چندی است که یک نوع بیماری به نام طاعون نشخوارکنندگان کوچک به جان حیوانات پارک ملی بمو افتاده و در این رهگذر محیط زیست نیز اقدامات کنترلی و مراقبتی جدی را از حیوانات به عمل آورده است.
کد خبر: ۷۳۹۸۴۸
طاعون به جان حیوانات پارک ملی بمو افتاد

پارک ملی بمو با مساحت 48 هزار هکتار، 112 گونه جانوری شامل 69 گونه پرنده، 19 گونه خزنده، سه گونه دوزیست و 21 گونه پستاندار و گونه های بی نظیر گیاهی و جانوری را در خود جای داده و یک بانک ژنتیکی بی نظیری را تشکیل داده است.

این پارک که در شمال و نزدیکی شهر شیراز قرار دارد در خود حیواناتی نظیر آهو، قوچ و میش، بز و پازن، پلنگ و... جای داده است.

اما اکنون خبر رسیده که یک نوع بیماری به نام طاعون نشخوار کنندگان کوچک به جان این حیوانات افتاده است.

در این خصوص معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان فارس گفت: در تاریخ بیستم مهر ماه گزارش شد که چند راس لاشه بز و پاژن اطراف برخی چشمه ها و برخی منطاق بمو دیده شده که احتمالا سه چهار روز از از تلف شدن آنها می گذشته است.

حمزه ولوی افزود: موضوع فورا در دست بررسی قرار گرفت و نمونه برداری​های لازم به دامپزشکی ارسال و در ادامه مشخص شد که این حیوانات دچاربیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک شده بودند. این بیماری با طاعون انسانها تفاوت دارد و قابل انتقال به انسانها نیز نیست.

وی گفت: احتمال می رود که یک حیوان اهالی در حواشی پارک بمو به این بیماری مبتلا بوده و باعث سرایت به حیوانات وحشی پارک شده است.

معاون طبیعی اداره کل محیط زیست فارس افزود: اکنون بیشتر از 30 حیوان پارک از این بیماری تلف شده اند.

ولوی گفت: اقدامات مهمی را برای مقابله با این بیماری انجام داده ایم که ازجمله آن ضد عفونی کردن آبشخورها ، مراقبت از دور ماندن حیوانات اهلی از پارک ملی بمو و کنترل این دامها صورت گرفته است.

این مقام مسئول افزود: کل و بز وحشی و تعداد کمتری نیز قوچ و میش پارک ملی بر اثر این بیماری تلف شده اند.

معاون طبیعی محیط زیست فارس گفت: این بیماری پیش از اینها نیز مشاهده شده و محیط زیست با اقدامات کنترلی سعی در مراقبت از حیوانات پارک دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها