زاینده‌رود از ۱۵ آبان ماه پر آب می‌شود

در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی حوضه آبریز زاینده‌رود مقرر شد که آب زاینده‌رود از پانزدهم آبان تا بیستم خردادماه 1394در اصفهان جاری شود.
کد خبر: ۷۲۵۷۶۶
زاینده‌رود از ۱۵ آبان ماه پر آب می‌شود

وزیر نیرو که در این جلسه حضور داشت خواستار انسداد تمام چاه‌های آب غیرمجاز در دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان تا پایان امسال شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان در این نشست که با موضوع برنامه‌ریزی منابع و مصارف سد زاینده‌رود در سال آبی 94 ـ 93 برگزار شد، با تاکید بر لزوم کنترل برداشت‌های غیرمجاز آب در این دو استان، افزود: با توجه به خشکسالی و کم‌آبی شدید این منطقه، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به مدیریت مصرف، منضبط‌شدن مصرف‌کنندگان، حفظ و تقویت منابع آب حوضه و در نهایت احیای زاینده‌رود منتهی می‌شود.

وی با تاکید بر توزیع عادلانه آب در حوضه زاینده‌رود، گفت: طرح ساماندهی برداشت از رودخانه در این استان‌ها باید اجرایی شود و تمام برداشت‌های اضافه از منابع آب سطحی و زیرزمینی و همچنین برداشت‌‌های مازاد بر پروانه بهره‌برداری تا پایان مهر ماه باید شناسایی و ساماندهی شود.

وزیر نیرو به لزوم تجهیز منابع آب استان به دستگاه‌های اندازه‌گیری اشاره کرد و افزود: نصب تجهیزات کنترل و اندازه‌گیری در چاه‌ها و محل تحویل آب به بخش کشاورزی از ضرورت‌هاست و با همراهی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعتبار اجرای طرح در بودجه سال 94 باید دیده شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیزدر این نشست به خشکسالی و کم‌آبی حاکم بر استان اصفهان اشاره کرد و گفت: محیط زیست در حوضه زاینده‌رود بویژه تالاب گاوخونی بر اثر کاهش 50 درصدی آورد رودخانه‌ها آسیب فراوانی دیده و در صورتی وضع در این حوضه سامان می‌یابد که مصرف بخش‌های مختلف کنترل شود.

سیدرحیم سجادی، ‌معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به این‌که اکنون فقط 50 درصد آب مورد نیاز کشاورزان تامین می‌شود، گفت: با توجه به کمبود شدید آب الگوی کشت استان را باید به سمت تولید گلخانه پیش ببریم؛ برای نمونه یکی از کشاورزان استان با این روش 350 تن در هکتار یعنی شش برابر کشت در زمین کشاورزی، گوجه‌فرنگی برداشت کرده است.

رسول زرگرپور با اشاره به پیگیری استانداری برای تغییر الگوی کشت اصفهان، افزود: در چند سال گذشته کشت برنج در استان با 80 درصد کاهش از 20 هزار به 3500 هکتار رسیده، اما به هر حال حتی اگر نوع کشت نیز عوض شود، باز هم باید حقابه کشاورزان منطقه را تامین کنیم.

قاسم سلیمانی، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست، بر اقدام جدی برای شناسایی چاه‌های غیرمجاز، جایگزینی استفاده از پساب در بخش صنعت و نظارت بیشتر بر برداشت‌‌های غیرمجاز در مسیر زاینده‌رود تاکید کرد.

در این نشست با تصویب اعضا مقرر شد در سال آبی 94 ـ 93 از سد زاینده‌رود 410 میلیون مترمکعب برای آب شرب و صنعت اصفهان، 63 میلیون مترمکعب برای آب شرب و صنعت یزد، 85 میلیون مترمکعب برای کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، 228 میلیون مترمکعب برای باغ‌ها، کانال‌ها، محیط زیست، نهرهای سنتی اصفهان و 400 میلیون مترمکعب برای کشت پاییزه شرق اصفهان و حیات رودخانه اختصاص یابد.

کل مصرف حوضه آبریز زاینده‌رود در سال آبی 94 ـ 93 حدود یک میلیارد و 186 میلیون مترمکعب خواهد بود و آورد سد زاینده‌رود در سال آبی آینده 979 میلیون مترمکعب می‌رسد. طبق پیش بینی حجم مخزن سد زاینده‌رود در شهریور سال 94 نباید کمتر از 180 میلیون مترمکعب باشد.

همچنین با رهاسازی آب از پانزدهم آبان، آب زاینده‌رود در شهر اصفهان تا بیستم خرداد ماه سال آینده جاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
زهرا فیض نیا از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
۰
۰
خدا رو شكر كه آب به زاینده رود برمیگرده. خدا نبخشه اونایی رو كه با آب شرب خونه و ماشین میشورن. واب. و هدر میدن
سا
United States
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
۰
۰
چشم به هم بزنیدهفت ماه و نیم میگذره دوباره روز از نو روزی ازنو زمانی باید خوشحال بود كه این دایمی باشه به امید آن روز نوزمانی باید خوشحال بود
مهشاد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
۰
۰
درووود. این یعنی پانزدهم آبو باز میكنن؟؟ یا كه میرسه به ناژوان؟؟؟؟؟

نیازمندی ها