ایران استفاده ابزاری از حقوق بشر را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشر ایران در کمیته سوم نشست 69 مجمع عمومی سازمان ملل، هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را محکوم کرد.
کد خبر: ۷۴۰۴۵۸

مرضیه افخم تاکید کرد: متاسفانه طرح قطعنامه وضع حقوق بشر در ایران در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی به پیشگامی کانادا بر اساس روال چند سال گذشته و بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود و با اغراض سیاسی، تهیه و تصویب شده است.

وی با اشاره به آرای قطعنامه اخیر در مقایسه با سال قبل گفت: در این دوره تعداد بیشتری از کشورها با قطعنامه سیاسی و گزینشی کشور کانادا مخالفت کرده‌اند و نشان از این دارد که دیدگاه‌ها و شرایط واقعی پیشرفت‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران طی یک‌سال گذشته را مد نظر قرار داده‌اند .

افخم با انتقاد از استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل از سوی شماری از کشورهای غربی گفت: مایه تاسف است که سازوکارها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد مورد سوءاستفاده کشورهای غربی قرار گرفته و ادامه دارد و به همین جهت جمهوری اسلامی ایران شکل‌گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامه‌هایی را از اساس مردود می‌داند.سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: قطعنامه با استفاده از منابع غیرموثق و بر پایه پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مرتبط با گروه‌های تروریستی بدنام و به‌طور جانبدارانه و مغرضانه تهیه شده و مملو از ادعاهای بی‌اساس، ساختگی و غیرمستند است که این قطعنامه را فاقد وجاهت، بی‌اعتبار و غیرقابل اعتنا ساخته است.

افخم با اشاره به ارائه پاسخ‌های مستند و مستدل دولت ایران به ادعاهای مندرج در قطعنامه از طریق سازوکارهای ملل متحد تاکید کرد: اگر بی‌طرفی و کار صرفا حرفه‌ای، ملاک اصلی قرار می‌گرفت، ضرورت نداشتن صدور چنین قطعنامه‌ای نتیجه طبیعی آن می‌شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: از نظر ما تلاش‌های برخی دولت‌های غربی برای تصویب چنین قطعنامه بی‌اصالتی در شرایط حاضر منطقه که بحران اصلی آن جنایات رژیم صهیونیستی و تروریسم و افراط‌گرایی سازمان یافته است، بیشتر اصرار بر یک سیاست نادرست و از کار افتاده و در جهت اعمال فشار بر کشورهای مستقل است.

غلامحسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل نیز در نشست کمیته سوم مجمع عمومی با موضوع حقوق بشر هنگام طرح قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد وضع حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: ارائه قطعنامه حقوق بشر ضد ایران از سوی کانادا با اهداف سیاسی و در ادامه حمایت از صهیونیست‌هاست.

وی پیش‌نویس قطعنامه حقوق بشری کانادا را بشدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدام خصمانه دیگری از سوی کانادا و براساس 12 اقدام مشابه قبلی اوتاواست که در 12 سال گذشته صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها