پیشکسوتان استقلال از روزهای بحرانی این تیم می‌گویند

چرا حال استقلال قلعه نویی خوب نیست؟

جام جم ورزشی: استقلال، حال‌ روزهای بدی را تجربه می‌کند و بدتر از این ‌، امیر قلعه‌نویی است که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. در شهرآورد 79 استقلال با همه مشکلاتش این روزهایش شکست خورد. شاید خود قلعه‌نویی هم انتظار این نتیجه را نداشت.
کد خبر: ۷۴۴۲۷۴
چرا حال استقلال قلعه نویی خوب نیست؟

آبی‌ها با شکست در اصفهان ازجام حذفی نیز کنار رفتند تا بحران‌های این تیم بیش از پیش شود. قلعه‌نویی که از هشت بازی اخیر تیمش در لیگ برتر فقط یک برد به دست آورده‌، حالا همه موفقیت‌هایش را از دست رفته می‌بیند.

این که چرا استقلال به این روز افتاده و‌ از نظر سبک بازی وکسب نتیجه روند خوبی ‌ندارد، به سراغ پیشکسوتان این باشگاه رفته‌ایم تا علت افت این تیم را بدانیم. صادق ورمزیار کاپیتان پیشین ‌ استقلال ‌ همچنان این تیم را از دور رصد می‌کند و دنبال عملکرد آن در لیگ و دیگر تورنمنت‌هاست.

ورمرزیار معتقد بود که‌ استقلال تا ابتدای فصل پیش شرایط خوبی داشت و حتی رفته بود که پس از سال‌ها عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را هم تکرار کند. اما متأسفانه چنین نشد. درواقع اتفاقات و مشکلات برای این تیم از همان زمان آغاز شد.

ورمزیار مخالفت‌هایی که با حضور علی فتح‌الله‌زاده برای ریاست برباشگاه استقلال وجود داشت را سبب نتیجه نگرفتن این تیم در آسیا می‌داند: زمانی که این مخالفت‌ها آغاز و مدیر عامل فصل پیش از کار در این تیم ناامید و دلزده شد، تأثیر مستقیم آن روی کل تیم دیده شد و آن اتفاقات ‌ اواسط فصل رخ داد. منتظری رفت، مجیدی کنار کشید و نکونام هم که با حالت قهر از تیم جدا شد و چند ماه پیش هم که آن مصاحبه را علیه امیر کرد. اینها از جمله اتفاقاتی بود که می‌توان آنها را زمینه ساز برخی‌ مشکلات امروز این باشگاه دانست.

با این تفسیری که ورمزیار از این شرایط داشت می‌توان این‌گونه عنوان کرد که سال بد استقلال از همان پاییز ‌ شروع شد که این تیم در مصاف با تیم کره‌ای از رسیدن به فینال رقابت‌های آسیایی بازماند و سپس ادامه ماجرا. ورمزیار اما به مسائل درون تیمی اشاره دارد: تعدادی از بازیکنان استقلال در این فصل امیر را تنها گذاشتند. صادقی نباید این‌قدر دیر جراحی می‌کرد.از طرفی استقلال از درگیری با مشکلات مالی هم رنج می‌برد.

مهدی پاشازاده، کاپیتان سابق استقلال هم از مدیریت شروع کرد و به جام‌جم گفت: ورود وزارت ورزش کار را از کنترل خارج کرد. بی‌شک اگر شرایط باشگاهداری در ایران مانند اروپا یا خیلی ازکشورهای آسیایی بود و مدیرعامل یا هیأت‌مدیره توان اجرای تفکرات‌شان را رأسا در باشگاه داشتند شاید استقلال همان فصل پیش با وجود جدایی سه نفر از بازیکنان اصلی‌اش به‌رغم جدایی مجتبی جباری که با این تیم قطع همکاری‌اش را از ابتدای فصل اعلام کرد در لیگ قهرمان می‌شد و اتفاقا این تیم تا روز آخر هم مدعی این کار بود ولی یکسری اتفاقات در حوزه مدیریت سبب شد‌ استقلال نتواند هوادارانش را به حداقل یک جام در فصل گذشته نزدیک کند و سهمیه آسیایی‌اش را از دست ندهد.

کاپیتان پیشین استقلال در ادامه گفت: در این فصل هم این تیم کم مشکل نداشت. من حالا به لحاظ مدیریتی این تیم را مورد بررسی قرار می‌دهم. ورود اجباری وزارت ورزش به ماجرا و دخالت در همه امور و کنار گذاشته شدن علی فتح‌الله‌زاده و آوردن افشارزاده، همه برنامه‌های مدیری را که چهار سال بود دراین مجموعه با روش خودش در حال شکل دادن به تفکراتش بود ‌، برهم ریخت و این برهم ریختگی با بروز یکسری اتفاقات دیگر همراه شد؛جدایی مهدی رحمتی که از عناصر موفقیت استقلال و امیر قلعه‌نویی طی سال‌های گذشته بود از این تیم لطمه بزرگی به استقلال زد.

علاوه بر آن جدایی ساموئل هم کم روی تیم تأثیر نداشت و استقلال را از داشتن یک هافبک خوشفکر با فیزیک مناسب محروم کرد تا ‌ تیم از این بابت هم با مشکل مواجه شود. شما هرگز نمی‌توانید خرسند نیا را با جی لوید ساموئلی که در لیگ برتر انگلیس برای خودش اسم و رسمی داشته مقایسه کنید. همچنین اضافه شدن فروزان به رغم همه تلاشی که برای درخشش‌ درون دروازه استقلال دارد این تیم را در همان نقطه با مشکل مواجه کرده است.

پاشازاده به نکته دیگری هم اشاره کرد: جذب چند مهره خوب از تیم سپاهان هم سبب شد ‌بازهم تعداد ملی‌پوشان این تیم بالا برود و امیر قلعه‌نویی در اردوهای تیم ملی دستش برای انجام تمرینات تاکتیکی خالی ماند و نتوانست کاری از پیش ببرد. از ‌ سوی دیگر هم مشکلات اخیرش با کرار اوضاع را برای این مربی و تیمش تا حدود زیادی سخت‌تر کرد‌.

نگاه مسعود اقبالی کارشناس فوتبال و مربی سابق استقلال بیشتر به مباحث فنی تیم استقلال و درگیری‌های ذهنی سرمربی تیم برمی گردد: امیر قلعه‌نویی در این مدت بیش از همه سال‌هایی که او را می‌شناسم خودش را درگیر مداخله در امور رسانه‌ای کرد. این مربی در این ماه‌ها با مهدی رحمتی، جواد نکونام و جمشیدیان وارد بازی بدی شد و تمرکزش را از روی تیم بر روی مسائلی اینچنینی معطوف کرد. گرچه او نمی‌دانست که قرار است بیک‌زاده‌ را چند هفته نداشته باشد یا عمران زاده در ترکیه با مصدومیتی بلندمدت مواجه شود ،اما باز هم ورودش به بازی رسانه‌ای با بازیکنان سبب شد‌مشکلات روزمره تیم‌ که ممکن است برای هر تیمی رخ دهد، دوبرابر شود.

مدرس کنفدراسیون آسیا به نکته دیگری هم اشاره کرد: این فصل استقلال غیر از جدایی دروازه بان و مشکلاتی که به آن اشاره کردم مانند مصدومیت بازیکنانش با جراحی دیرهنگام صادقی و از آن مهمتر با افت غیر منتطره آندرانیک تیموریان هم مواجه شد. این بازیکن که هر زمان راه می‌افتد کل استقلال هم با او راه می‌افتد هرگز در این هفته‌ها راه نیفتاد. همه اینها دست به دست هم داد. ‌ استقلال تا اندازه‌ای زیاد از رسیدن به خواسته‌هایش دور شود.

اقبالی این نکته را نیز به تحلیلش ازاستقلال این فصل اضافه کرد که‌ باید به شرایط روحی حاکم بر کادر فنی و امیر قلعه‌نویی هم اشاره کرد. سرمربی استقلال در ماه‌های اخیر بیش از همیشه در مقام‌دفاع از خود برخاسته و این ناشی از این است که برای از دست ندادن جایگاهی که به‌دست آورده به انجام چنین کارهایی اقدام می‌کند.

محمدرضا مدنی‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها