سازمان ملل در گزارشی ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل نقض معاهده بین‌المللی مقابله با شکنجه، از واشنگتن به سبب اقدامات خشونت‌آمیز پلیس، بازجویی‌های نظامی و پروتکل‌های مجازات اعدام بشدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۷۴۳۸۵۷

به گزارش ایسنا، این گزارش که توسط کمیته مقابله با شکنجه سازمان ملل منتشر شده، ضمن مطرح کردن مساله استفاده بیش از حد از زور از سوی مجریان قانون، ماموران پلیس آمریکا را به نژادپرستی متهم کرد. دید‌بان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به تیراندازی‌های مکرر افسران پلیس یا تعقیب کشنده سیاهپوستان غیرمسلح در آمریکا ابراز نگرانی کرد.

این کمیته ده نفره که دائما سوابق 156 کشور امضاکننده کنوانسیون مقابله با شکنجه را بررسی می‌کند، نسبت به اقدامات نژادپرستانه پلیس و ماموران اداره مهاجرت و افزایش نظامی کردن فعالیت‌های پلیس آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

یکی از اعضای این کمیته در کنفرانسی خبری در ژنو گفت: ما توصیه می‌کنیم که تمامی موارد اقدامات خشونت‌آمیز و خصمانه پلیس و استفاده بیش از حد از زور توسط مجریان قانون آمریکا از سوی یک مکانیسم مستقل به صورت موثر، بی‌طرفانه و فوری مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. فعالان آمریکا از این گزارش به عنوان درخواستی برای وارد عمل شدن دولت فدرال استقبال کردند. جمیل داکوار از «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» گفت: این گزارش به همراه اعتراضات مردم آمریکا در سراسر کشور، زنگ هشداری برای پلیس است که فکر می‌کند می‌تواند بدون مجازات هر کار که می‌خواهد انجام دهد.

آلسیو برونی، عضو ایتالیایی کمیته ضدشکنجه سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری درباره موضوع خشونت‌های پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان گفت: پلیس آمریکا بیش از حد به زور و خشونت متوسل شده است.

وی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود توصیه کرد که باید سریع و بیطرفانه به موارد مربوط به اعمال خشونت پلیس رسیدگی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها