بهنوش ش. هستم؛ از تهران پیامک می‌زنم (09120000543). با توجه به این که ویروس ابولا جان بسیاری را در نقاط مختلف جهان گرفته، نگران هستم که نکند این بیماری گریبانگیر ما هم بشود. ضمن این ‌که چند شب پیش نیز درباره راهکارهای جلوگیری از آلودگی به این ویروس یکی از شبکه‌های خبری نکاتی گفت، اما از آنجا که من دو فرزند دارم که هر دو سن‌شان کم است، نگران هستم مبادا به این بیماری دچار شوند. اگر ممکن است درباره این بیماری، راه‌های ابتلا و جلوگیری از آن توضیح بدهید.
کد خبر: ۷۳۲۶۵۴

دکتر مسعود مردانی‌‌/‌‌ متخصص داخلی ـ عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیردار

ویروس ابولا از گروه​ فیلوویروس‌هاست. شاخص‌ترین نشانه این ویروس تب و خونریزی است که بین 50 تا 90 درصد موارد به مرگ بیمار منجر می‌شود. زادگاه این ویروس سودان و زئیر است که اکنون جمهوری کنگو نام دارد. این ویروس ​گاهی فراگیر می‌شود و جان بسیاری را می‌گیرد. این بیماری معمولا به‌طور ناگهانی با تب، درد عضلانی، ضعف شدید، سردرد و گلو درد دیده می‌شود. پس از مدتی نشانه‌های دیگری مانند تهوع، اسهال و بثورات جلدی پدیدار می‌شود و با شدت یافتن بیماری در عملکرد کبد و کلیه‌ها، وضع بیمار وخیم می‌شود. خونریزی داخلی و خارجی مرحله نهایی ابتلا به بیماری است.

ابولا در اثر تماس با مایعات بدن فرد مبتلا مانند خون، بزاق و استفراغ به فرد سالم منتقل می‌شود. این ویروس از ابزارهای محافظی مانند دستکش پلاستیکی، عینک محافظ، ماسک، لباس سرهمی و چکمه پلاستیکی منتقل نمی‌شود. بنابراین اگر به هر دلیل در معرض افراد مبتلا به این ویروس قرار دارید​ باید از این محافظ‌ها استفاده کنید.

برای آن که خود و خانواده‌تان از خطر ابتلا به این بیماری در امان بمانید، حتما بعد از بازگشت به منزل دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید. لباس‌هایی که بیرون از منزل می‌پوشید با لباس‌های داخل منزل بویژه لباس زیر جدا کنید. در صورت نیاز و مشکوک بودن به آلودگی مکانی که به آن رفته‌اید، دست‌ها را با الکل ضدعفونی کنید. با تغذیه مناسب سعی کنید بدن کودکان را در​مقابل ابتلا به ویروس بیمه کنید؛ بویژه این‌که در فصل پاییز به دلیل افزایش احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و... دستگاه ایمنی بدن ضعیف است و بدن در معرض ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز قرار دارد.

لیلا ب. هستم؛ از زنجان تماس می‌گیرم (0240000394). بیست​وسه​ساله هستم و مدت یک ماه است​ نامزد کرده‌ام. به لحاظ روانی دچار مشکل خاصی نیستم، اما احساس می‌کنم کمی عصبی شده‌ام. نمی‌دانم چرا اکثر روزها دچار سردرد هستم. گاهی صبح‌ها نیز با سردرد از خواب بیدار می‌شوم. دوست ندارم دارو مصرف کنم. چون بسیاری مواقع با نوشیدن چای یا گذشت ​زمان و شروع کار روزانه، سردرد خودبه‌خود خوب می‌شود. دو سوال داشتم: نخست این ‌که آیا سردرد ممکن است ناشی از مشکلی عصبی باشد؟ دوم این که آیا این سردرد را می‌توانم با خوردن بعضی خوراکی‌های طبیعی مهار و درمان کنم؟

دکتر محمدرضا وفا ‌‌/‌‌ متخصص تغذیه

نخست این که برای آگاهی از علت واقعی سردرد بهتر است به متخصص داخلی و در صورت لزوم به عصب‌شناس (نورولوژیست) مراجعه کنید؛ حتی گاهی علت سردرد ضعیف‌شدن چشم‌ است که به آن بی‌توجه هستیم. ممکن است به میگرن یا سینوزیت چرکی مبتلا باشید و از آن آگاه نباشید. این مشکلات نیز زمینه‌ساز بروز سردرد است. اگر با مراجعه به این متخصصان مشکل خاصی نداشتید، می‌توانید برای مهار سردرد روی وضعیت تغذیه‌تان متمرکز شوید. کمبود بعضی مواد غذایی ممکن است زمینه‌ساز بروز سردرد باشد. شاید به نظر عجیب برسد، اما یکی از دلایل رایج سردرد، کمبود آب است. در توضیح اشاره نکرده‌اید داروی خاصی مصرف می‌کنید یا نه؛ اما مصرف بعضی داروها ممکن است زمینه‌ساز بروز سردرد باشد. تغییرات جوی، خوردن بعضی خوراکی‌ها، بی‌خوابی یا کم‌خوابی، خواب نامناسب و... همگی عواملی است که باعث بروز سردرد می‌شود.

اما درباره تغذیه باید گفت یکی از خوراکی‌هایی که به مهار و درمان سردرد کمک می‌کند، موز است. یکی از دلایل سردرد، کمبود منیزیم در بدن است. بنابراین بهتر است به جای مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم، روزانه یک عدد موز میل کنید تا دچار کمبود منیزیم نشوید. یکی دیگر از راهکارهای کنترل سردرد، خوردنِ یک سیب در حالت ناشتاست. این خوراکی حاوی ​بیوفلاونوئید​ است. این ترکیب با مهار فشار خون می‌تواند باعث مهار و درمان سردرد شود. نوشیدن یک فنجان شیر گرم نیز باعث درمان سردرد می‌شود. لبنیات از خوراکی‌های آرام‌بخش است و علاوه بر آن قند شیر به کنترل فشار کمک می‌کند. نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش برگ ریحان همراه با کمی عسل و زنجبیل نیز ممکن است سردرد را درمان کند. دلیل آن نیز وجود ترکیب‌هایی مانند سلنیوم و منیزم در این دمنوش خوش‌عطر و خوشمزه است. مصرف این خوراکی‌ها هرچند ممکن است سردرد را مهار و درمان کند، بهتر است برای آن که دلیل اصلی سردرد از نظر احتمال کمبود بعضی مواد غذایی در بدن نیز بررسی شود، حتما به متخصص تغذیه مراجعه کنید. در مواردی لازم است برای تامین کمبود یک عنصر در بدن برای مدتی از مکملی خاص استفاده کنید یا رژیم غذایی خاصی داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها