محمد هاشمی در مصاحبه ای با اشاره به استعفای خود از حزب کارگزاران از دلایل کناره گیری خود به دلیل تغییرات در شورای مرکزی این حزب سخن گفته است.
کد خبر: ۷۲۹۴۸۶
چرایی جدایی محمد هاشمی از «کارگزاران»

در خلاصه ای از این مصاحبه با روزنامه شرق ااز محمد هاشمی سوال شده ‌شما از کارگزاران قهر کردید؟ نوع خروج و استعفای شما چنین تصوری ایجاد کرده‌ است که وی پاسخ داده نخیر نادرست است. چرا قهر کنم؟

وی خروج از کارگزاران را تصمیم شخصی دانسته وتاکید کرده با دوستان در حزب مشورت نکرده و براساس تحلیلی این کار را انجام داده است.اما آنچه اخیراً اتفاق افتاده و منجربه استعفای وی شده ترکیب «شورای مرکزی» جدید است. چون اشخاصی که در این گروه الان حضور دارند که از بدو تاسیس با «کارگزاران» نبودند و دربرهه‌هایی، منتقد «کارگزاران» بوده‌اند.

وی یاد آور شده شخصی که نگاه انتقادی به تشکیلاتی داشته‌ و حالا نگاهش را تغییر داده و گفته می‌خواهد عضو حزب «کارگزاران» شود نمی تواند شروع مناسبی برای یک پایان خوش‌ داشته باشد.

از محمد هاشمی سوال شده آقای هاشمی‌رفسنجانی گفته‌اند که امروز «جبهه» کاربرد بیشتری از «حزب» دارد.که وی در پاسخ گفته،نخیر این گفته ایشان تحریف شده و آقای هاشمی گفته‌اند الان «جبهه» مناسب است. نه اینکه یک «حزب» برود «جبهه» شود. بلکه احزاب بروند «جبهه» تشکیل دهند.

‌وی در پاسخ به اینکه چه اشکالی دارد اگر افرادی که زمانی نگاهی دیگر داشتند، والان ایده‌های «کارگزاران» را پذیرفته و عضو آن شوند گفته اشکالی ندارد اما بپذیرند و اشتباه‌شان را اعلام کنند و بعد عضو شوند اما باز هم، این افراد را به مرکز تصمیم‌گیری نمی‌برند.

هاشمی افزوده یکدفعه که نمی‌شود همه مسیر تا بالا را طی کرد باید افراد امتحان خود را پس بدهند وهر حزبی باید به آرمان‌هایش و به برخی اشخاص باسابقه مشخص پایبند باشد.

‌وی در پاسخ به اینکه در برخی مواقع نیازاست حزب تغییر مسیر دهد یا در روش‌ها تغییراتی ایجاد کند یاد آور شده تجربه، ارزش دارد وما با هم تعارفی نداریم. من برای آقای خاتمی و سایر احزاب احترام قایلم اما نه آنها من را برای عضویت در«شورای مرکزی» احزاب‌شان دعوت می‌کنند و نه من در صورت دعوت‌شان می‌روم. «کارگزاران» هم اساسنامه و مرامنامه‌اش همان است و تغییر نکرده‌؛ یکسری اعضا هم بوده‌اند و تعدادی اضافه شده‌‌اند.

‌وی در مورد نحوه خروجش نیز تاکید کرده که آقایان اطلاع داشتند و در جلسه «شورای مرکزی» شهریورماه اعلام کردم که دیگر با حزب همکاری نمی‌کنم.

‌هاشمی در مورد تبدیل شدن «کارگزاران» از«حزب» به «جبهه» نیز گفته؛ نکته مهم درباره «کارگزاران» این است که «کارگزاران»، بیش از اینکه بخواهد به منافع حزبی خودش فکر کند، انسجام و وحدت در جامعه را مهم می‌داند. ما ممکن است درون خانواده اختلاف داشته‌ باشیم اما باید در بیرون خود را یکی نشان دهیم. شرایط فعلی جمهوری اسلامی حساس است. «جبهه»، از احزاب و احزاب از افراد تشکیل شده ‌است وما نمی‌توانیم کار حزبی را به «جبهه » و کار «جبهه» را به «حزب» بسپاریم.

هاشمی افزوده،حرف من فراتر از «کارگزاران» است. می‌گویم باید در آرمان‌های حزب، این مساله وجود داشته‌ باشد و کاری نکنیم که در جامعه تشنج ایجاد شود. مثلا روزنامه «کارگزاران» را تعطیل کردند ما نیامدیم جنجال کنیم یا اطلاع‌رسانی کنیم که چرا آن را تعطیل کردند یا مثلا خواسته باشیم که همایش برگزار کنیم اما اجازه داده نشده، سروصدا نکردیم. من نمی‌خواهم در تشکیلاتی کار کنم که به‌عنوان مثال می‌گویم- چون در مثل مناقشه نیست- سرنوشت حزب «مشارکت» را پیدا کند. من سابقه انقلابی داشتم و از 16سالگی وارد مبارزه شدم. از 117روزی که امام در پاریس بود من 114روز با ایشان بودم. با همان هواپیمایی که امام به ایران آمد همراه ایشان شدم. اینجا مسوولیت‌هایی داشتم. نظام جمهوری اسلامی برای من نظام مقدسی است. حالا من نمی‌خواهم شاهد این باشم که حزبی که من عضوش هستم سرنوشت حزبی مانند مشارکت را پیدا کند.

‌وی در پاسخ به اینکه چرا فکر می‌کند چنین سرنوشتی بوجود خواهد آمد گفته یک آدم سیاسی، حق دارد پیش‌بینی کند.

هاشمی در جواب سوال دیگری که آیا آیت‌الله هاشمی با استعفای شما موافق بودندیاد آور شده که اصلاً با ایشان صحبت نکرده و حتما از طریق رسانه‌ها آقای هاشمی مطلع شده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها