آمار جدید از مصرف مواد مخدر در ایران

چه تعداد از معتادان ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند؟

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد

الگوی جدید معتادان ایرانی: اختلاط شیشه و هروئین

الگوی مصرف در میان معتادان ایرانی دائماً در حال تغییر است و آن طور که مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید گزارش‌های زیادی از الگوی چندمصرفی به ستاد رسیده است؛ الگویی که درمانی سخت‌تر و پرهزینه‌تر دارد.
کد خبر: ۷۳۴۹۲۹
الگوی جدید معتادان ایرانی: اختلاط شیشه و هروئین

جام جم سرا به نقل از شرق: با فرید براتی‌سده، مدیرکل درمان اعتیاد ستاد مبارزه با موادمخدر درباره این الگوی جدید مصرف موادمخدر، چرایی پیدایش و پیامدهایش، بیمه درمان اعتیاد، اعتیاد زنان و جوانان و... گفت‌وگو کرده‌ایم. مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

الگوی مصرف موادمخدر در چندماه اخیر چه تغییراتی داشته است؟

آنچه از گزارش‌های رسیده از مراکز درمانی، موسسات و ان‌جی‌اوها به چشم می‌خورد این است که معتادانی که پیش از این تک‌مصرفی بودند به مصرف همزمان دو یا چندماده به‌صورت ترکیبی روی آورده‌اند. به‌عنوان مثال ترکیب شیشه و هرویین یا شیشه و داروهای مخدر دیگر از جمله تریاک و متادون. اما فراگیرترین این چندمصرفی، مصرف همزمان شیشه و هرویین است. این موضوع هم پیش از این زمینه‌هایی داشت اما در حال حاضر تبدیل به الگوی گسترده‌ای شده است.

علت این موضوع چیست؟

یکی لذت‌گرایی است. دوم مافیای فروشندگان برای از‌دست‌ندادن بازار سوم این است که مصرف‌کنندگان برای کم‌کردن عوارض زیاد شیشه رو به چندمصرفی می‌آورند تا اینکه خشونت، تحرک و پرخاشگری شیشه را کاهش دهند، بدون اینکه از عوارض پس از چندمصرفی مطلع باشند. ممکن است به‌دلیل اینکه کیفیت مواد پایین آمده و اثر قبل را ندارد دست به این کار می‌زنند.

این کار چه خطراتی دارد؟

چندمصرفی درمانش دشوارتر از تک‌مصرفی است، چراکه باید درمان دوماده را به‌صورت همزمان شروع کرد و میزان ماندگاری در درمان بیش از یک‌ماده‌مخدر نیز سخت‌تر است، چراکه در درمان تک‌ماده‌ای می‌توان با استفاده از پروتکل‌ها و روش‌های درمان با روش پیشگیری جلو عود را گرفت اما احتمال در چندمصرفی بیشتر است و هزینه‌های درمان را هم بسیار بالا می‌برد.

میزان و قیمت موادمخدر چه تغییراتی داشته است؟

آنچه برای ما مسجل است این است که مصرف هرویین افزایش یافته. قیمت شیشه افزایش یافته به دودلیل، یک به‌دلیل کشفیات است و دوم اینکه مصرف شیشه به حد تعادل رسیده است.


افزایش مصرف هرویین چه پیامدهایی دارد؟ اصلی‌ترین پیامدش چیست؟

اصلی‌ترین پیامدش خطر گسترش موج انتقال اچ‌آی‌وی از طریق تزریق است و خطر دیگر باز هم چندمصرفی است چرا که معتادان، هرویین را هم به تنهایی مصرف نمی‌کنند.

اخیرا خبرهای زیادی در زمینه افزایش مصرف موادمخدر در میان زنان شنیده می‌شود، الگوی مصرف در میان زنان چگونه است؟

زنان بیش از آنکه اعتیاد داشته باشند مصرف‌کننده موادمخدر هستند. مصرف محرک‌ها در میان زنان بیش از سایر موادمخدر است. در کنار آن زنان سوءمصرف و مصرف خودسرانه داروهای روانگردان را هم دارند.

درباره افزایش مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان چطور؟ آیا گزارش نگران‌کننده‌ای به دستتان رسیده است؟

خیر، گزارش نگران‌کننده‌ای نداشتیم، اما مراجعه‌کنندگان نسبت به گذشته افزایش داشته‌اند، ضمن اینکه باید هشدار بدهم باوجود شایعه‌ها ماری‌جوانا اعتیادآور است.

از اجرای طرح بیمه خدمات درمانی اعتیاد خبر جدیدی دارید؟

بیمه خدمات درمانی اعتیاد در حال حاضر در انتظار تصویب در دولت است تا پس از تصویب از سوی سازمان بیمه سلامت اجرایی شود.

این بیمه چه مواردی را تحت‌پوشش قرار می‌دهد؟

خدمات پایه، بستری و درمان اعتیاد را و پیش‌بینی کردیم در درمان اول معتادان در حال بهبودی همان 10درصد فرانشیز را دریافت کنند، درصورت برگشت به اعتیاد و اقدام به درمان مجدد در دومین‌مرتبه 30درصد و در سومین‌مرتبه نیمی از هزینه‌های درمان برعهده معتادان در حال بهبودی است.

چه تعداد معتاد قرار است تحت‌پوشش این بیمه قرار گیرند؟

پیش‌بینی‌ ما در سال اول، 140هزارنفر است و امیدواریم در سال‌های بعد سطح زیر پوشش خود را افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲
دانشجوی روانشناسی
Netherlands
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
۰
۱
مردم ایران سرگرمی ندارند , تفریح ندارند , مشكلات اقتصادی , فرهنگی , بیكاری هم فشار می آورد و شخص برای فرار از استرس و ناامیدی روی به مصرف مواد می آورد اگر شخص این توانایی را داشته باشد از كشور مهاجرت می كند كه خیلی ها این توانایی را ندارند , آمار پناهنده شدن ایرانیان سر به فلك گذاشته آیا مسولین با خود می گویند برای چی مردم ایران از ایران فراری هستند؟
كامران
United States
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
۰
۰
با سلام بنده خودم 23 سال پیش به تریاك معتاد شدم و 5 ساله بطور كامل قطع كردم در انزمان بخاطر نا اگاهی بنده و خیلییای دیگه الوده شدن از اطلاعات وفناوری خبری نبود اما سوال من از جوان امروز اینه كه با دسترسی به این همه اطلاعات و فناوری اینترنت وانواع رسانه ها كه تمام عوارض خطرناك انواع واقسام مواد اعتیاد اور را میدانند پس چرا خود را داخل هیولا اعتیاد مختلف بخصوص اعتیاد چند نوعه میاندازند واقعا بنظرمن هر بهانه ای فقط توجیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در زمان 20سال پیش كه بنده 17 سال داشتم اطلاعات جوانان وخانواده ها در حد صفر بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها