گزارش جام جم آنلاین از بزرگترین رویداد رسانه ای کشور

نمایشگاه مطبوعات؛ نه سیاه، نه سپید، شاید خاکستری

ساعت 15 روز گذشته، در مراسمی رسمی بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در مصلای امام خمینی آغاز به کار کرد البته درهای مصلا از صبح دیروز به روی مردم باز شد و از همان ساعات ابتدایی شاهد حضور تدریجی علاقه‌مندان به خبر و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه بودیم، گرچه برخی غرفه‌ها همچنان مشغول آماده‌سازی بودند و گاهی صدای تیر و تخته در فضای شبستان طنین‌انداز می‌شد.
کد خبر: ۷۳۶۲۳۶
آغاز به کار بیستمین نمایشگاه مطبوعات

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بیستم، ابتدا حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ضمن سخنانی به مهمانان خیرمقدم گفت.

در ادامه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه با عنوان «آزادی مسئولانه» گفت: این شعار هوشمندانه‌ای است که برای این نمایشگاه انتخاب شده زیرا آزادی را در چارچوب قوانین و عرف اجتماعی تعیین می‌کند.

وزیر ارشاد تاکید کرد : دولت معتقد است امور نظارتی درباره رسانه‌ها و موازین حکومتی به اهالی رسانه واگذار شود. دولت به دنبال آن است تا نظام سازمان صنفی رسانه‌ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

جنتی با بیان این‌که دولت باید از رسانه‌داری اجتناب کند، افزود: امروز شاهد انتشار بسیاری از نشریات دولتی هستیم که باید براساس اصل 44 قانون اساسی کم‌کم به بخش خصوصی واگذار شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بود. او با اشاره به نقش رسانه‌ها در حل مشکلات جامعه گفت: گاهی دوستان رسانه در ملاقات‌هایی که دارند می‌گویند وضع معیشتی‌شان، بازنشستگی و کمک‌های دیگر پایداری ندارد و این آرامش روانی آنها را به هم می‌زند. برای کسانی که کار فکری می‌کنند آرامش روانی حداقل چیزی است که موردنیاز است لذا ما از دولت می‌خواهیم لایحه‌ای را در همین رابطه به مجلس بیاورد تا ما ان‌شاءالله این لایحه را به ثمر برسانیم که این نگرانی و اضطراب از خانواده مطبوعات مرتفع شود.

پس از برگزاری رسمی مراسم افتتاحیه، علی لاریجانی همراه جنتی و انتظامی به بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه پرداختند.

رئیس مجلس در بازدید از غرفه روزنامه جام‌جم، به گپ و گفت کوتاهی با بیژن مقدم، مدیرمسئول روزنامه جام‌جم پرداخت.

این گفت‌وگوی کوتاه ساعاتی پس از انتصاب محمد سرافراز به عنوان رئیس جدید رسانه ملی صورت گرفت.

فشار عکاسان به حدی بود که بازدید مسئولان از هر غرفه بیشتر از چند ثانیه طول نمی‌کشید.

اما غرفه روزنامه جام‌جم، در روز نخست نمایشگاه میزبان برخی دیگر از چهره‌های فرهنگی هم بود. در ساعات ابتدایی گشایش درهای نمایشگاه، محمدرضا حیاتی گوینده مشهور خبر به غرفه جام‌جم آمد و به پرسش خبرنگار جام‌جم آنلاین پاسخ گفت.

از جمله نکات جالب توجه در روز اول نمایشگاه، غرفه‌آرایی زیبای روزنامه جام‌جم بود که توجه بیشتر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. غرفه امسال جام‌جم با رنگ‌های سفید و سبز زیتونی آراسته شده است.

نمایشگاه این دوره تا جمعه بیست و سوم آبان از ساعت 9 تا 20 در مصلا برپاست. امسال 560 رسانه از جمله 373 رسانه خصوصی و 183 رسانه دولتی برای برپا کردن غرفه ثبت‌نام کرده‌اند و در مجموع 38 روزنامه، 20 خبرگزاری، 116 رسانه آموزشی و تخصصی، چهار تشکل مطبوعاتی، 63 رسانه سیاسی ـ اقتصادی، 70 نشریه عمومی و خانواده، هشت رسانه غیرفارسی زبان، 45 رسانه فرهنگی، 10 رسانه کودک و نوجوان، 24 موسسه رسانه‌ای، 67 نشریه استانی و 13 عنوان نشریه ورزشی در این رویداد رسانه‌ای شرکت کرده‌اند.

همچنین اعلام شده در نمایشگاه امسال نمایندگان 17 رسانه خارجی در هفت روز برگزاری این نمایشگاه طی نشست‌هایی به معرفی رسانه‌های خود به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌پردازند.

این رسانه‌ها عبارتند از خبرگزاری صدای افغان افغانستان، خبرگزاری AFP فرانسه، خبرگزاری تصویری TIMA انگلستان، تلویزیون فلسطین الیوم لبنان، خبرگزاری ملی اسپانیا EFE، روزنامه ایل تیمپو کلمبیا، خبرگزاری ملی سوریه، روزنامه الحیات انگلستان، تلویزیون المیادین، تلویزیون آفاق، روزنامه ون خویی چین، روزنامه مایینیچی ژاپن، روزنامه تراوو هلند، سایت خبری العهد لبنان، تلویزیون الجزیره، خبرگزاری شین‌هوای چین و خبرگزاری ایتارتاس روسیه.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها