قصر 1000 اتاقی اردوغان

وزیر دارایی ترکیه در خبری اعلام کرد قصر جدید ریاست‌جمهوری بیش از 600 میلیون دلار هزینه دربرداشته است. این مبلغ تقریبا دو برابر هزینه‌هایی است که از پیش در نظرگرفته شده بود. قصر جدید اردوغان که از آن به‌عنوان «کاخ سفید» یاد می‌کنند حدود هزار اتاق داشته و مساحت کلی آن تقریبا 30 برابر مساحت کاخ سفید واشنگتن است. کاخ اردوغان از کاخ ورسای در فرانسه نیز بسیار بزرگ‌تر است.
کد خبر: ۷۴۲۱۰۸

به گزارش روزنامه الحیات چاپ لندن، مخالفان با محکوم کردن ساخت چنین قصری آن را نمونه بارز اسراف کاری و «خودبزرگ‌بینی اردوغان» دانسته و می‌گویند ساخت این قصر نشانه آن است که اردوغان به سمت یک دیکتاتوری تمام عیار پیش می‌رود. محمد سیمسک، وزیر دارایی ترکیه در پاسخ به برخی نمایندگان مخالف دولت اردوغان گفت که ساخت این قصر حدود 1.37 میلیارد لیر ترکیه (معادل 490 میلیون یورو یا 615 میلیون دلار) هزینه دربرداشته است. به گفته او، از این مبلغ بیش از 300 میلیون لیره آن (135 میلیون دلار) در بودجه سال 2015 مقرر شده بود اما هزینه‌های آن بسیار فراتر از مبلغی است که ابتدا پیش‌بینی می‌شد.

وزیر دارایی یادآور شد یک هواپیمای جدید برای اردوغان اختصاص داده شده است که از نوع «ایرباس330 ـ A 200» است و هزینه آن 185 میلیون دلار می‌شود. اردوغان قرار بود نخستین جشن رسمی به مناسبت روز جمهوریت در ترکیه را در بیست و نهم اکتبر امسال در این قصر برگزار کند، اما انفجاری که در یکی از معادن زغال سنگ در شهر «ارمنیک» ترکیه رخ داد مراسم افتتاح این قصر را به تاخیر انداخت.

مقامات رسمی ترکیه نیز گفتند ساختمان این قصر هنوز تکمیل نشده است، بنابراین تا اطلاع ثانوی همه فعالیت‌های رئیس‌جمهور در کاخ قبلی انجام خواهد شد. هنوز روشن نیست که کار ساختمان این قصر چه زمان به پایان خواهد رسید.

قصر جدید اردوغان در میان مردم ترکیه به «آک سارای» (قصر سفید) مشهور شده است. این نام به نوعی از حروف AK در AKP برگرفته شده است.AKP مخفف نام حزب حاکم به رهبری اردوغان ـ عدالت و توسعه ـ است. طرفداران گاهی این حزب را هم حزب سفید‌/‌ پاک می‌خوانند.

کاخ سفید اردوغان در اراضی جنگلی «بش تپه» نزدیک آنکارا ساخته شده و هرچند در اذهان عمومی به کاخ سفید معروف شده است، اما منابع دولتی ترکیه صرفا آن را «کاخ ریاست جمهوری» می‌نامند. قصر جدید در زمینی به مساحت 200 هزار مترمربع ساخته شده است. زمین این منطقه را مصطفی کمال آتاتورک موسس جمهوری ترکیه خریده بود تا آن را به یک مزرعه تبدیل کند. گفته می‌شود در ساخت این قصر از معماری دوره سلجوقی (اولین سلسله ترک که از قرن 11 تا 13 بر آسیای صغیر حکومت کرد) و معماری عثمانی الهام گرفته شده است. رجب طیب اردوغان متهم به تفکرات «عثمانی‌گری» است و می‌گویند او در اندیشه احیای امپراتوری عثمانی و سلطه بر منطقه خاورمیانه است.

گفته می‌شود در ساخت این مجموعه بسیار بزرگ، تدابیر امنیتی روز دنیا هم به کار گرفته شده است. در ساختمان آن از جمله سالن‌های کنفرانس ضدشنود، مراکز فرماندهی مقاوم در برابر حملات اتمی و محل فرود بالگرد وجود دارد. همچنین گفته می‌شود ساختمان این قصر در برابر حملات موشکی مقاوم است. ضمنا در آن صفحه‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی و سیستم جمع‌آوری و استفاده از آب باران تعبیه شده است. آک سارای با هزار اتاق و تالار در مجموعه‌ای به وسعت چند صدهزار متر مربع، نماد همان مفهومی برشمرده می‌شود که اردوغان همیشه به دنبالش بود؛ قدرت منطقه‌ای یک «ترکیه نوین!»

برخی از مخالفان اردوغان این کاخ را با «کاخ خلق» مقایسه می‌کنند که سال‌ها پیش دیکتاتور رومانی، نیکلای چائوشسکو آن را در بخارست بنا کرد. هرچند کاخ چائوشسکو بسیار کوچک‌تر از این کاخ توصیف می‌شود.

با بالا گرفتن نارضایتی‌ها در پارلمان ترکیه نسبت به بنای این کاخ مجلل، معاون رئیس حزب جنبش ملی خواهان استیضاح نخست‌وزیر ترکیه شد. لطفی طورقان، معاون رئیس حزب جنبش ملی ترکیه از احمد داوود اوغلو خواست دلیل بنای این کاخ را توضیح دهد. طورقان خطاب به اوغلو گفت: هدف اصلی از ایجاد هزار اتاق در این قصر چیست و چه کسانی قرار است در این اتاق‌ها زندگی کنند؟ چه کسی هزینه ساخت این قصر بیش از 600 میلیون دلاری را پرداخت کرده است؟ معاون رئیس حزب جنبش ملی ترکیه ادامه داد: بودجه سالانه حفاظت از قصر ریاست جمهوری چقدر خواهد بود و آیا رئیس‌جمهوری که پس از اردوغان خواهد آمد، ‌از این کاخ استفاده یا آن را تحریم خواهد کرد؟

مخالفان اردوغان این کاخ را به تمسخر «کاخ سفید اردوغان» نامیده و آن را نمادی از بلندپروازی‌ها و جنون قدرت اردوغان ارزیابی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها