ابراهیم جعفری در همایش خطر جریان‌ها تکفیری:

بیشتر قربانیان داعش سنی اند

امروز همایش دو روزه «خطر جریان‌های تکفیری» در قم آغاز می‌شود. این همایش که تحت اشراف حضرات آیات مکارم‌شیرازی و سبحانی برگزار می‌شود، به بررسی ابعاد و ریشه‌های شکل‌گیری جریان‌های تکفیری در دوره معاصر خواهد پرداخت. این حرکت، اقدامی مفید است و عوامل آن، شایان قدردانی، زیرا جریان‌های تکفیری و شناخت مسائل و معضلات مرتبط با آنها، یکی از مهم‌ترین مسائل امروز جهان اسلام است و از این رو اقدام روشنگرانه در باب مساله تکفیری‌ها، حرکتی ضروری است که وظیفه آن بر دوش عالمان دینی و مراکز دانشگاهی و حوزوی است.
کد خبر: ۷۴۱۴۴۲
وظیفه ما در برابر خطر جریان‌های تکفیری

یکی از نکاتی که شایسته است در برنامه‌های همایش‌ها و نشست‌های اینچنینی مورد توجه قرار گیرد، انعکاس اخبار، مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده، در رسانه‌های دارای مخاطب غیرمسلمان است؛ زیرا جریان‌های تکفیری به اقدامات خشنی دست می‌زنند که به جهت اهمیت رویداد و هولناکی آن، خوراک مناسبی برای رسانه‌هاست. از این رو هرچند جریان تکفیری، یک جریان حداقلی و انحرافی در جهان اسلام است، ولی به سبب حضور این جریان در رسانه‌ها و حضور کمتر و بی‌سر و صداتر جریان‌های متعارف، اصلی و اعتدالی اسلامی در رسانه‌های جهان، عمدتا اسلام برای غیرمسلمانان جهان تداعی‌گر اقدامات تکفیری‌هاست.

اما اگر مقالات و بررسی‌های ژرف با بیان شیوا و قابل فهم برای عموم، در رسانه‌های جهان در باب چگونگی افکار و اقدامات تکفیری‌ها و بیگانگی آنها از سنت اسلامی، بخوبی انعکاس داده شود و این مطلب که تکفیری‌ها در اصل و اساس با خود مسلمانان دشمنی دارند و اقلیتی در جامعه اسلامی هستند که اکثریت این جامعه را مرتد و مشرک می‌دانند، در آن صورت، معیت تداعی اسلام و جریان‌های تکفیری بسیار سست خواهد شد.

این رسالتی است که بر دوش همه مسلمانان است و البته در درجه نخست بر دوش عالمان دینی، فضلای حوزوی و دانشگاهی است که شناخت عالمانه‌ای از اسلام دارند. برخی از علما و فضلای حوزه و دانشگاه در انجام این روشنگری، پیشگام شده‌اند، باشد که با بسیج اهالی علم دینی، این مهم به بهترین شکل به انجام برسد و ننگ جریان تکفیر از پیشانی جهان اسلام زدوده شود.

حسین برید - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها