هر روز صبح، راس ساعت 8 در 91 هزار و 830 مدرسه روی 11 میلیون و 237 هزار دانش‌آموز باز می‌شود که 38 هزار مدرسه شهری و 53 هزار مدرسه روستایی هستند. اگرچه دولت متولی اصلی ساخت مدارس است ولی 19 هزار باب از این مدارس را افراد نیکوکار در سراسر کشور ساخته‌اند که هر سال نیز به تعداد آنها اضافه می‌شود.
کد خبر: ۷۴۳۲۶۳

در این میان سهم نیکوکاران برخی از استان‌ها بیشتر از بقیه است و نقش فعال‌تری در امر مدرسه‌سازی دارند. البته این امر نسبی است و هر سال تغییر پیدا می‌کند ولی طبق آخرین آمار سازمان نوسازی مدارس کشور، خیرین استان تهران در صدر جدول مدرسه سازی قرار دارند و بعد از آن استان خراسان رضوی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

استان آذربایجان شرقی نیز که در سال‌های قبل رتبه دوم را داشته، امسال با یک درجه کاهش مقام سوم را کسب کرده و استان‌های اصفهان و فارس نیز رتبه‌های چهارم و پنجم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

اما با وجود فعالیت مستمر خیرین و عمل به تعهداتی که هر سال در جشنواره‌های کشوری دارند باز هم 10 درصد مدارس کشور دو نوبته هستند که کار تعلیم و تربیت را برای مسئولان آموزش و پرورش دشوار کرده چرا که یادگیری دانش‌آموزان در نوبت عصر به نسبت صبح بسیار کاهش یافته و در روند پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر بسزایی دارد.

نکته جالب‌تری که در مورد خیرین وجود دارد تمایل زیاد آنها برای ساخت مدرسه در مناطق روستایی و صعب‌العبور است که در دهه 80 توانستند معضل کمبود مدارس در این مناطق را تا حد زیادی برطرف کنند، اما جالب‌تر این‌که هم اکنون کلانشهرهای بزرگی بویژه تهران با مشکل کمبود مدرسه روبه‌رو است که خیرین بتازگی به این بخش برای مدرسه‌سازی روی آورده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها