چرا دانمارکی‌ها شادترین مردم دنیا هستند

دانمارک در رده‌بندی شادترین ملل دنیا همواره جزو صدرنشینان جدول است، اما پژوهشگران بریتانیایی ادعا می‌کنند این پیشتازی هیچ ارتباطی به استانداردهای زندگی و سطح رفاه اجتماعی ندارد و از یک عامل ژنتیکی نشأت می‌گیرد. آنها بر این باورند نوعی جهش ژنتیکی که موجب کاهش سروتونین (هورمون شادی) در خون می‌شود، در میان دانمارکی‌ها بندرت اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۷۳۷۷۶۲
چرا دانمارکی‌ها شادترین مردم دنیا هستند

دکتر یوجینیو پروتو، دانشیار اقتصاد در دانشگاه وارویک، معتقد است هر چه از مشخصه‌های ژنتیکی این نژاد فاصله می‌گیریم، میزان رضایتمندی از زندگی و خشنودی درونی از شرایط کشور کمتر می‌شود. به عبارت دیگر، هرچه از نظر ژنتیکی کمتر دانمارکی باشید، به همان نسبت غمگین‌تر خواهید بود.

پژوهشگران دانشگاه وارویک سعی کردند از نظر آماری نقش تأثیرات احتمالی نظیر وضع تولیدات ناخالص داخلی، تشکیلات رفاهی، ثروت، فرهنگ و مذهب را از مطالعات فوق حذف کنند. هرچند باید توجه داشت دانمارک در همه این موارد از جایگاه ممتازی برخوردار است.

دکتر پروتو می‌گوید: «ما همه تلاش‌مان را کردیم و حتی با حذف همه این موارد باز هم دیدیم که عامل ژنتیک به تنهایی باعث تغییرات میزان شادی در کشورهای مختلف می‌شود.»

تام گیلبرت، استاد ژنتیک در دانشگاه کپنهاگ، ضمن ابراز علاقه به یافته‌های اخیر یادآور می‌شود این رویکرد نوین هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد.

وی می‌گوید: «مشکل اساسی که حتی پژوهشگران دانشگاه وارویک به آن اذعان دارند این است که به سادگی نمی‌توان شادی یا افسردگی ملل مختلف را به عامل ژنتیک نسبت داد و هنوز عده زیادی روی این مسأله تردید دارند و این دقیقا همان مشکل اساسی بسیاری از مطالعات ژنتیکی حاضر است.»

مطالعات هنوز ادامه دارد. پژوهشگران اطلاعات جدیدی کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد بین میزان شادی بعضی از ملل خاص با آمریکایی‌هایی که اصلیت آنها به گونه‌ای به آن ملت‌ها برمی‌گردد رابطه مستقیم وجود دارد، البته علت این رابطه هنوز مشخص نیست و جزئیات بیشتر باید در مراحل بعدی مطالعات روشن شود.

Euronews / مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها