مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استان یزد گفت: روزانه 150 تا 200 تبعه غیرمجاز از استان یزد طرد می‎‎شوند.
کد خبر: ۷۲۹۷۲۱

رضا زارع‌زاده در گفت‎وگو با ایسنا، با اشاره به نبود دسترسی به آمار اتباع بیگانه غیرمجاز و بی‎‎‏هویت در استان افزود: بیشترین اتباع غیرمجاز در استان یزد را افاغنه و قریب 2 درصد را نیز اتباع کشور پاکستان تشکیل می‌دهند و نزدیک به 50 هزار اتباع خارجی مجاز نیز دارای کارت اقامت یا گذرنامه در استان هستند.

وی درباره جمعیت اتباع مجاز ساکن در استان یزد گفت: اتباع افغانی و پاکستانی مجاز کارت‌دار در استان یزد حدود 30 هزار نفر هستند که همراه 2000 نفر اتباع عراقی ساکن استان ـ که تقریباً همگی مجاز هستند ـ جمعا 32 هزار نفر می‌شوند. البته 17 هزار تبعه افغان به لحاظ داشتن پاسپورت اقامت مجاز در استان دارند ولی این افراد تحت نظارت نیروی انتظامی هستند.

زارع‌زاده متذکر شد: اتباع مجاز اغلب از قوانین کشورمان تبعیت می‎‎کنند و نظام نیز خود را موظف به ارائه یک‌سری خدمات به آنها به دلیل مسائل انسانی می‏‏‌داند ولی اشتغال این افراد تنها محدود به 56 رشته شغلی است که عمدتا مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‏‎‎شود.وی درباره مجاز بودن اشتغال اتباع بیگانه در گلخانه‏‏‌های استان تاکید کرد: اتباع بیگانه شاغل در گلخانه‎‎ها تنها در رابطه با سمپاشی و پاک‌کردن علف‏‏های زائد می‏‏‌توانند فعالیت کنند و در اموری مانند چیدن خیارسبز و محصولات گلخانه‏‏‌ای مجاز به فعالیت نیستند و با کارفرمایان متخلف برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ این پرسش که آیا کارگران تبعه خارجی شاغل در گلخانه‌‏‏ها اطلاعات لازم در رابطه با مصرف مجاز سموم را دارند، اظهار کرد: معمولا سموم مورد استفاده در گلخانه‌ها گران است و به همین دلیل نیز صاحبان گلخانه نظارت بیشتری در این رابطه دارند و از طرفی جهادکشاورزی متناسب با سطح زیرکشت به گلخانه‌داران، سموم مربوطه را ارائه می‏‏‌کند.

به گفته این مسئول، کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را به کار می‌گیرند و همچنین کارفرمایانی که اتباع مجاز را در مشاغل غیرمجاز به کار می‌گیرند، نه تنها جریمه می‎‎شوند بلکه ممکن است مجازات حبس را نیز متحمل شوند.

زارع‌زاده در مورد وضع کنونی اسکان اتباع بیگانه در استان یزد گفت: 14 استان کشورمان در مجموع از 20 مهمانشهر برای اتباع بیگانه بهره‎‎مند هستند که اکنون 3 درصد اتباع خارجی کشور را در خود جای داده‎‎اند. از این میان استان یزد سه مهمان‌‏شهر دارد که بیشترین تعداد مهمانشهر و بیشترین جمعیت ساکن در مهمانشهرها را در کشور به خود اختصاص داده است.

این مسئول ادامه داد: اکنون حدود 15 درصد جمعیت اتباع خارجی استان یعنی قریب 6000 نفر در مهمانشهرهای تفت و میبد و اردکان اسکان دارند. درصددیم یک مهمانشهر دیگر نیز در یزد ایجاد کنیم و عمدتا بخشی از اتباعی را که در بافت قدیم شهر یزد ساکن شده‎‎اند، در آن سکونت دهیم.

وی، دلیل بازنگشتن افاغنه به کشورشان را برقرار نبودن امنیت پایدار در این کشور و البته ایجاد یک سری ارتباطات اجتماعی بین برخی از این افراد و بومی‌ها ذکر کرد.

زارع‌زاده، این ارتباطات را بیشتر اقتصادی و اجتماعی خواند و افزود: ازدواج افاغنه با یزدی‎‎ها در سال جاری خیلی کم گزارش شده به طوری که در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها