18 مهر، اعدام دکتر حسین فاطمی

امروز 18 مهر 1393 خورشیدی برابر با 15 ذی الحجه 1435 هجری و 10 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۶۱۲۳
18 مهر، اعدام دکتر حسین فاطمی

هجری شمسی

18 مهر 1290

مورگان شوستر ـ خزانه‌دار کل ایران ـ حکم توقیف دارایی‌های شعاع‌السلطنه ـ برادر محمد علی‌شاه مخلوع ـ را صادر کرد، اما این حکم هنگام اجرا با مقاومت نظامیان روس مواجه شد.

18 مهر 1333

دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه کابینه مصدق در دادگاه نظامی به اعدام محکوم شد.

18 مهر 1343

مناسبات سیاسی ایران و فیلیپین برقرار شد.

18 مهر 1353

مناسبات سیاسی ایران و اوگاندا برقرار شد.

18 مهر 1363

سید عبدالکریم امیری فیروزکوهی متخلص به امیر، شاعر و ادیب معاصر درگذشت. او فنون ادبی را از وحید دستگردی آموخت و با سرودن غزل هایی به سبک هندی به جمع شعرا پیوست. مدتی نیز به شوق فراگیری معارف دینی از بزرگان این حوزه درس گرفت. تصحیح دیوان صائب، ترجمه نفس المهموم و ترجمه مکاتیب نهج البلاغه از آثار امیری فیروزکوهی است. از این شاعر بزرگ اشعار فراوانی به زبان های فارسی و عربی باقیست.

هجری قمری

15 ذیحجه 214

حضرت امام علی النقی (ع) دهمین امام شیعیان در نزدیکی مدینه ولادت یافتند. مهم ترین القاب ایشان هادی و نقی است. دوران امامت امام علی النقی (ع) همزمان با دوران خلافت شش تن از خلفای عباسی بود. متوکل امام دهم (ع) را به سامرا منتقل کرد و ایشان یازده سال تحت مراقبت شدید در سامرا به امامت شیعیان ادامه دادند.

15 ذیحجه 703

دوران حکمرانی سلطان محمد خدابنده الجایتو از ایلخانان مغول در ایران آغاز شد. الجایتو دو دانشمند عصر خود خواجه سعدالدین ساوجی و خواجه رشید الدین فضل الله را به وزارت برگزید. او بنای شهر سلطانیه را در نزدیکی زنجان به اتمام رساند و در سال 716 درگذشت.

میلادی

10 اکتبر 1520

رافائل هنرمند نقاش ایتالیایی در جوانی درگذشت. وی نقاشی را از پدر آموخت و سپس یکی از نقاشان بزرگ دوره رنسانس اروپا شد. آثار رافائل بیشتر درباره موضوعات مذهبی است. مدرسه آتن، باغبان زیبا و خانواده مقدس از آثار ارزشمند رافائل به شمار می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها