13 مهر، هجرت امام از نجف به پاریس

امروز 13 مهر 1393 خورشیدی برابر با 10 ذی الحجه 1435 هجری و 5 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۴۴۵۹
13 مهر، هجرت امام از نجف به پاریس

هجری شمسی

13 مهر 1305

رضاخان، 50 نفر از محصلین وزارت جنگ را برای فراگیری آموزشهای نظامی تحت فرماندهی سرهنگ سیف‌الله خان به مسکو اعزام کرد.

13 مهر 1314

مجلس شورای ملی رأی حکمیت دولت ترکیه را درباره تحدید حدود ایران و افغانستان تصویب کرد.

13 مهر 1326

محمود جم ـ وزیر جنگ ایران ـ و جرج آلن ـ سفیر امریکا در تهران ـ یک پیمان نظامی امضا کردند. به موجب این پیمان ایران تعهد کرد پیش از جلب موافقت امریکا از سایر کشورها کمک نظامی دریافت نکند. همچنین مقرر شد شماری از افسران امریکایی برای بهبود وضع ارتش ایران عازم ایران شوند.

13 مهر 1344

امام خمینی پس از حدود یک سال تبعید در ترکیه به عراق منتقل شد.

13 مهر 1357

امام خمینی از عراق راهی فرانسه شد.

هجری قمری

10 ذیحجه

مصادف با عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است. در این روز حضرت ابراهیم خلیل الله به امر پروردگار یکتا مامور شد فرزندش اسماعیل را قربانی کند. اما پس از آن که عزم راسخ و ایمان او بر اجرای حکم خداوند آشکار شد، گوسفندی از جانب پروردگار برای قربانی کردن نازل شد. مسلمانان این روز در مراسم حج ارج می نهند و پس از رمی جمره قربانی می کنند.

10 ذیحجه 1305

میرزا محمدعلی خان بامداد نویسنده و شاعر در مشهد مقدس متولد شد. او پس از آموختن علوم مقدماتی، حکمت و ادب را فراگرفت. دوران زندگی بامداد مقارن با استبداد صغیر بود و وی پس از اقامت در تهران روزنامه بامداد را برای ترویج آزادی و مشروطیت منتشر کرد. قطعات نظم و نثر او که در جراید منتشر می شد، مورد استقبال مردم قرار می گرفت. بامداد مدتی ریاست کل اوقاف را بر عهده داشت.

10ذیحجه 1314

میرزا غلامرضا متخلص به روحانی، شاعر عصر قاجار در تهران متولد شد. روحانی اشعارش را به زبانی ساده می سرود و در سروده هایش از مستمندان حمایت می کرد. از آثار او «اداره نامه» است که درباره نابسامانی و ضعیت اداری و طمع حکام است.

میلادی

5 اکتبر 1947

"کمین فرم" عالی ‏ترین مرکز کمونیستی بین‏ المللی به ابتکار شوروی تاسیس شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها