی قرار است با مواد سمی اعدام شود که مقامات تگزاس در برابر فشارهای سازمان ملل و مردم آمریکا هیچ تصمیمی برای توقف حکم اعدام نگرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها