60 درصد افراد افسرده به روانپزشک مراجعه نمی کنند و از میان 40 درصد بقیه هم، یک سوم به درمان های سنتی و طب مکمل از قبیل مراجعه به عطاری ها، طب سوزنی و دعا نویس روی آورده از درمان های استاندارد پزشکی محروم می مانند.
کد خبر: ۷۲۷۴۰۵
اعلام نتایج نخستین پیمایش ملی سلامت روان در کشور

به گزارش جام جم آنلاین ، سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران با محوریت اختلالات خلقی و با حضور جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور صبح روز سه شنبه 22 مهر در سالن دکتر غرضی بیمارستان میلاد آغاز به کار کرد.

مجری طرح پیمایش ملی سلامت روان گفت: یافته های این پیمایش انجام گرفته در کشور نشان داد: افسردگی در زنان، شهرنشینان، بیکاران، افراد طلاق گرفته یا کسانی که از یکدیگر جدا شده، اما هنوز به طور رسمی طلاق نگرفته اند، افرادی که همسر خود را از دست داده اند و عده ای که از وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایینی برخوردارند به طور معناداری بیش از سایرین است.

دکتر رضا راد گودرزی روز سه شنبه در "سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران" با اعلام این خبر افزود: این مطالعه که برای اولین بار در کشور روی 7 هزار 886 نفر افراد 15 تا 64 ساله در سال 89 تا 90 انجام شده، نشان می دهد، اختلال افسردگی در جمعیت عمومی 12.7 درصد است.

وی با اشاره به اینکه روش این پژوهش نمونه گیری تصادفی با ابزار CIDI است که این ابزار از سوی کنسرسیوم بهداشت روان سازمان جهانی بهداشت در امریکا و در اروپا و برخی از کشورهای آسیایی به کار گرفته شده است، افزود: متولی این طرح دفتر سلامت روان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این طرح از سوی این وزارتخانه با کمک 7 مجری در کلیه استان های کشور اجرا شده است.

دکتر راد گودرزی تصریح کرد: بر اساس این مطالعه 15.4درصد خانم ها اختلال افسردگی اساسی دارند، این در حالیست که 10.2 درصد آقایان به این بیماری مبتلا هستند.

وی گفت: همچنین 22 تا 24 درصد از افراد طلاق گرفته اعم از زن و مرد یا کسانی که از یکدیگر جدا شده، اما هنوز به طور رسمی طلاق نگرفته اند و نیز عده ای که همسر خود را از دست داده اند به افسردگی اساسی مبتلا هستند. این درحالیست که افسردگی در افراد متاهل 12.5 درصد بوده است.

مجری طرح پیمایش ملی سلامت روان اضافه کرد: درصد اختلال افسردگی در بیکاران به طور معناداری بیش از شاغلان، دانشجویان و محصلان است به طوری که میزان افسردگی در افراد بیکار 16.5درصد و در شاغلان 11 درصد است.

وی اظهار داشت: افسردگی اساسی در حالی13.5 درصد از شهرنشینان را گرفتار کرده که این رقم در روستاها 11 درصد برآورد می شود.

به گفته دکتر راد گودرزی، نتایج این مطالعات بیانگر آن است که افسردگی در افرادی که از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی در جایگاه پایین تری قرار دارند 14.9 درصد و در افراد با وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالا 11.7 درصد است.

دکتر آفرین رحیمی موقر مجری اصلی این طرح و از دیگر سخنرانان سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران نیز اظهار داشت: در میان کل بیماری ها، افسردگی بیشترین بار بیماری ها را بر زنان تحمیل می کند. این در حالیست که سهم افسردگی در ایجاد بار بیماری ها در مردان از رتبه سوم برخوردار است.

وی گفت: بر اساس این پژوهش انجام شده، سه چهارم افراد دارای مشکلات اعصاب و روان برای مراجعه به روانپزشک احساس نیاز می کنند و این احساس نیاز در یک چهارم بقیه وجود نداشته است.

دکتر رحیمی موقر با اشاره به اینکه تنها 40 درصد بیماران افسرده برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می کنند، ادامه داد: متاسفانه60 درصد افراد افسرده برای درمان مراجعه نمی کنند و یک سوم این افراد به درمان های سنتی و طب مکمل از قبیل مراجعه به عطاری ها، طب سوزنی، دعا نویس و... روی آورده از درمان های استاندارد پزشکی محروم می مانند.

وی یاد آور شد: 77 درصد کل بیماران دچار افسردگی یا درمانی را دریافت نمی کنند یا اینکه از حداقل کیفیت درمان محرومند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها