براساس پیش‌بینی‌های سازمان حج و زیارت حدود 700 هزار زائر در کشورمان در حال آماده کردن خود برای زیارت عتبات عالیات در موسم اربعین هستند و تا برگزاری یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین همایش‌های جهان اسلام کمتر از 20 روز باقی مانده است، نکته اینجاست که دست‌کم 16 میلیون نفر از سراسر جهان در این همایش جهانی شرکت می‌کنند، اما با توجه به وضع زیرساخت‌ها در کشور عراق می‌توان گفت به طور حتم زائران برای اسکان در این کشور با مشکل روبه‌رو خواهند شد، بنابراین سازمان حج و زیارت به زائران توصیه می‌کند بهتر است سالمندان و افراد ناتوان جسمی زیارت خود را به زمان دیگری موکول کرده و زائران از همراه کردن کودکان با خود اجتناب کنند.
کد خبر: ۷۴۱۸۷۳
توصیه‌های سازمان حج به زائران کربلا در اربعین

به گزارش جام‌جم، روز گذشته سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در نشستی خبری اظهار کرد: از مردم خواهش می‌کنیم به توصیه‌های سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی که در مبادی ورودی شهرهای مرزی وجود دارد، توجه کنند.

این در حالی است که بتازگی پیامک‌هایی بین مردم منتشر شده مبنی بر این‌که کنسولگری‌های عراق آمادگی دارند در نقطه صفر مرزی ویزا صادر کنند، اما باید تاکید کرد بهتر است زائران نسبت به گرفتن ویزا قبل از اربعین اقدام کنند، زیرا زائرانی که بدون ویزا به مرز بروند سردرگم خواهند شد. برای نمونه سال گذشته برخی زائران دو روز برای گرفتن ویزا در مرز‌های کشور معطل شدند. افزون بر این باید یادآور شد هزینه ویزا در نقاط صفر مرزی 82 دلار است و در داخل کشور 40 دلار.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: زائران باید آمادگی مواجه شدن با مشکلات طبیعی را داشته باشند، زیرا این سفر کاروانی نیست و نمی‌توان توقع داشت همه چیز آماده باشد، هرچند ما در ستاد اربعین تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم، اما در بحث اسکان زائران در کربلا هیچ مجموعه‌ای حتی دولت عراق نیز توانایی اسکان حدود 18 میلیون زائر را ندارد.

به گفته وی، چون در کربلا هتلی وجود ندارد به همین دلیل زائران در مدارس، حسینیه‌ها، پارکینگ‌ها و خانه‌های مردم اسکان داده می‌شوند. وی ادامه داد: بنابراین از مردم تقاضا می‌کنیم که درست است که بزرگ‌ترین همایش جهانی و زیارت اربعین است، اما این زیارت مستحب است، به همین دلیل افراد سالمند و ناتوان در این مسیر با توجه به سردی هوا با مشکلاتی مانند بیماری روبه‌رو می‌شوند به همین دلیل به زائران توصیه می‌کنیم از آوردن همراهان مسن و اطفال پرهیز کنند، زیرا راهپیمایی چهار تا پنج روز زمان می‌برد.

افزون بر این، زائران باید کفش مناسب پیاده‌روی تهیه کرده و امکانات اولیه مانند پتو، قاشق، چنگال و داروهای خاص خود را به همراه داشته باشند. علاوه بر این، باید تاکید کرد زائران نباید از مسیر اصلی راهپیمایی خارج شوند، زیرا سال گذشته دو زائر وارد مسیرهای فرعی شده و در اثر انفجار مین مجروح شدند.

این در حالی است که زائران باید به محل‌هایی که برای پارک خودرو در نظر گرفته شده توجه کنند تا سبب به‌هم خوردن نظم نشوند.

تسهیلات برای زائران اربعین

اوحدی یادآور شد: برای تسهیل سفر زائران سامانه‌ای را روی سیستم‌های 1800 دفتر خدمات زیارتی نصب کردیم تا زائران متقاضی حضور در راهپیمایی اربعین با مراجعه به دفاتر ثبت‌نام کنند به این شکل روادید آنها آماده شده و گروه‌بندی می‌شوند تا تاریخ خروج از مرز زائران نیز با توجه به ظرفیت مرز از قبل مشخص شود. به گفته وی، تا روز گذشته 75 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

این در حالی است که باید تاکید کرد زائرانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده و به این شکل برای حضور در راهپیمایی اقدامی کنند براساس هماهنگی سازمان حج و زیارت با قرارگاه مرکزی راهیان نور زائران می‌توانند از اقامت رایگان در شهرهای خرمشهر و مهران برخوردار شوند.

اوحدی ابراز کرد: امسال تمامی زائران اربعین صد درصد تحت پوشش بیمه ایران به شکل رایگان قرار می‌گیرند و می‌توانند ازخدمات درمانی هلال احمر نیز استفاده کنند.

این در حالی است که اداره گذرنامه نیز تسهیلاتی برای زائران در نظر گرفته به این شکل که مهر خروج زائران در محل اسکان آنها زده شود تا در نقطه صفر مرزی وقت کمتری از زائران گرفته شود. افزون بر این، قرار است 150 دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری تهران و 150 اتوبوس دیگر نیز توسط یکی از قرارگاه‌ها تهیه شده تا انتقال زائران در مرزهای شلمچه‌، مهران و چزابه تسهیل شود. وی عنوان کرد: 25 دستگاه آمبولانس و سه بالگرد نیز از سوی هلال احمر آماده شده تا در مواقع لزوم به زائران خدمات بدهند.

علاوه بر این، برای رفع مشکل کمبود سرویس بهداشتی در نقاط صفر مرزی سازمان حج و زیارت با هماهنگی وزارت نفت و سپاه پاسداران یکصد چشمه سرویس بهداشتی در مرز چزابه ساخته و 20 سرویس بهداشتی نیز از سوی ستاد اربعین در داخل عراق ساخته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها