برای نجات دریاچه ارومیه هر روز طرحی ارائه می‌شود، همین چند هفته پیش بود که اعلام کردند طرح «نکاشت» در اطراف آن اجرا می‌شود، اما روز گذشته معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی از تغییر طرح نکاشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به طرح بهکاشت خبر داد.
کد خبر: ۷۳۳۶۹۹

به گزارش مهر، هادی بهادری با بیان این‌که پیشنهادهایی درباره تغییر این طرح از سوی آذربایجان غربی به کار گروه احیای دریاچه ارائه شده است، افزود: کشت محصولات با نیازی آبی کم به جای محصولات آب بر و پرداخت مابه التفاوت آن به کشاورزان، از جمله پیشنهادهای اصلاح طرح نکاشت است که مقرر شد در کشت بهاره به جای چغندر، گندم کاشته شود و در کشت پاییزه نیز گندم و جو کاشته شود تا آب صرفه جویی شده از این مکان به دریاچه ارومیه انتقال یابد.

وی تبدیل وضع آبیاری سنتی 45 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در مدت سه سال به آبیاری تحت فشار را دیگر پیشنهاد اصلاح طرح نکاشت عنوان و تصریح کرد: این عملیات در سه سال متوالی و هر سال در 15 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی، تامین برق مورد نیاز پمپاژها، ترویج کشت آبیاری پودری در محصولات پهن برگ، حمایت غذایی از مجریان طرح‌های احیا، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق به صورت رایگان در چاه‌ها، واقعی کردن نرخ آب بهای کشاورزی و تامین اعتبار برای گروه‌های گشت و نظارت شرکت‌های آب منطقه‌ای، از دیگر پیشنهادها در اصلاح طرح نکاشت است که در جلسه آینده هیات دولت مطرح و مصوب می‌شود.

بهادری با بیان این‌که سطح تراز دریاچه ارومیه به 1270.44 رسیده و نسبت به اول مهر 30 سانتی‌متر افزایش داشته است، گفت: مساحت دریاچه ارومیه به 1658 کیلومتر مربع افزایش یافته است، ولی با این وجود با کاهش 11 درصدی حجم مخازن سدها مواجه هستیم.

استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به پیشنهاد ستاد استانی دریاچه ارومیه مبنی بر اصلاح و تغییر طرح نکاشت به طرح بهکاشت در اراضی کشاورزی حوضه میاندوآب گفت: منابع اعتباری که قرار بود برای اجرا نشدن کشت موقت هزینه شود، می‌تواند صرف توسعه شیوه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه شود.

قربانعلی سعادت با بیان این‌که در صورت تحقق این موضوع در چند سال آینده شاهد دستاورد بزرگی در حوزه کشاورزی استان و تغییر الگوی آبیاری از سنتی به مدرن خواهیم بود، افزود: اجرای آبیاری پودری نیز از دیگر الگوهای مدرن در آبیاری است که فعلا قصد داریم با ساخت و اجرای یک نمونه از آن، نتایج کار را بسنجیم.

وی یادآور شد: با توجه به تاکید معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره لزوم رعایت الزامات اصلی زیست محیطی در طرح میانگذر شهید کلانتری، ما نیز در استان آمادگی خود را برای رعایت این الزامات که متاسفانه در گذشته مورد غفلت واقع شده است، اعلام می‌کنیم.

سعادت با اشاره به اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه گفت: ‌این طرح که عملیات اجرایی آن از دو سال پیش آغاز شده و هم اکنون به​صورت پایلوت در 41 روستای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی در حال اجراست، کاری شایسته است که دستاوردهای ارزشمندی در بخش کشاورزی استان و حتی کشور خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها