با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر کنند، قابل تخفیف نیست.
کد خبر: ۷۳۰۳۴۹
مجازات حمله به ناهیان از منکر قابل تخفیف نیست

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نمایندگان در بررسی یک ماده از این طرح مقرر کردند مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر شوند، مجازات آن ها قابل تعویق، تخفیف و یا تعلیق نیست.

بر اساس تبصره این ماده، مقرر شد چنانچه مجنی علیه یا اولیای دم از حق خود گذشت نمایند، جنبه عمومی جرم حسب مورد مطابق ماده 614 از کتاب پنجم – تعزیرات - و تبصره ماده 286 از کتاب دوم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/2/1 رسیدگی می‌شود. این ماده از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با 111 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

در جریان بررسی این ماده از طرح حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر شفاهی عنوان کرد: این ماده از طرح نیازمند اصلاح است، زیرا دارای چندین مشکل بوده که اگر این مشکلات برطرف نشود، کار ناقصی از سوی مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: ما با این طرح می خواهیم از آمر به معروف حمایت کنیم، اما رویه ای که در شرایط فعلی اتفاق می افتد این است که وقتی آمر به معروف باادب وارد عمل می شود، اقدام به درگیری می کنند و در این صورت نیروی انتظامی وارد عمل شده و دو طرف را بازداشت می کنند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: در این صورت آمر به معروف بازداشت شده و متهم به تخلف و ارتکاب جرم می شود، اگر راهکاری نباشد تا تشخیص داده شود که آمر به معروف متخلف است یا نه، مشکل در این طرح همچنان باقی خواهد ماند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این ماده را از طرح به کمیسیون ارجاع دهید تا اصلاح درباره آن صورت گیرد، اما محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، عنوان کرد: ممکن است در جریان بررسی این طرح موارد دیگری هم نیازمند ارجاع به کمیسیون باشد، در صورتی که در جریان بررسی طرح مشکل حل نشد، حتما این کار را انجام خواهیم داد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها