درست است که زمان خیلی گذشته، سرودهای زیادی ساخته شده و حالا شنیدن قطعات موسیقی با موضوع مسابقات ورزشی و قهرمانی ورزشکاران کشورمان دیگر امری عادی شده است، اما هنوز هم خیلی از مردم کوچه و بازار طعم شیرین پیروزی را با همین سرود به خاطر دارند و حتی رندی و ظرافت و شوخ‌طبعی را هم به آن گاهی افزوده‌اند:
کد خبر: ۷۲۳۷۶۵
در جستجوی ورزشکاران، دلاوران، نام‌آوران

ورزشکاران، دلاوران، نام‌آوران به نام یزدان پیروز باشید

سرفراز، سربلند، چون کوه باشید...

شک ندارم خاطرات خوش روزهای صعود ایران به جام جهانی 1998 در ذهن شما هم با همین سرود مانده است، سرودی که هنوز هم شنیدنش برایمان از هر اثر دیگری شیرین‌تر است و گویی به‌عنوان سرودی برای موفقیت‌های ورزشی و پیروزی در ذهنمان ثبت شده است.

هر چه بیشتر جست و جو می‌کنم کمتر به نتیجه می‌رسم. این سرود را چه کسی ساخته؟ آهنگسازی و شعر آن کار کدام هنرمند است؟ مگر نه این است که بارها و بارها آن را شنیده‌ایم؟ مگر نه این است که خاطره شیرین صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی فرانسه با همین سرود در ذهنمان ماندگار شده است؟ پس چرا هیچ جا ردی، نشانه‌ای یا حرفی از سازنده و سازندگان آن نیست؟ پس از این‌که از فضای مجازی کاری برنمی‌آید و راه به جایی نمی‌برم با مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تماس می‌گیرم و از شما چه پنهان چندان امیدوار نیستم که بتوانم از این طریق به نتیجه برسم. اصولا در کشور ما آرشیوها چندان سازماندهی شده نیستند و در مراجعه به مراکز مختلف برای پیدا کردن یک اطلاعات ساده اغلب ما با مشکلاتی مواجه شده‌ایم اما برخلاف تصورم مسئول مربوط وقتی درخواستم را می‌شنود در کمتر از یک دقیقه اطلاعات لازم را در اختیارم قرار می‌دهد: این کار را نادر مرتضی‌پور ساخته و با گروه کر اجرا کرده است.

شعر این کار را هم خودش سروده است. شماره تماسش را هم می‌خواهید؟ پاسخ مثبت می‌دهم و شماره او را هم می‌گیرم تا سر فرصت با او گپ و گفتی داشته باشم.

نادر مرتضی‌پور، هنرآموخته هنرستان عالی موسیقی تهران است و ساز کنترباس را در این هنرستان فراگرفته است.

او در ادامه تحصیلات خود به رهبری ارکستر می‌پردازد و تاکنون بارها در صحنه‌های مختلف ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفونیک صدا و سیما را رهبری کرده است.

مرتضی‌پور با تشویق پدر آموختن موسیقی را از 10 سالگی در هنرستان عالی موسیقی شروع کرده و پس از آموختن کنترباس و همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، در سال 1349 به آمریکا می‌رود و تحصیلات خود را تا کارشناسی‌ارشد دانشگاه میسوری ـ کلمبیا ادامه می‌دهد.

او پس از بازگشت به ایران رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به دست گرفت. پس از آن در سال 1361 رهبر ارکستر مجلسی و سمفونیک صدا و سیما می‌شود.

مرتضی‌پور، استاد دانشگاه موسیقی صدا و سیما و مدیر تولید و آموزش موسیقی صدا و سیما بوده است.

او سال‌هاست در عرصه موسیقی کشورمان فعالیت می‌کند و هرچند شاید خیلی‌ها او را به نام نشناسند اما دست‌کم با این سرود به یادماندنی خاطره دارند و او حالا خالق خاطره‌های پیروزی تیم‌های ورزشی کشورمان شده است.

زینب مرتضایی‌فرد‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
مصطفی
Singapore
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
۰
۵
میش لینك دانلود این اهنگ رو بذارید چون هیچ جای اینترنت پیدا نمیشه

نیازمندی ها