آغاز مرحله سوم توسعه مسجدالحرام

مرحله سوم توسعه مسجدالحرام آغاز شد و صدها کارگر و مهندس در مرحله سوم طرح توسعه آماده تخریب آخرین قسمت مسجد الحرام از سمت باب الصفا تا باب ملک عبدالعزیز شده اند.
کد خبر: ۷۳۳۵۷۹

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، با پایان سال ۱۴۳۶ هجری قمری (امسال) و با تکمیل اقدامات مربوط به افزایش گنجایش صحن مطاف و آماده شدن آن برای استقبال از ضیوف الرحمن تمام دیوارهای موقت در صحن طواف به طور کامل برچیده خواهد شد تا تعداد طواف کنندگان در حرم شریف مکی بدون مطاف موقت به ۱۰۵ هزار نفر در هر ساعت افزایش یابد، یعنی تعداد طواف کنندگان و گنجایش صحن طواف به دو برابر افزایش خواهد یافت. عکاظ نوشت در پی خروج بیش از دو میلیون زائر پس از ادای مناسک، کارگران شرکتهای ساختمانی در هر قسمت، کار خود را از مناره‌های بمب ملک عبدالعزیز تا بام حرم شریف مکی آغاز کردند.

و صدای جرثقلی‌ها و ماشین آلات سنگین که طی دو ماه فعالیتهای آن‌ها متوقف شده بود، بار دیگر شنیده شد و کار جمع آوری ساعت‌ها و لامپ‌ها از مسجدالحرام با هدف برچیدن این قسمت‌ها به منظور آغاز مرحله سوم طرح افزایش ظرفیت صحن طواف و آماده سازی آن برای ضیوف الرحمن آغاز شد.

مرحله اول

اداره کل امور مسجدالحرام و حرم مطهر نبوی (ص)، طرح توسعه صحن طواف را از ابتدای محرم الحرام ۱۴۳۴ هجری قمری برای افزایش گنجایش آن آغاز کرد که شرکت پیمانکار مجری طرح در آن زمان، بستن هزار و ۶۰۰ متر مربع از ساختمان تاریخی را آغاز کرد و جریان برق از این قسمت برای برچیدن تجهیزات برقی قطع و تخریب ستونهای سیمانی داخل حرم آغاز شد. در این مرحله بخش اول ساختمانهای حرم تخریب شد و نصب طبقه فوقانی مطاف موقت تکمیل شد.

در اواسط ماه ربیع الثانی، مناره‌های باب الفتح و در اواسط جمادی الثانی، اجرای طرح صحن طواف برای کاهش ازدحام در ماه رمضان و موسم حج آغاز شد

مرحله دوم

درآغاز محرم الحرام سال ۱۴۳۵ هجری قمری با تخریب بخش دوم ساختمان حرم قدیم آغاز شد و در دوم ماه رجب، مشعل بن عبدالله امیر مکه مکرمه، طبقه زیرین مطاف موقت را افتتاح کرد تا دو هزار و ۶۱۸ متر مربع به صحن طواف اضافه شود و تعداد طواف کنندگان به پنج هزار نفر در ساعت اضافه شدند.

مرحله سوم

مرحله سوم طرح توسعه مسجدالحرام از طرح نصب دیوارههای موقت و مخصوص منطقه عملیاتی طرح برای با ابقای بخشی از دیوارهای مرحله اول و دوم آغاز شد که این مرحله تا پایان شعبان المعظم آینده ادامه می‌یابد و با پایان سال ۱۴۳۶ قمری، تمام دیوارهای موقت به همراه مطاف موقت برچیده خواهد شد به طوری که فعالیتهای مربوط به طرح توسعه هم به پایان می‌رسد و تعداد طواف کنندگان بدون مطاف موقت به ۱۰۵ هزار نفر در ساعت یعنی دو برابر ظرفیت خواهد رسید.

طرح توسعه حرم مطهر نبوی

از سوی دیگر کمیته نظارت بر طرح توسعه بزرگ حرم مطهر نبوی (ص) از تعیین مهلت پنچ روزه برای تخلیه ساختمان‌های واقع در جاده ابوبکر در مدینه منوره خبر داد.

این کمیته به برخی از صاحبان املاک و مراکز تجاری واقع در جاده سلطانه (ابوبکر) پنج روز برای تخلیه آن به عنوان مقدمه تخریب آن مهلت داده است.

صاحبان املاک و مستغلات واقع در این مسیر مبالغ غرامت خود را دریافت کرده و از کمیته نظارت برای ساماندهی امور خود مهلت خواسته‌اند.

کمیته نظارت پیش‌تر اعلام کرده بود که ابتدای ماه محرم الحرام فعلی آخرین زمان برای تخلیه ساختمان‌های واقع در مناطقی است که باید برای اجرای طرح توسعه حرم مطهر نبوی (ص) تخریب شود، اما برخی از صاحبان املاک این سئوال را مطرح کرده بودند که چرا پیش از دریافت غرامت، جریان برق ساختمان‌های آن‌ها قطع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها