به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، ساسان بصیری معاون مطالعات زیرساخت و طرح جامع مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران در نشست تخصصی« ایمنی عابرین پیاده» در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: بر اساس آمار گزارش شده از اداره راهنمایی و رانندگی شهر تهران در پنج سال گذشته بیش از 35 درصد تلفات جانی مربوط به حوادث رانندگی و عابرین پیاده بوده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 6 شهرداری تهران نیز در این نشست به تشریح طرح زیرگذر چهار راه ولیعصر پرداخت و این طرح را به نخستین تجربه احداث زیر گذر ویژه عابرین در تهران بیان کرد.
باقر اسدی این طرح که از جمله موارد تأمین همزمان ایمنی و امنیت عابرین پیاده از طریق غیر همسطح سازی مسیر عبور آنها بود را، اولین تجربه احداث زیرگذر ویژه عابرین در تهران دانست.
اسدی افزود: چهارراه ولیعصر تقاطع طولانیترین خیابان شرقی-غربی با طولانی ترین خیابان شمالی ـجنوبی تهران است و به طور متوسط ساعتی 6000خودرو، 260 اتوبوس و 14500 نفر در آن تردد دارند، لذا حجم بالای عبور و مرور لزوم غیر همسطح سازی آن را فراهم کرد.
وی با اشاره به معارضان پروژه و پیچیدگیهای خاص آن، اجرای این پروژه را یکی از معدود پروژههای متفاوت شهری دانست که تجارب حاصل از آن میتواند راهگشای مدیریت شهری در انجام این قبیل پروژه ها باشد.
رییس مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی حمل و نقل جادهای دانشگاه علم و صنعت نیز در این نشست تخصصی به تشریح پروژه مدل و شبیه سازی عابر پیاده پرداخت و نقش تعیین کننده و مهم عابر پیاده در بحث طراحی شهری، فراهم کردن فضای ایمن، راحت و مناسب برای عابرین یک حق شهروندی بیان کرد.
افشین شریعت ادامه داد: طراحی درست و مناسب در این زمینه میتواند به افزایش سفرهای پیاده و راحتی آن و همچنین کاهش مشکلات زیست محیطی و ترافیکی منجر شود.
وی با تأکید بر مدل سازی و شبیه سازی برای ارزیابی درست رفتار شهروندان بیان کرد: امروزه در دنیا کاربرد این روش در طراحیهای شهری بسیار رایج و متداول است و میتوان در زمینههای مختلف و در جهت شناخت صحیح تقاضا و در نهایت تخصیص بهینه تسهیلات شهری از آن بهره برد.
توکلی کاشانی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان بود که نقش ساختار شبکه معابر شهری در ایمنی عابران پیاده را مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی با اشاره به آسیب شناسی ساختار معابر شهری و مصادیق نامناسب این شبکه اظهار کرد: از جمله مصادیق طراحی نامناسب شبکه معابر، عدم رعایت سلسله مراتب راهها و توزیع نامناسب جریان ترافیک و همچنین توزیع نامناسب کاربری زمین است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت،ایجاد بازارچه های سنتی درون محله های مسکونی را به عنوان راهکاری مؤثر برای ایمنی تردد عابرین پیاده و ایجاد رونق اقتصادی در محله و همچنین صرفه جویی در هزینههای تملک و تعریض معابر بیان کرد.
وی جداسازی ترافیک موتوری از غیر موتوری و توسعه محله های پیاده محور را از دیگر اقدامات مؤثر در جهت ارتقای ایمنی عابرین پیاده دانست.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد