امروز 2 آبان 1393 خورشیدی برابر با 29 ذی الحجه 1435 هجری و 24 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۰۹۱۴
2  آبان،  آغاز مناسبات سیاسی ایران و پاکستان

هجری شمسی

2 آبان 1296

حاج علی‌قلی خان اسعد معروف به «سردار اسعد بختیاری» فاتح تهران در حوادث مشروطه، در سن 62 سالگی درگذشت.

2 آبان 1324

ابراهیم حکیمی پس از سقوط کابینه سهام‌السلطان بیات مأمور تشکیل کابینه شد. این کابینه تا 30 دی 1324 به مدت 3 ماه دائر بود.

2 آبان 1326

سفارت ایران در پاکستان دائر و مناسبات سیاسی دو کشور رسماً آغاز شد.

2 آبان 1350

علامه سید محمد‌حسین طباطبائی نگارش تفسیرالمیزان را که از 1333 آغاز کرده بود به پایان رساند.

2 آبان 1374

احمد میرعلایی نویسنده و مترجم توانا درگذشت. او فارغ التحصیل دانشگاه لیدز انگلستان بود و سال ها در دانشگاه های ایران تدریس می کرد. از آثار میرعلایی و یرانه های مدور، هرازتوها، و مرگ و پرگار را می توان برشمرد. او سردبیری چند نشریه فرهنگی را هم برعهده داشت.

هجری قمری

29 ذیحجه 1338

شیخ محمد خیابانی روحانی مبارز در تبریز به شهادت رسید. او پیش از فراگیری علوم و معارف دینی و کسب درجه اجتهاد، به تجارت مشغول بود. در نهضت مشروطه به مشروطه طلبان تبریز پیوست و از اعضای انجمن ایالتی تبریز بود. پس از مخالفت با قرارداد 1919 وثوق الدوله با انگلستان، ادارات دولتی تبریز را تصرف کرد و پس از سقوط وثوق الدوله، نیروهای دولتی برای سرکوب قیام او به آذربایجان اعزام شدند و شیخ محمد خیابانی به شهادت رسید.

میلادی

24 اکتبر 1945

منشور ملل متحد به تصویب بسیاری از کشورهای جهان رسید و لازم الاجرا شد و سازمان ملل متحد تحقق یافت. سازمان ملل متحد اعلام کرد روز 24 اکتبر «روز ملل متحد» نام گرفته است تا در این روز مردم سراسر دنیا از اهداف و موفقیت های این سازمان آگاه شوند. مقر سازمان ملل متحد نیویورک است و ایران از ابتدا به عضویت این سازمان پذیرفته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها