چند تن از مقامات سابق اتحادیه اروپا در یادداشتی که در روزنامه انگلیسی گاردین به چاپ رسید با تشریح تبعات مثبت و منفی موفقیت و شکست مذاکرات کنونی برای طرفین، خواستار دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران تا 3 ٱذر ماه سال جاری شدند.
کد خبر: ۷۳۵۵۲۶
تا 3 آذر با ایران توافق هسته ای را امضا کنید

به گزارش ایرنا، این یادداشت که با عنوان «اکنون زمان توافق هسته ای با ایران است» در روزنامه گاردین چاپ شده است، امضای 7 تن از دیپلمات های اروپایی را دارد که خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی و مذاکره کننده هسته ای سابق اروپا و دبیر کل سابق ناتو نیز جزء آنهاست. در ابتدای این یادداشت آمده است:

ما مصرانه از کشورهای 3+3 (انگلیس، آلمان، فرانسه، آمریکا و چین و روسیه) و ایران می خواهیم که تا 24 نوامبر به توافق هسته ای نهایی دست یابند. هر قدر دستیابی به توافق هسته ای بیشتر طول بکشد، کسانی که با روند دیپلماتیک مخالفند فرصت بیشتری برای تخریب این روند در اختیار خواهند داشت. این امر به خصوص در حال حاضر که راه حل های فنی تدوین شده و دستیابی به توافق ممکن است، اهمیت بیشتری دارد.

نویسندگان همچنین توافق هسته ای موقت ژنو که نزدیک به یک سال قبل بین ایران و غرب شکل گرفت را 'قوی ترین تضمینی که 3+3 تاکنون به آن دست یافته' توصیف کردند و افزودند:

'اروپایی ها برای رسیدن به مرحله کنونی مذاکرات، سرمایه گذاری های گزافی کرده اند و هزینه های اعمال تحریم های بی سابقه علیه ایران و تبعات منطقه ای انزوای ایران را متحمل شده اند. اروپا باید فرصت کنونی را غنیمت بشمارد و طرف های مذاکره کننده را تشویق کند که از طریق توافق های منطقی و با دوری از مسائلی که برای توافق خوب ضروری نیستند به حل و فصل مسائل مهم بپردازند.'

به غیر از سولانا، نام افراد ذیل نیز به عنوان امضا کنندگان این نامه ذکر شده است:

-آنا پلاشیو: وزیر خارجه سابق اسپانیا و نایب رییس سابق گروه بانک جهانی

-کارل بیلت: وزیر خارجه سابق سوئد

-اما بونینو: وزیر خارجه سابق ایتالیا

-ژان ماری گوئنو: رییس و مدیر اجرایی گروه بین المللی بحران و فرستاده مشترک سابق سازمان ملل در اتحادیه عرب و سوریه

-نوربرت روتگن: وزیر سابق محیط زیست، حفاظت از محیط زیست و امنیت هسته ای آلمان

-رابرت کوپر: دیپلمات سابق انگلیسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها