رییس سازمان امور اراضی کشور

خریداران زمین در شمال استعلام بگیرند

رییس سازمان امور اراضی کشور به خریداران زمین بویژه در استان های شمالی توصیه کرد، پیش از عقد قرارداد از مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها در مورد زمین مورد معامله استعلام کنند.
کد خبر: ۷۳۵۱۱۷
خریداران زمین در شمال استعلام بگیرند

قباد افشار روز چهارشنبه در حاشیه نشست تخصصی اجرای قوانین و مقررات مربوط به حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مازندران در ساری به خبرنگار ایرنا گفت: افراد زیادی در قالب بنگاه های املاک به صورت پیامکی برای فروش زمین تبلیغ می کنند که این روش خلاف و غیرقانونی است.

وی افزود: خرید و فروش اراضی بدون استعلام وضعیت زمین از جهادکشاورزی ممنوع است و غیرقانونی محسوب می شود.

رییس سازمان امور اراضی با تاکید بر این که ساخت و ساز در خارج از شهرها و روستاها ممنوع است و با هرگونه ساخت وساز در اراضی کشاورزی برخورد می شود، گفت: حفظ اراضی کشاورزی به دلیل اهمیت آن در امنیت غذایی کشور از اولویت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان این که دولت یازدهم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حوزه زمین خواری و تغییر کاربری غیرقانونی با جدیت وارد میدان شده و این مقوله در استان های شمالی بویژه مازندران با شدت بیشتر دنبال می شود، افزود: پیشگیری و برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز در قالب طرح های ملی و استانی درحال اجراست.

افشار با بیان این که ستاد پیگیری و مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز به ریاست استانداران استان های شمالی شکل گرفته است، گفت: گام بعدی تشکیل یگان ویژه حفاظت از اراضی بود که شکل گرفته است.

وی با بیان این که یگان حفاظت اراضی در 12 شهرستان مازندران تشکیل شده است، افزود: این یگان با امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کافی تا نیمه شهریور سال آینده در تمامی شهرستان های مازندران فعال خواهد شد.

رییس سازمان امور اراضی کشور از اجرای طرح پایش و نقشه برداری هوایی (کاداستر) اراضی کشاورزی مازندران در سال 94 خبر داد و گفت: با اجرای این طرح وضعیت فعلی اراضی کشاورزی مازندران را بررسی و تثبیت خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم پایش ماهوراه ای و ارزیابی صحیح اراضی کشاورزی موجود تاکید کرد و افزود: پس از اجرای این طرح با کوچک ترین تغییر کاربری غیر مجاز برخورد می شود.

افشار با بیان این که همزمان برنامه سند دار کردن اراضی مازندران هم اجرا خواهد شد، گفت: در این طرح آن دسته از اراضی کشاورزی که تولید در آن صورت می گیرد، سنددار می شود تا کشاورز خیالش راحت باشد.

وی سند دار کردن اراضی کشاورزی را موجب رفع اختلافات میان کشاورزان و منابع طبیعی دانست و افزود: برای این موضوع کارگروه ویژه ای شکل گرفته است تا مشکلات بررسی و رفع شود.

وی ادامه داد: با هماهنگی اداره ثبت، پس از نقشه برداری برای اراضی سند صادر می شود و برای انجام فعالیت کشاورزی حمایت های سرمایه ای ویژه هم صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت اجرای طرح های گردشگری در مازندران اشاره کرد و گفت: این که هر کس در هر جایی که خواست، ساخت و ساز کند، شیوه درستی نیست و در گذشته این رویکرد استان های شمالی بویژه مازندران را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی افزود: به علت بی برنامگی، امروز تمامی سواحل مازندران در اختیار افراد خاص قرار گرفته و امکان استفاده عمومی بسیار اندک است و نباید این مقوله برای اراضی کشاورزی رخ دهد.

افشار با تاکید بر این که باید اراضی کشاورزی را کنترل کنیم، ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی طرحی را با عنوان شهرک کشاورزی - گردشگری در دولت مطرح کرده است و به زودی پس از بررسی نهایی تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

وی افزود: در این طرح آن بخش از اراضی استان های شمالی که مزیت تولیدی کمتری دارند، به سمت گردشگری سوق داده می شوند.

وی اضافه کرد: یکی از حمایت های مهم دولت یازدهم با توجه به نقشی که اراضی استان های شمالی در تامین امنیت غذایی کشور دارد، اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی 105 هزار هکتار از این اراضی است که بخش عمده ای از آن در مازندران واقع است.

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در سال های گذشته درقالب توسعه روستایی، شهری و ویلاسازی اراضی کشاورزی زیادی تخریب شد، در حالی که ویلاسازی اقتصاد کشور را توسعه نمی دهد.

وی بر ضرورت بازنگری در طرح هادی روستایی تاکید کرد و گفت که این طرح به اراضی کشاورزی آسیب می زند و این موضوع به سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم اعلام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سال های گذشته به طور میانگین 10 تا 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به صورت مجاز و غیرمجاز تغییر کاربری داده می شد، گفت: با آغاز به کار دولت یازدهم یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در 130 شهرستان شکل گرفته است و آمار ها نشان می دهد که امسال 30 درصد تغییر کاربری های غیرمجاز کاهش یافته و با حمایت و فعال کردن بیشتر یگان های حفاظت این آمار تا پایان سال به 50 درصد خواهد رسید.

وی بر مدیریت و جهت دادن صحیح تغییر کاربری های مجاز نیز تاکید کرد و بیان داشت: امروز فقط در حوزه صنعت و شهرک های صنعتی مجوز تغییر کاربری داده می شود.

افشار به وجود 18میلیون و 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه 15 میلیون هکتار آن زیر کشت می رود که این میزان را باید حفظ کنیم.

وی ادامه داد: امروز ضریب تامین کالری برای امنیت غذایی کشور 60 درصد است که دولت درصدد افزایش آن تا 80 درصد است و این افزایش فقط با حفظ زمین های کشاورزی موجود محقق خواهد شد.

افشار همچنین به اهمیت مدیریت بهینه آب و خاک کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات خشکسالی و کمبود آب مدیریت اراضی کشاورزی نیاز به سرمایه گذاری و برنامه ریزی صحیحی دارد.

وی با بیان این که پیشگیری از تغییر کاربری باید انجام شود چرا که تخریب و قلع و قمع تبعات خاص خودش را دارد، افزود: البته تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز پس از سال 85 به طور یقین تخریب خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها