بر اساس حکم دادگاه عربستان

حکم اعدام شیخ باقر النمر تأیید شد

معاون وزیر خارجه ایران : صدور حکم اعدام شیخ النمر ، تاثیرات شگرفی در روابط جهان اسلام با عربستان خواهد داشت

حکم اعدام عربستان برای روحانی شیعه

با وجود مخالفت‌های گسترده جهانی با صدور حکم اعدام یکی از علمای شیعه در عربستان، دادگاه جنایی این کشور حکم اعدام تعزیری شیخ نمر را صادر کرد.
کد خبر: ۷۲۸۰۲۶

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری المنار، علاوه بر وکیل آیت‌الله شیخ نمر النمر، برادر این عالم شیعه که در جلسه دادگاه وی حضور داشت و روزنامه سعودی عکاظ هم صدور این حکم را تائید کرده‌اند.

حکم تعزیری در عربستان به آن دسته از احکامی گفته می‌شود که شرع برای آن میزانی را مشخص نکرده، اما دست قاضی را بازگذاشته است تا با توجه به وضع و سوابق متهم، حکم مجازات را صادر کند. از نظر حقوقی، حکم بدوی از سوی دادگاه مقدماتی صادر می‌شود و معمولا قابل اعتراض است.

دادستان کل عربستان پیش از این خواستار اجرای حکم حد محاربه در حق آیت‌الله شیخ نمر النمر به‌ اتهامات باطلی همچون فتنه مذهبی و دیدار با افراد تحت پیگرد شد. این در حالی است که سازمان حقوق بشر درخواست اعدام شیخ نمر از سوی دادستانی کل عربستان را خطرناک اعلام کرده و تاکید داشته است که اعدام‌ها در عربستان مغایر با ارزش‌ها و قوانین بین‌المللی هستند.

هراس ریاض از علمای شیعه

شیخ نمر برای اولین بار در سال 2006 در بازگشت از بحرین و به‌دلیل مشارکت در همایش بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.

مقامات عربستانی اعلام کرده بودند که النمر از حکومت عربستان خواسته است که به وضع «قبرستان بقیع» رسیدگی کرده، مذهب «تشیع» را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزش و تدریس کنونی را تغییر داده یا لغو کند. شیخ نمر النمر برای دومین بار در سال 2008 میلادی در شهر «القطیف» به‌اتهام تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. سپس در سال 2012 شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعی پس از تعقیب و حمله مسلحانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به خودروی حامل وی از ناحیه ران زخمی شد.

موج بیداری اسلامی به عربستان می‌رسد؟

پس از دستگیری شیخ نمر در این سال، اعتراضات مردمی زیادی در مناطق شرق عربستان انجام شد. شیعیان بلافاصله به خیابان‌ها ریختند و نیروهای امنیتی رژیم سعودی بشدت آنها را سرکوب کردند، به‌گونه‌ای که تنها در روز اول بازداشت، سه نفر از معترضان کشته شدند. اعتراض گروه‌های مختلف مخالف حکومت ادامه پیدا کرد و آنها به رژیم سعودی نسبت به هرگونه آزار و اذیت شیخ نمر هشدار دادند.

تحلیلگران معتقدند که صدور این حکم می‌تواند اعتراضات گذشته را گسترده ساخته، عربستان را در معرض بی‌ثباتی سیاسی قرار داده و بحران مشروعیت آل‌سعود در عربستان را تشدید کند.

با توجه به درگیری‌های موجود در یمن، تشدید فشارها بر علمای شیعی و تداوم تبعیض مذهبی در عربستان، بی‌تردید آینده این کشور را به سمت تشدید اعتراضات پیش خواهد برد. موضوعی که با توجه به تحولات شتابان منطقه، پیامدهایی در تضاد با امنیت ملی عربستان دربرخواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه کشورمان هم در واکنش به صدور حکم اعدام برای شیخ نمر گفت: صدور این حکم، تاثیرات شگرفی در روابط جهان اسلام با عربستان خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها