ساعت بیدارباش ویروس «HIV» کشف شد

محققان آمریکایی موفق به کشف پروتئین جدیدی به نام «Ssu72» شدند که احتمالا بخشی از سوئیچ مورد استفاده برای بیدار کردن ویروس «HIV» از خواب است.
کد خبر: ۷۳۱۸۱۴
ساعت بیدارباش ویروس «HIV» کشف شد

محققان موسسه تحقیقات زیستی «سالک» در کالیفرنیا فهرستی از 50 پروتئین را که در تعامل با پروتئین شناخته شده اچ‌آی‌وی موسوم به تات (Tat) هستند، مورد بررسی قرار دادند.

پیش از این تصور می‌شد که پروتئین کوچک تات نقش ساده‌ای ایفا کرده و تنها یک شریک برای پروتئین حیاتی «CycT1» محسوب می‌شود، اما بررسی‌های جدید نشان داد که تات باعث محدود و تحریک کردن پروتئین «Ssu72» می‌شود.

پروتئین «Ssu72» نقش مهمی در بیدار کردن و فعال سازی ویروس «اچ‌آی‌وی» ایفا می‌کند.

برخلاف پروتئین «CycT1» که برای عملکرد معمولی سلول مورد نیاز است و درنتیجه یک هدف ایده‌آل ضدویروس محسوب نمی‌شود، پروتئین «Ssu72» یک هدف بالقوه برای تولید داروهای جدید عنوان می‌شود.

بسیاری از پروتیئن‌ها که در تعامل با پروتئین تات هستند، برای رونویسی معمولی سلول ضروری محسوب می‌شوند؛ ویروس بدون تات زنده نمانده و این پروتئین در نقش نگهبان در سلول عمل می‌کند.

زمانیکه محیط مناسب باشد، تات شروع به رونویسی ویروس کرده و در طی این فرآیند، بلوک‌های سازنده (RNA) رونویسی شده و ویروس «اچ‌آی‌وی» در بدن گسترش پیدا می‌کند.

اگر بتوان اثر متقابل پروتئین «Ssu72» را با پروتئین ویروس را هدف قرار داد؛ می‌توان روند تکثیر «اچ‌آی‌وی» را متوقف کرد.

نتایج این تحقیق در مجله «Genes & Development» منتشر شد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها