روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون «خروش یکپارچه فلسطینی‌ها برای آزادی مسجد‌الاقصی»،«روایتی از یک دهه زندگی با مردم»،«پذیرش بدون کنکور 200 هزار دانشجو»،«هشدار دادم گوشی شنوا نبود!»،«منع استخدام به بهانه تجرد»،«حاشیه های یک نامه ادعایی» و «جنگ زرگری اوباما و کنگره برای امتیازگیری هسته ای» را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۳۵۸۵۱
جنگ زرگری اوباما و کنگره برای امتیازگیری هسته ای

حمایت:جنگ زرگری اوباما و کنگره برای امتیازگیری هسته ای

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، مقامات آمریکایی همچنان با طرح ادعاهای واهی در صددند تا بتوانند از ایران امتیاز بگیرند و با وعده هایی که عمل به آنها، به اما و اگر ختم می شود، سرنوشت پرونده هسته ای کشورمان را به چک بی محل خود گره بزنند.
باراک اوباما رییس جمهور امریکا پس از شکست حزبش در انتخابات کنگره، در یک کنفرانس خبری درباره مذاکرات هسته ای با ایران گفت: اگر ایران معامله پیشنهادی دولت امریکا را بپذیرد، راضی کردن کنگره به موافقت با آن کار سختی نخواهد بود.اظهارات رییس جمهور دمکرات آمریکا در حالی است که از ماه ژانویه قرار است کنگره ای با اکثریت نمایندگان جمهوری خواه تشکیل شود و به نظر می رسد که اجرای مفاد توافق جامع از سوی آمریکایی ها به اما و اگر منوط می شود. این در حالی است که شواهد و قرائن نشان می‌دهد اوباما و کنگره در یک تقسیم کار سیاست جنگ زرگری برای امتیازگیری هسته ای از ایران را در پیش گرفته‌اند. باراک اوباما در ادامه در خصوص چشم انداز مذاکرات با ایران مدعی شد: با توجه به تحریم های بی سابقه ای که به اجرا گذاشته ایم که آثار واقعی و فلج کننده ای بر اقتصاد ایران داشت، آنان به میز مذاکرات آمدند و برای نخستین بار به صورت جدی در خصوص اطمینان دادن از اینکه به سوی سلاح اتمی حرکت نمی کنند، صورت دادند. اوباما افزود: ایران به توافق ژنو پای‌بند بود و ما موفق شدیم برنامه آنان را متوقف کنیم.رییس جمهور آمریکا گفت : ما به ایران چارچوبی را ارائه کرده ایم که به آنان امکان می دهد به نیازهای صلح آمیز هسته ای خود پاسخ بدهند و اینکه آنان بتوانند به صورت کامل به آنچه که به سود ایران، منطقه و دنیاست «بله» بگویند، سوالی است که هنوز جواب داده نشده است که در چند هفته آینده، پاسخ آن مشخص خواهد شد.وی در خصوص تحریم ها نیز گفت: ما می خواهیم مطمئن شدیم که توافق به دست می آید و وقتی این توافق به دست آمد و اطمینان یافتیم که ایران از رسیدن به سلاح اتمی منع شده است، می توانیم دنیا و افکار عمومی را قانع کنیم که ایران از رسیدن به سلاح اتمی بازداشته شده است، می توانیم با کنگره تعامل کنیم. باور دارم که در این صورت می توان این بحث را برای کنگره پیش کشید که این بهترین راه برای ما برای جلوگیری از ایران اتمی و موثرتر از هر انتخاب دیگر از جمله اقدام نظامی است. با این حال، این امر مستلزم یک توافق خوب است و همانطور که بارها گفته ام، نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافقی بد است.همچنین ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه با بیان اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران «چالش‌پرانگیز» است، گفت: «استفاده از ابزار نظامی قدرت، تنها اهداف هسته‌ای ایران را به تأخیر می‌اندازد و آن را نابود نمی‌کند.»دمپسی با بیان اینکه بهترین راه حل این است که ایران خود از اهداف هسته‌ای دست بردارد، گفت: «آنچه که ظرفیت هسته‌ای ایران را به یک مسئله تبدیلمی‌کند، نه سانتریفیوژها و نه موشک‌های بالستیک، بلکه سرمایه انسانی است که تخصص لازم برای احیای این برنامه را داراست.» تهدید به اقدام نظامی و فشار از طریق تحریم‌ها از جمله ابزارهایی بوده است که مقامات آمریکایی همواره در رویارویی با ایران بر آن تأکید داشته‌اند اما هیچکدام از این موارد نتوانسته مسیر هسته ای شدن ایران را مسدود کند.

کاخ سفید: ابعاد دشوار مذاکرات باقی مانده
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای تهران گفت که با توجه به نزدیک شدن به مهلت باقی مانده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران (۲۴ نوامبر مصادف با ۳ آذر) اما هنوز ابعاد دشواری در مذاکرات هسته‌ای با ایران باقی مانده که حل نشده‌اند. سخنان مقامات آمریکا در حالی است که ایران تاکنون امتیازات زیادی در مذاکرات به طرف غربی داده است که از جمله آنها می توان به توقف غنی سازی بالای 5 درصد و توقف تحقیق و توسعه و پیشرفت های هسته ای اشاره کرد که نگرانی کارشناسان و دانشمندان هسته ای کشور را برانگیخته است. اما در مقابل آمریکایی ها تحریم‌های بیشتر و جدیدتری علیه ملت ایران وضع کردند و حالا که به پایان مذاکرات نزدیک می شویم و زمانی است که باید به وعده خود مبنی بر لغوهمه تحریم ها(تحریم های آمریکا، تحریم های اروپا و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل) عمل کنند، صرفا از تعلیق برخی تحریم ها آنهم موقتی و دو ساله سخن می گویند و تازه زمزمه توافق بخشی را به جای توافق جامع مطرح می کنند.

فضا سازی رسانه ای آمریکا
علاوه بر اظهار نظر مقامات آمریکا، رسانه‌های این کشور نیز در آستانه مذاکرات مسقط، فضا‌سازی مسموم خود را کلید زده اند.در همین رابطه، فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: برخی گزارش‌های درز کرده از مذاکرات نشان می‌دهد اختلافات در مذاکرات هسته‌ای از جمله در خصوص شمار سانتریفیوژها کاهش یافته است اما احتمال شکاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا در توافق هسته‌ای به ویژه در موضوع کاهش تحریم‌ها وجود دارد.علاوه بر آمریکایی ها، دیگر کشورهای 1+5 نیز در خصوص چشم انداز مذاکرات هسته ای به بیان نظرات خود پرداختند. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت اطمینان دارد که همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای، اراده کافی برای رسیدن به توافق هسته‌ای را دارا هستند.

۱+۵ فرصت توافق با ایران را غنیمت بداند
همچنین جمعی از مقامات سیاسی سابق اروپا در یک یادداشت در روزنامه گاردین خواستار غنیمت شمردن این فرصت برای توافق هسته‌ای با ایران شدند. خاویر سولانا، نماینده عالی اسبق سیاست و امنیت خارجی اتحادیه اروپا و دبیر کل شورای اتحادیه اروپا و دبیر کل سابق ناتو؛ آنا پالاسیا، وزیر خارجه اسبق اسپانیا، کارل بیلدت، وزیر خارجه سابق سوئد، اما بونینو، وزیر خارجه اسبق ایتالیا، ژان ماری گوئنو، رئیس و مدیر اجرایی گروه بین المللی بحران و فرستاده ویژه مشترک اسبق اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه و رابرت کوپر، دیپلمات اسبق انگلیس و مشاور اسبق سرویس اقدام خارجی اروپا نگارندگان این یادداشت کوتاه در این روزنامه انگلیسی بوده‌اند. در ابتدای این یادداشت آمده است: «ما از کشورهای اتحادیه اروپا و ایران می‌خواهیم تا سر رسید مهلت 24 نوامبر به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنند. به تعویق انداختن فرصت اتخاذ تصمیمات سخت نهایی که در پیش رو قرار دارد احتمال دارد فرصت‌های بیشتری را در اختیار مخالفان پیگیری مسیر دیپلماتیک و تخریب این فرایند قرار دهد.»

حمایت

-جنگ زرگری اوباما و کنگره برای امتیازگیری هسته ای
-خروش یکپارچه فلسطینی‌ها برای آزادی مسجد‌الاقصی
-نگاتیوهای عکس دوران دفاع مقدس در معرض نابودی است
-متن توافق نهایی ایران با 1+5 باید به تصویب مجلس برسد

خراسان

-وزیر اقتصاد: تحریم ها در مواردی افزایش یافته است
-کاهش ارزش چک های برگشتی در شهریور
-تهاجم فرهنگی توهم نیست، واقعیت است
-توافق نکنیم ۱ + ۵ فرو می پاشد

کیهان

-اتمام حجت و اثبات غیر قابل اعتماد بودن آمریکاعلت حضور ما در مذاکرات
-استراو :تاریخ نشان می‌دهد ایرانی‌ها حق دارند به انگلیس بی‌اعتماد باشند
-اختلاف کنگره و کاخ سفید بازی پلیس خوب و پلیس بد
-اعلام راهکار خرید و فروش مسکن مهر در پردیس

جمهوری اسلامی

-اظهار خوشبینی کارشناسان و مقامات اروپایی نسبت به توافق در مذاکرات هسته ای
-بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از امروز در مصلای تهران برپا می شود
-شکست های پی در پی تروریست های داعش در سوریه و عراق
-6 میلیون کارت سوخت ابطال شد

ایران

-دیپلمات های ارشد اروپا:زمان توافق با ایران فرارسیده
-حضور روحانی در منزل شهید حسن تهرانی مقدم
-بزودی تمام اقتصاد طعم رونق را می چشند

سیاست روز

-کسری ۵/۲ میلیارد دلاری نفتی در بودجه ۹۳
-مسئولیت شکست مذاکرات با امریکاست
-بازگشت آتش اعتراض به قاره سبز
-مطبوعات، حامی حریم امنیت

شرق

-با ایران به توفق خوب برسیم،«کنگره» را هم متقاعد می کنیم
-اجرای قانون امربه معرف نیازمند ایجاد یک وزارتخانه است
-آخرین پلان « عزت »

جام جم

-پخش سریال های برابر و دولت مخفی از امشب
-افزایش حقوق پرستاران در دستور کار
-پذیرش بدون کنکور 200 هزار دانشجو
-روایتی از یک دهه زندگی با مردم

وطن امروز

-رنو بازی در می آورد
-بازنده قمپز در کرد !
-تهاجم پارتنری

آرمان

-جنتی:در هیچ دوره به احمدی نژاد رای ندادم
-چهارمین نامه اوباما به رهبر انقلاب
-هشدار دادم گوشی شنوا نبود!
-منع استخدام به بهانه تجرد

ابتکار

-تشدید نظارت بر فعالیت پزشکان زیرمیزی بگیر
-بنابر شواهد اسید پاشی ها کار یک نفر است
-امروز نشانه های بهبود اقتصادی دیده می شود
-حاشیه های یک نامه ادعایی

تفاهم

-ارائه اینترنت رایگان به غرفه داران و بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات
-تجارت چمدانی ایران به 44 میلیون دلار سید
-بهبود 22 پله ای رتبه کشور در کسب و کار
-میزان خسارت تصادفات به اقتصاد ملی !

هفت صبح

-دلخوشی زیر سی و سه پل دلواپسی در کرانه کارون
-سقوط فرش و پسته از تخت سلطنت
-فرشته کوبانی چگونه متولد شد ؟

همبستگی

-بیمارستان های زنجیره ای در کشور ساخته می شود
-خروج کشور از وابستگی نفت
-حذف 6 میلیون کارت سوخت

ابرار

-برخی تعاونی های مسکن مهر به مردم خیانت کردند
-کری:تمدید مذاکرات غیرممکن نیست
-زیاده روی برخی مداحان

اعتماد

-تاکنون به زنان ا جازه تک خوانی نداده ایم
-دیپلماسی هسته یی پیش از لابی مسقط
-شش میلیون کارت سوخت سوخت

آفرینش

-دیپلمه‌ها در چه رشته‌هایی بدون کنکور پذیرفته می‌شوند؟
-عوامل مستعد کننده سکته‌های مغزی کدامند؟
-آغاز ثبت‌نام آزمون ارشد از ساعت 20 امروز
-نام و هویت قاتل بن لادن افشا شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها