مدتی است خروج نفت از لوله‌های نفتی فرسوده، اراضی کشاورزی پلدختر لرستان را با خطر جدی مواجه کرده است

ورود نفت به زمین‌های کشاورزی

آلودگی نفتی این بار پس از روستاهای شهدای تنگ فنی و سراب رجب، سر از «سراب جهانگیر» شهرستان پلدختر استان لرستان درآورده است. خروج نفت از دامنه کوهی در این منطقه، علاوه بر آلوده کردن آب و خاک، کشاورزی منطقه را نیز فلج کرده است. این در حالی است که مسئولان محیط‌زیست استان، دلیل آن را نشت نفت از لوله‌های نفتی می‌دانند.
کد خبر: ۷۴۲۱۷۶

به گفته اهالی این منطقه نفت از حفره و شکافی بزرگ در دامنه کوهی واقع در سه کیلومتری پلدختر در منطقه‌ای به نام «سراب جهانگیر» به زمین‌های کشاورزی سرازیر شده است.

البته به گفته کشاورزان، خروج نفت از این حفره از مدت‌ها پیش آغاز شده، اما اکنون پیامدهای آن در کشاورزی و زندگی مردم محروم منطقه هویدا شده است.

یک کشاورز پلدختری در این باره به مهر می‌گوید: آب 2000 مترمربع زمین کشاورزی‌ام در منطقه سراب جهانگیر از چشمه‌ای تامین می‌شود که به مواد نفتی مخلوط و آمیخته شده است.

عرب‌علی جودکی با ابراز نگرانی از این‌که با وجود این معضل دیگر نمی‌توان در اراضی کشاورزی کشت کرد، می‌افزاید: اخیرا به‌ناچار در این زمین ذرت کشت کرده‌ام که مواد نفتی موجب وارد آمدن خسارت و ضربه زیادی به این محصول شده است.وی با اشاره به این‌که نفت خارج شده از دامنه کوه، در طول مسیر با آب مخلوط شده و کشاورزی منطقه را نابود کرده است، می‌گوید: از بیم مواد نفتی جرات کاشت هیچ محصولی را نداریم و همین‌طور بلاتکلیف مانده‌ایم و نمی‌دانیم شکایت خود را به کجا برده و این مشکل را چگونه برطرف کنیم.

کریم رحمانپور، دیگر کشاورز منطقه نیز در این باره می‌گوید: دو سه سال است که با آلودگی مواد نفتی دست و پنجه نرم می‌کنیم و استمرار این روند هر روز بر شدت آلودگی‌ها افزوده و مزارع و کشاورزی را با خطر جدی مواجه کرده است.وی یادآور می‌شود: تنها منبع و ممر درآمد ما کشاورزی است و تنها منبع تامین آب درختان و محصولات کشاورزی از چشمه است. وقتی در مسیر با نفت مخلوط می‌شود، آلودگی حاصله به حدی است که درختان را خشک و محصولاتمان را از بین می‌برد.

به گفته وی، مواد نفتی علاوه بر وارد آوردن ضرر و زیان به کشاورزی، خاک منطقه را به طور کامل تخریب کرده است، به گونه‌ای که نمی‌شود از این خاک استفاده کرد.

داربلوط محمدی، دیگر کشاورز این منطقه نیز با بیان این‌که 2000 مترمربع زمین کشاورزی در منطقه سراب جهانگیر دارد که در آن درخت پسته، بادمجان، سبزی و بامیه کشت کرده‌ام، اما متاسفانه آب چشمه آلوده به مواد نفتی موجب از بین رفتن این محصولات شده است، خاطرنشان می‌کند: پیش از این به شرکت نفت مراجعه کرده و مشکلات خود را با آنها در میان گذاشته‌ایم، ولی در جواب گفته‌اند که به ما ارتباطی ندارد، باید مشکلات خودتان را به مرکز استان یا به شرکت نفت تنگ فنی گزارش کنید.

نمی‌دانیم منشأ آلودگی کجاست

در همین حال رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پلدختر معتقد است: آلودگی نفتی منطقه سراب جهانگیر در اثر نفت به جا مانده در لوله‌هایی است که طی چند سال گذشته شرکت نفت آن را تعویض کرده است.

امیرعلی محمدی‌نژاد با بیان این‌که از چشمه آلوده به نفت نمونه برداری و به آزمایشگاه اداره کل محیط‌زیست استان لرستان ارسال شده است، می‌افزاید: تاکنون مشخص نشده این آلودگی به مواد نفتی مربوط به کدام یک از شرکت‌های نفت تنگ فنی یا سرکان مالکوه است.

علی خادمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر نیز پاسخگویی در این زمینه را به اعزام کارشناسان به محل و تعیین خسارت موکول کرد.

حادثه‌ای که بارها تکرار شده است

این اولین بار نیست که خروج نفت در مناطق مختلف شهرستان پلدختر در جنوب لرستان گزارش می‌شود؛ آلودگی رودخانه کشکان در سال 88، آلودگی بیش از سه دهه در روستاهای تنگ فنی و سراب رجب، آلودگی نفتی در مسیر خطوط انتقال نفت در محدوده روستاهای جلگه خلج و آلودگی آب در تلخرود که بر اثر حوادثی چون نشتی، شکستگی و ترکیدگی لوله‌های نفت و خروج نفت روی داده است، هر کدام نمونه‌ای از ده‌ها حادثه‌ای است که در مسیر خطوط انتقال نفت منطقه لرستان رخ داده و ردپای آلوده نفت را روی کشاورزی، آب و خاک این مناطق بر جای گذاشته است.به عقیده کارشناسان، هر کدام از خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی موجود در محدوده جغرافیایی استان لرستان عمر نزدیک به ۵۰، ۲۰، ۲۵ و ۱۷ سال دارد، به طوری که مطابق برخی آمارها فقط خط انتقال نفت سرکان مالکوه در طول سال‌های گذشته شاهد بیش از ۱۲ حادثه بوده که هر کدام از این حوادث تبعات و خسارات زیانباری به دنبال داشته است.

چندی پیش محمدحسین بازیگر، مدیرکل پیشین حفاظت محیط‌زیست استان لرستان نیز در گفت‌وگو با مهر، اساسی‌ترین کار برای جلوگیری از تکرار این حوادث را تعویض خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی دانست و اظهار کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان پیشتر برنامه خود را برای تعویض این خطوط اعلام کرده بود.

وی با یادآوری این‌که تعداد خطوط نفت و فرآورده‌های نفتی عبوری از لرستان زیاد است و تعویض این خطوط که به طور عمده فرسوده است، زمان می‌برد، معتقد است که در این زمینه متولیان مختلفی وجود دارد و هر کدام از این خطوط انتقال مربوط به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت است و همین امر پیگیری در این زمینه را با کندی مواجه کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها