این قانون نانوشته «یا همه یا هیچ»را نمی‌دانیم کدام آدم شیرپاک خورده‌ای در طول تاریخ بشریت، از خودش درآورده؟... این همان رویکردی است که در نهایت و در مصاف با پدیده‌های اجتماعی به دو راهکار می‌رسد: «یا حل، یا منحل»؛ والسلام!
کد خبر: ۷۴۳۱۵۴
فیلترینگ صدادار

- طی شد، تمام!

- احسنت....استثنائا این یکی را خوب آمدی!

به عنوان مثال، همین قضیه حساس فیلترینگ را از اساس ملاحظه و بلکه مشاهده بفرمایید. در جای خودش می‌گویند لازم است؛ خب اشکالی ندارد. اما وقتی در یک سایتی، فقط یک مطلب یا یک تصویرش بالفرض مزخرف و مجرمانه است؛ چرا همه آن سایت باید از بیخ مسدود و سربه نیست شود؟ چرا کل فضای مجازی را باید با یک چوب راند؟ کمبود چوب داریم مگر؟... الآن کلی چوب داریم دست بعضی‌ها که از طریق رسانه‌های جمعی و مجازی، به صورت آنلاین، همدیگر را چوب‌کاری می‌فرمایند. آن هم گاه با چوب‌های دوسر طلا!

خوشبختانه یک مدتی است که دم و دستگاه عریض و طویل مخابرات کشور با درک درست همین معنا و مطلبی که فرمودیم و انگشت تاکید روی آن گذاشتیم، بر اهمیت این رویکرد جدید واقف شده و در پی اعمال روش‌ها و شگردهایی برآمده که از رهگذر پیاده کردن آن، ملت از این به بعد شاهد اجرای یک فیلترینگ هوشمند باشد که رطب و یابس را با هم فیلتر نکند. خشک و تر با هم نسوزد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: «فیلترینگ هوشمند، قادر به تفکیک محتوای مجرمانه از دیگر بخش‌های سایت‌ها خواهد بود و فقط بخش‌های حاوی محتوای مجرمانه را مسدود می‌کند.» ـ به نقل از جراید

بسته پیشنهادی: ضمن تائید و تکرار مجدد مواضع مخابراتی هوشمند جناب دکتر محمود واعظی، رهنمودهای دیگری را در تکمیل عرایض ابتدایی خودمان و رویکرد اعلام شده آقای وزیر، تقدیم مشتاقان می‌کنیم:

1ـ شطرنج‌کاری: هر مورد مجرمانه‌ای که روی سایتی بود، شطرنجی شود. هم حکم یک طرح قشنگ کوبیسمی را دارد و هم این‌که احتمالاً مورد استقبال جامعه شطرنج‌بازان قرار می‌گیرد. توجه به شطرنج در همین حد هم خالی از لطف نیست.

2ـ فیلترینگ صدادار: هرچند که پاره‌ای از طرح‌ها، به لحاظ زمان اثرگذاری، بعدها صدایش درمی‌آید؛ اما در این مورد خاص استثنائا می‌توان خود طرح را صدادار کرد؛ یعنی از نوعی فیلترینگ صدادار استفاده شود.

طوری بشود که وقتی کسی وارد یک فضای مجازی مجرمانه شد، سیستم فیلترینگ هوشمند، خودش آژیر بکشد. به این شکل، اطرافیان متوجه می‌شوند و طرف خجالت می‌کشد و دیگر وارد فضاهای مجازی مجرمانه نمی‌شود.

3ـ افزایش سرعت هوشمند: بسیاری هستند که برای رفتن به سایت‌های علمی و پژوهشی، نیاز به سرعت بالای اینترنت دارند تا حوصله‌شان از هرچه تحقیق و پژوهش است، سر نرود.

برای این دسته اشخاص شاید بشود سرعت‌های هوشمندی تعریف کرد که خودش به صورت خودکار و با احساس ضرورت کاربر، بر شدت و قدرت سرعت اینترنتش بیفزاید. الان یک محقق دانشگاه هم از همان سرعتی استفاده می‌کند که رایت‌کننده سی‌دی سر کوچه ما یا میوه‌فروشی سر کوچه شما!

4ـ فیلترینگ دوطرفه: به راستی چرا فقط باید از این طرف، یعنی از سوی بیننده، موارد مجرمانه را فیلتر کنیم؟ چرا نباید سیستم فیلترینگ آن قدر هوشمند باشد که موقع گذاشتن مطالب و موارد مجرمانه نیز عمل کند و به فرستنده خاطی اجازه ندهند که مطلب خلافش را روی سایت‌های فضای مجازی بگذارد؟ هرچه زور زد که بگذارد، سیستم پیام بدهد که: «عزیزمن، اینجا خانواده نشسته است!»

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها