رئیس کمیته مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، به دلایل مختلف نرخ باروری زیر سطح جانشینی برای دهه آینده در ایران به احتمال قوی، این کشور را در زمره کشورهای با نرخ باروری «خیلی پایین» درخواهد آورد.
کد خبر: ۷۳۹۵۶۷

به گزارش مهر، محمدجواد محمودی در نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران افزود: آنچه محل مناقشه جدی است، در زمینه محاسبه نرخ باروری کل در کشور است؛ بر اساس آمارها، تحول میزان باروری کل در سال 1367، 2/6 فرزند به ازای هر زن بوده است که این عدد در سال 71 به چهار فرزند، در سال 79 به 1/2 فرزند، در سال 85 به 8/1 فرزند و در سال 90 به 7/1 فرزند به ازای هر زن کاهش یافته است. وی با بیان این‌که این اعداد آمار معقولی در زمینه نرخ باروری به نظر می‌رسد، ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده، می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که با وجود شیب تند باروری در دهه‌های گذشته، در سال‌های اخیر با کاهش باروری با شیب ملایم مواجه بوده‌ایم.

محمودی با اشاره به نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه در سه کتاب «انتقال باروری در ایران، پویایی جمعیت در کشورهای اسلامی و نتایج طرح تحولات باروری در ایران در چهار دهه اخیر» خاطرنشان کرد: بر اساس این مطالعات، به ده دلیل همچون شهرنشینی، ‌افزایش سن ازدواج،‌ افزایش سطح تحصیلات بخصوص در میان دختران و ارتقای جایگاه زنان، نرخ باروری زیر سطح جانشینی برای دهه آینده در ایران به احتمال قوی، این کشور را در زمره کشورهای دارای باروری با نرخ باروری «خیلی پایین» درخواهد آورد. وی یادآور شد: به دلیل ارائه آمارهای غلط از منابع غیررسمی، نسخه پیش‌بینی‌های جمعیتی سازمان ملل برای ایران، نمی‌تواند ملاک عمل برنامه‌ریزان باشد.

محمودی با اشاره به آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: بر اساس این آمارها نرخ باروری کل در ایران در سال 1385 حدود 89/1 فرزند به ازای هر زن رسیده و در سال 90 این نرخ به 75/1 فرزند به ازای هر زن
کاهش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها