1550 کتاب ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سوی اتحادیه‌های نشر عرضه می‌شود

خیز ایران برای حضور در 2 نمایشگاه جهانی کتاب

سیدمهدی شجاعی:

گزارش ارشاد از فرانکفورت کذب است

سیدمهدی شجاعی، نویسنده و مدیر موسسه انتشارات نیستان با انتشار یادداشتی به اطلاعات ارائه شده توسط مدیران فرهنگی ارشاد در ارتباط با حضور او و جمعی دیگر از نویسندگان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت امسال واکنش نشان داده و آنها را کذب خوانده است.
کد خبر: ۷۳۷۳۵۵

به گزارش مهر، شجاعی در این یادداشت آورده است: برای حضور من و جمعی از نویسندگان در مراسم روز ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هیچ مساعدت دولتی صورت نپذیرفته و اظهار نظر مدیران ارشاد در این زمینه کذب است.برخلاف ادعای وزارت ارشاد، سفر اینجانب به نمایشگاه کتاب فرانکفورت، تماما با هزینه شخصی محقق شده و برای آن، «هیچ مساعدتی» نه از جانب وزارت ارشاد و نه هیچ شخصی و نهاد و ارگان دیگری صورت نگرفته و حتی شاید بتوان گفت ماجرا «به عکس» بوده است.

معنی «هیچ مساعدتی» این است که نه برای اخذ دعوت نامه، نه برای اخذ روادید ، نه برای هزینه رفت و آمد، نه برای هزینه اقامت و نه حتی برای بلیت ورودی نمایشگاه کتاب، نه از این سمت، تقاضایی مطرح شده و نه از آن سمت، اقدامی صورت گرفته است، این داستان یعنی مساعدت نکردن ولی گزارش مساعدت دادن، ‌ در مورد چند نفر دیگر از دوستان اهل قلم و کتاب هم واقع شده که به این دلیل ناگزیرم به بیان کامل‌تر مساله.

مراسم اصلی «روز ایران» در غرفه جمهوری اسلامی ایران، در نمایشگاه فرانکفورت، عبارت بود از رونمایی ترجمه چند کتاب از ایران با حضور نویسندگان کتاب‌ها، مترجم این آثار، ناشرشان و مدیر آژانس ادبی مربوط.

خالقان این آثار آقای هوشنگ مرادی کرمانی بودند و خانم کتایون ریاحی و سیدمهدی شجاعی. مترجم آثار خانم کارولین کراسکری از آمریکا و ناشر آقای افشین شحنه تبار و مدیر آژانس ادبی خانم لیلی حائری.

علاوه بر حقیر، هیچ یک از این عزیزان نیز از کمترین مساعدت وزارت ارشاد برای حضور در نمایشگاه کتاب، ‌برخوردار نبوده‌اند و همگی با هزینه شخصی در نمایشگاه کتاب و مراسم روز ایران در غرفه جمهوری اسلامی ایران، شرکت کرده‌اند.

ممکن اســت این پرسش‌ در ذهن مخاطبان پدید بیاید که اگر برای حضور در نـمایشگاه فرانکفورت و امثال آن، عناصر اصلی و محوری مثل کتاب، نویسنده، ناشر و مترجم، حمایت و مساعدت نمی‌شوند، بودجه‌های ارزی و ریالی غیرقابل انکار، صرف هزینه سفر و حق ماموریت چه کسانی می‌شود؟ و اساسا توزیع چنین بودجه‌هایی براساس چه قواعد و ضوابطی صورت می‌گیرد؟! درست مثل این که برای حضور در مسابقات جام جهانی، به همه چیز پرداخته شود، جز بازیکنان تیم ملی که باید در زمین بازی کنند!

ما حداکثر دو کار می‌توانیم بکنیم؛ یکی این که خودمان را جای مسئولان مربوط بگذاریم و پاسخ مستتر در این عملکرد را حدس بزنیم و برسیم به این استدلال ناگفته که «بازیکنان تیم ملی که هرطور شده خودشان را می‌رسانند و هرجا شده اتراق می‌کنند، چون باید در مسابقه شرکت کنند، باید بودجه‌مان را صرف ایجاد انگیزه برای کسانی کنیم که خودشان هم دلیلی برای حضورشان پیدا نمی‌کنند.»

و دوم این‌که به دوستان عالی رتبه‌مان در وزارت ارشاد پیشنهاد کنیم که گزارش دقیق و شفافی از مسئولان مربوط طلب کنند و آن را در مرئی و منظر پرسشگران قرار دهند تا روشن شود که آیا کیفیت حضور امسال ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، به واقع تحقق آرزوی چندساله از صاحب‌نظران بوده است یا صرفا کسانی که بودجه نمایشگاه را در اختیار داشته‌اند و به این سفر ماموریت یافته‌اند؟! فایده مهم‌تر گزارش می‌تواند این باشد که صاحب‌نظران، کیفیت حضور امسال را ارزیابی نقد و بررسی کنند و برای ارتقای سطح حضور و رفع نواقص و اشکــالات و بـرنـامـه‌‌ها، پیـشنهادها و راهکارهایشان را ارائه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها