وضعیت وخیم مردی که یک‌سال قبل ساعاتی بعد از اجرای حکم اعدام دوباره زنده‌ شد، خانواده‌اش را به‌شدت نگران کرده و تلاش‌ها برای آزادی او هنوز به جایی نرسیده‌ است.
کد خبر: ۷۲۴۸۶۶

جام جم سرا: به گزارش خبرنگار ما، اعدامی زنده‌شده که علیرضا نام دارد به اتهام حمل و نگهداری موادمخدر به اعدام محکوم شده‌ بود. او اواسط مهر سال گذشته در زندان بجنورد به ‌دار آویخته و 20دقیقه بعد از چوبه‌دار پایین آورده ‌شد و پزشک‌قانونی حاضر در صحنه نیز مرگ او را تایید کرد اما ساعاتی بعد از انتقال جسد به پزشکی‌قانونی در حالی‌که کارگر سردخانه مشغول انجام کاری در آن محل بود متوجه بخار در کاور جسد علیرضا شد و بلافاصله مسوولان را خبر کرد.
انتقال علیرضا 35ساله به بیمارستان و آغاز عملیات احیا روی این مرد، او را دوباره به زندگی بازگرداند و در نهایت علیرضا بعد از چند هفته کما دوباره چشم‌هایش را باز کرد و به زندگی برگشت.

مطابق اوراق پرونده علیرضا سه سال قبل از اجرای حکم اعدامش به اتهام حمل و نگهداری شیشه دستگیر و زندانی شده‌ بود. هرچند قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده نامه‌ای برای عفو این مرد به کمیسیون عفو و بخشودگی فرستاد اما این کمیسیون، علیرضا را به‌دلیل سابقه‌دار بودن مستحق تخفیف ندانست و این جوان که سه فرزند نیز دارد به اعدام محکوم شد.

یک‌شب قبل از اجرای حکم به خانواده‌ علیرضا اعلام کردند برای آخرین دیدار به زندان بروند. فردای آن روز در حالی‌که برادر علیرضا و دایی‌اش برای تحویل جسد رفتند مسوول سردخانه به آنها اعلام کرد علیرضا به بیمارستان منتقل شده‌ و او هنوز زنده‌ است. با بیرون آمدن علیرضا از کما و انجام درمان‌های اولیه این مرد دوباره به زندان منتقل شد و در حالی‌که برخی کارشناسان معتقد بودند حکم اعدام یک‌بار دیگر باید اجرا شود و برخی دیگر اعدام دوباره را غیرقانونی می‌دانستند پرونده به کمیسیون عفو و بخشودگی رفت و این بار به‌دلیل وضعیت خاصی که این مجرم داشت درخواست مورد پذیرش قرار گرفت و حکم اعدام به حبس ابد تغییر یافت. این در حالی بود که وضعیت علیرضا به گفته همسر و برادرش هر روز بدتر از قبل شد.

برادر علیرضا روز گذشته درخصوص آخرین وضعیت پرونده برادرش گفت: «متاسفانه وضعیت برادرم بسیار بد است. او نزدیک به 40کیلو وزن از دست داده‌ و حافظه‌اش تقریبا پاک شده است. از آنجایی که باید داروهای خاصی را مصرف می‌کرد و در زندان این داروها در دسترس نیست حال علیرضا در این مدت بسیار بد شده ‌است. من و برادرم تنها کسانی هستیم که به دیدار علیرضا می‌رویم با اینکه هر هفته به دیدنش می‌رویم اما ما را فراموش کرده‌ است. وقتی صحبت می‌کنیم باید چندین ‌بار یاد‌آوری کنیم که چه کسی هستیم و او حالا کجاست.»

وی گفت: «چند زندانی که از دوستان علیرضا هستند از او مراقبت می‌کنند. آنها هروقت به مرخصی می‌آیند ما مبلغی پول می‌دهیم تا کارهای برادرم را در زندان انجام دهند آن طور که دوستانش می‌گویند او دیگر کنترلی بر خودش ندارد. دست چپ علیرضا تقریبا از کار افتاده ضمن اینکه پای چپش هم دیگر سالم نیست و همین وضعیت را برای او بدتر کرده‌است. پزشکان زندان روزانه به او دارو می‌دهند اما این داروها باعث بهبود برادرم نشده و فقط خواب‌آور است و باعث می‌شود او طول روز را بخوابد.»

برادر علیرضا درباره اینکه آیا تلاشی برای گرفتن مرخصی درمانی برای برادرش کرده است یا نه، گفت: همان موقع که برادرم زنده شد، گفتند با سپردن وثیقه می‌توانم او را بیرون بیاورم. مدتی طول کشید تا 15میلیون‌تومان وثیقه‌ای را که خواسته‌ بودند، تهیه کنم. وقتی پول را بردم گفتند نمی‌شود علیرضا را آزاد کرد چون او یک شاکی خصوصی هم دارد که به خاطر درگیری با آن فرد به 10سال حبس و 34میلیون‌تومان دیه محکوم شده ‌است. تلاش کردم آن فرد را پیدا کنم. آدرسی از او داشتم و رفتم تا رضایت بگیرم. گفتند از آنجا رفته. حالا هم آدرس جدید در اجرای احکام است اما متاسفانه برای اینکه رضایت بگیرم آدرس را به من نمی‌دهند و در این خصوص همکاری نمی‌کنند. به من می‌گویند 34میلیون‌تومان را بیاور ما خودمان اقدام می‌کنیم. این پول، مبلغ کمی نیست. برای من که یک کارگر هستم، خیلی سخت‌ است چنین مبلغی را تهیه کنم. می‌خواستم به همراه برادر دیگرم برای رضایت بروم، شاید شاکی قبول کند پول کمتری بگیرد یا اینکه به‌طور کلی رضایت بدهد. قاضی پرونده هم می‌گوید تا زمانی که شاکی خصوصی رضایت ندهد، نمی‌توانم وثیقه را قبول کنم. وقتی هم از علیرضا می‌پرسم با چه کسی دعوا کرده و موضوع چه بوده چیزی یادش نمی‌آید که بگوید. علیرضا وضعیت بسیار بدی دارد؛ او به لحاظ جسمی و روحی روزبه‌روز تحلیل می‌رود و دیگر تحمل زندان را ندارد، حتی پزشکان زندان هم شفاهی گفته‌اند او نمی‌تواند در زندان بماند. اگر می‌شد من جای برادرم به زندان بروم این کار را می‌کردم. آن‌وقت می‌توانستیم او را برای درمان به بیمارستان منتقل کنیم. این روند به مرگ علیرضا در زندان می‌انجامد.» (شرق)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
عباس اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
اخی،،،دلم براش كباب شد،،،كاری نكرده كه گوگولی مگولی،،،سابقه دار هم كه نیست،باهاش مثل قهرمانای اینچئون رفتار بشه،،،یعنی چی كه برا یه..... مثل این دل میسوزونین??!!!
پویا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
آقای ایرانی...
كی می خواهی دست از این قضاوت ها و نیت خوانی ها برداری؟؟؟ مثل اینكه متوجه نیستی جان یك انسان (هر چند خلافكار) در میان است. یه كم به خودت بیا. لااقل كامنت های اینجوری نذار. واگذارش بكن به خدا و قانون... اون می دونه و وجدانه خودش...
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
وقتی كه خداوند لطف كرد كه ایشان حق حیات دوباره در دنیای فانی را دارند چرا با این كارمان و نگهداری ایشان در زندان باعث اینهمه آسیب های روحی به ایشان و رنج خانوادشان شدیم و نگذاشتیم نتیجه دعای فرزندان ایشان از درگاه الهی به كامششان بنشیند . نهایت نتیجه اینكار مشخص است وقتی كاملا فلج و معلول و مفلوك گشت و زندان از نگهداری آن عاجز ماند اعلام می كنیم با توجه به محبت و رئوفت اسلامی فلانی را از زندان آزاد كردیم..
علی
United States
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
آه مادرایی كه بچه هاشون رو بدبخت كرده گرفته این رو.آه زنایی كه شوهراشون معتاد شدن و خودشون به هزار بدبختی دچار شدن اینو گرفته.آه بچه هایی كه شب سر گرسنه زمین گذاشتن و پول باباشون برای یه ذره مواد دست این بود اینجوری گرفته بهش.دیگه چی بگم این دلایل كافی نیست طرفداران حقوق بشر؟؟!!!!
قربون خدا برم كه همه كاراش حكمتی داره...باید زنده بمونه و زجر بكشه...
م
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
آقای علی برادر من قربانی اعتیاد بود كه خوشبختانه نجات پیدا كرد ولی زندگیش تقریبا نابود شد. با حرف شما كاملا موافقم. پدر من 70 سال سن داره. سر هیچ نمازی نیست كه كسانی رو كه برادرم رو به این راه كشیدند نفرین نكنه و آه نكشه. خود من كه خواهرش بودم در جریان اتفاقایی كه برای برادرم افتاد تبدیل به یك آدم عصبی و پرخاشگر اونم با سن 27 سال شدم.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
آخه وقتی از خدا عمر دوباره گرفته شما دیگه چه میگید. چرا خودتونو بالاتر از خدا میدونید؟
hakim
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
به این فكر كنید كه این آقا ۲ تا بچه داره.بچه‌ها ش چه گناهی كردن؟ در ضمن شما هم بی‌ ارده بودن افراد معتاد رو در استفاده از مواد مخدر تقصیر این فقط فروشنده‌ها نندازین،همیشه مواد بوده و فروشنده هم بوده ،هر فردی خودش مسول رفتار خودشه
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
این بدبخت كه دیگه نه دست داره نه پا نه حافظه . بابا ولش كنید حداقل بره تو خونه كنار زن و سه تا فرزند بی گناهش بمیره اون بی انصافی هم كه رضایت نمیده آخه یكی نیست بهش بگه این بدبخت كه یكبار رفت اون دنیا و برگشت . اگه برنمی گشت از كی میخواستی پول بگیری بی انصاف
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
خدا لعنت كنه هر كسیو كه با شیشه و هر نوع مواد مخدر دیگری جوانان این مملكت رو الوده میكن ، این چوب خداست باید این عذاب رو متحمل بشه تا درس عبرتی برای سایرین باشه
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
معلوم نیست جان چند نفر رو با توزیع مواد مخدر گرفته. معلوم نیست چند خونواده رو از بین برده. حالا حالا باید زجر بكشه. چون باعث زجر كشیدن افراد زیادی شده.

نیازمندی ها